12 477 lukukertaa ·
22 vastausta
12k lukukertaa
22 vastausta
Korjaa sydänseinä (betoni-kiviharkko)
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos tarkoitat loonalla kiveä, vastaus on kyllä, vaikka se voi olla hieman näpräämistä.
Ei tarvita raudoitusta, kun aiot rapata. Mitä tulee rappauksen valintaan, vanha käsikirjani sanoo, että ensin pitäisi slammata sementtirikