Tyttärellämme oli Halloween-juhlat kotona menneenä viikonloppuna, jossa ilmestyi kutsumattomia nuoria, jotka käännytettiin. Seuraavana päivänä huomasimme, että nämä olivat matkalla täältä vandalisoineet useissa paikoissa.
Suurimman osan olemme voineet ratkaista, mutta vaikea pähkinä on ulkovalo/lyhtypylväs, luultavasti 50-luvulta. Se kuuluu erittäin kiltille vanhemmalle miehelle, joka on naapurimme vähän matkan päässä kadulta. Hän on hyvin kiintynyt tähän lamppuun (jonka hänen oma isänsä aikoinaan asensi), joten haluan todella yrittää palauttaa sen. Katso kuvat alla. Näyttää siltä, että taivutettu pylväs on tehty paksusta kupariputkesta. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että paljon on tehty kuparista.
Onko teillä vinkkejä, miten voisi korjata?
Vaihtaa putki:
En näe mitään ruuveja osien erottamiseksi, joten epäilen, että koko lamppu on "yhdessä palassa" eikä sitä voi helposti purkaa. Tai tietääkö joku, miten tämä onnistuisi?
Korjata putki:
Mahdollisesti voisi leikata pala vanhasta putkesta ja yrittää liittää se pohjaan. Ehkä laittaa pienempi putki vahvikkeeksi sisälle? Juottaa?
Hän saa ottaa yhteyttä fb:hen, sinä vastaat omavastuusta? Anna sepän/sähköasentajan hoitaa loput.
Kuparitolpalla ei todennäköisesti ole suurta ikäalennusta, mutta voin olla väärässä...
Ikävää ja surullista kun sellaista tapahtuu...
Voiko yläpylvään vetää ylös pylväästä perustuksesta? Ehkä sen voisi katkaista kohdasta, jossa se on taipunut ja sitten työntää yläpylväs takaisin alas. Pylväästä tulee tosin hieman lyhyempi.
Se on varmasti kotitekoinen, jonka vanha putkimies on tehnyt. Jos löydät sellaisen, niin hän korjaa lampun. Kiinnike näyttää olevan tehty esihenkilön kuninkaan toimesta ja juotettu pylvääseen, joka näyttää olevan aivan tavallinen kupariputki. Joten sen voi korjata. Joko leikkaa vahingoittunut osa pois ja liitä uusi osa tavallisella liitinmuhvilla. Juottaa yhteen. Tai kokonaan uusi ”pylväs”. Kiinnikkeen voi sulattaa irti ja uusi ”pylväs” asennetaan. Minulla oli vanha setä (putkimies), joka teki kaikenlaisia samanlaisia juttuja kuparijohdoista.
Sitä ei voi korjata itse, ellei satu olemaan juuri vanha putkiasentaja tai ehkä peltiseppä. Putken voi kyllä korvata, mutta se pitää juottaa yhteen pienen neliönmuotoisen katon ja itse lampun kanssa.
En usko vakuutusyhtiöön, sillä he tulevat vain korvaamaan rahalla halvan paskan lampun byggtema:sta.
Sen jälkeen kun katsoin lisää kuvia, uuteen kupariputkeen ei tule hyvännäköistä. Joten suositukseni on katkaista pois "vaurioitunut osa" ja liittää uusi osa, joka menee alas "jalkaan". Kuten sanottu, tämän pitäisi putkimiehen pystyä korjaamaan. Minä nykyään 88-vuotiaan putkimiehen poikana pystyisin helposti korjaamaan tämän. Katkaise niin, että putki on pyöreä, juotosmuhvi, fluksia, tinajuotetta ja nestekaasupoltin. Valmista tunnissa. Näyttää hyvältä, kun muki tulee levyn päälle tolpan alemmasta paksummasta osasta.
Sitä ei korjata itse, ellei satu olemaan vanha putkimies tai ehkä peltiseppä. Putki voidaan korvata, mutta se tulee juottaa yhteen pienen neliömäisen katon ja itse lampun kanssa. En luota vakuutusyhtiöön, koska ne korvaavat vain rahaa halvalta rakennustemalampulta.
Ei se ole juotettu ala- ja yläosan välissä. Pikemminkin vain työnnetty sisään ja pienennys lampun yläosassa on vain juotettava irti ja laitettava uusi putki. Mutta siitä tulee ruma. Joten parempi korjata sieltä, missä tolppa on murtunut.
Irrotettava putki:
Olen "tunnustellut" vähän sisäputkea, joka vaikuttaa olevan hyvin kiinni alemmassa putkessa. En halua käyttää liikaa voimaa ennen kuin minulla on suunnitelma, mutta voi olla, että testaan seuraavassa vaiheessa.
Putkimies:
Hyvin mielenkiintoista putkimiehistä/tee-se-itse-rakentamisesta ja kuulostaa lupaavalta! Mietin vähän, mitä tarkoittaa "förmänniska kung" ja tajusin, että se oli vähennys
Kysyn tuttavapiiristä, tunteeko joku vanhemman koulukunnan putkimiestä. Vinkkejä Göteborgin alueelta otetaan mielellään vastaan!
Juotettu liitos:
Kuulostaa kätevältä juotetulla liitospesällä, mutta kuinka vahva siitä tulee? Voi tuulla voimakkaasti, ja lyhdyn varrelle tulee kohtalaisesti vipuvoimaa, joka ottaa tuulta...
Kuvien katsomisen jälkeen uuden kupariputken lisääminen ei näytä hyvältä.
Suosittelen, että katkaistaan "vaurioitunut osa" ja liitetään uusi, joka menee "jalkaan".
Kuten sanottu, putkimiehen pitäisi pystyä hoitamaan tämä.
Putkimiehen 88-vuotiaan poikana voisin helposti korjata tämän. Katkaise niin, että putki on pyöreä, juotettava holkki, fluksi, tinajuote ja kaasupoltin. Valmis ja selvä tunnissa.
Näyttää siistiltä mukin kanssa levyn yli tolpan alaosassa
Ymmärränkö sinua oikein, että ajattelet, että lisätty putkiosa työnnetään pohjaputkeen eikä siis näy?
Ymmärränkö oikein, että ajattelet, että korjattu putken pätkä työnnetään alaosan putkeen ja siis ei näy?
Mitä tarkoittaa "muffen över plåten"?
Joko tolppa tulee hieman lyhyemmäksi, jos korjaus tehdään neliön muotoisen levyn alla, joka on alemmassa paksummassa putkessa. Tai se on suunnilleen yhtä pitkä, jos muffen asetetaan neliön muotoisen levyn päälle. Uskoisin, että se putki, joka nyt on taivutettu, on yhtä pitkä kuin koko tolppa. Kaikki näyttää joka tapauksessa olevan valmistettu tavallisista kovista, paksummista kupariputkista.
Irrotettava putki:
Olen "tuntenut" hieman sisäputkea, joka näyttää olevan melko hyvin kiinni alemmassa putkessa. En halua käyttää liikaa voimaa ennen kuin minulla on suunnitelma, mutta voi olla aika kokeilla sitä seuraavassa vaiheessa.
Putkimies:
Erittäin mielenkiintoista putkimies/diy-jutuista ja se kuulostaa lupaavalta! Mietin hetken, mitä edeltäjä kuningas on, ja tajusin, että se oli kutistus Kuulen tuttavapiiristä, tietääkö joku vanhan koulun putkimiehen. Vinkkejä Göteborgin alueelta otetaan muuten mielellään vastaan!
Juotettu liitos:
Kuulostaa kätevältä juotetulla jatkomuhvilla, mutta kuinka vahva se on? Voi tuulla hyvin ja voi olla melko suuri vipuvarsi lyhtyyn, joka toimii tuulenottimena...
Juotetusta liitosmuhvista tulee yhtä vahva kuin putkesta.
Nuoruudessani, 70-luvulla, rakensimme pistooleja kupariputkesta, jossa juotimme kiinni viisipenniset toisen pään tukkimiseksi.
Ladattiin Kinapaukkuilla (silloin niissä oli 1g mustaruutia ja ne pamahtivat hyvin) ja ammuttin kivikuulia. Nykyään se on ehdottomasti hengenvaarallista, mutta hauskaa se oli Oppi paljon siitä, että oli isä, jolla oli putkiverstas, jossa sai olla ja tehdä, kun oli 14-vuotias. Oppia itse hitsaamaan ja juottamaan ym. Näyttää olevan täysin unohdettu nykypäivän lasten kasvatuksessa.
Olen tuntenut vähän enemmän valopylväästä, ja sisäinen putki on mahdollista kiertää ulkoisessa putkessa, joten näyttää siltä, että pylväs on löysä ja se on työnnetty pohjalle paksumpaan putkeen. Pitäisi siis olla mahdollista nostaa kokonaisuus pois, mutta en halua vahingossa katkaista putken sisällä olevaa kaapelia, joten minun pitää ensin varmistaa, että se liikkuu vapaasti sekä pidentää sitä vedonaruilla samalla kun puuhailemme.
OT:
Olen täysin samaa mieltä siitä, kuinka hienoa oli viettää lapsuus- ja nuoruusaikaa maailmassa ilman tietokoneita, TV-pelejä ja älypuhelimia. Siihen aikaan lähes kaikki lapset loivat tai rakensivat jotain, mikä näkyi oikeassa maailmassa. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kyky rakentaa ja luoda asioita kehittää kunnioitusta ympärillä olevia rakennelmia kohtaan ja tekee esimerkiksi vähemmän taipuvaiseksi rikkomaan ja vandalisoimaan. Ja ehkä myös vähemmän taipuvaiseksi vaihtamaan 1,5 vuotta vanhaa keittiötä vain näyttääkseen omaa tyyliään. Valitettavasti monet nykyajan lapset ja vanhemmat kokevat, että ympäröivät asiat luodaan klikkauksilla verkkokaupassa, ja heidän oma luovuutensa rajoittuu hauskojen kuvien lähettämiseen toisilleen sosiaalisessa mediassa. En usko, että tämä on hyväksi yhteiskunnalle pitkällä aikavälillä ja toivon, että ennemmin tai myöhemmin löydämme tiensä takaisin siihen, että kaikki voisivat osata rakentaa asioita, korjata asioita ja kasvattaa omaa perunaa.
Olen tuntenut hieman enemmän valaisinpylvästä ja sisäputken voi kääntää ulkoputkessa niin, että se vaikuttaa olevan löysästi kiinni ja työnnetty alapäähän paksumpaan putkeen. Sen pitäisi siis voida nostaa irti kokonaan, mutta en halua vahingossa repäistä kaapelia putken sisällä, joten minun täytyy ensin varmistaa, että se kulkee vapaasti ja pidentää sitä vetojohdolla niin kauan kuin olemme korjaamassa sitä.
OT:
Olen täysin samaa mieltä siitä, kuinka upeaa oli viettää lapsuus ja nuoruus maailmassa ilman tietokoneita, videopelejä ja älypuhelimia. Silloin melkein kaikki lapset loivat tai rakensivat jotain, joka näkyi todellisessa maailmassa. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kyky rakentaa ja luoda asioita samalla luo kunnioitusta ympärillä olevia rakennettuja asioita kohtaan, ja tekee ihmisistä esimerkiksi vähemmän halukkaita vahingoittamaan ja tihutöihin. Ja ehkä myös vähemmän halukkaita vaihtamaan 1,5 vuotta vanhaa keittiötä, jotta voi näyttää omaa tyyliään. Valitettavasti monet tämän päivän lapset ja vanhemmat kokevat, että ympärillä olevat asiat luodaan verkkokauppojen klikkausten kautta, ja heidän oma luovuutensa rajoittuu hauskojen kuvien lähettämiseen toisilleen sosiaalisessa mediassa. En usko, että se on hyväksi yhteiskunnalle pitkällä aikavälillä, ja toivon, että ennemmin tai myöhemmin löydämme takaisin siihen, että kaikki voivat rakentaa, korjata ja viljellä omia perunoitaan.
Juuri sellainen muhvi se on.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.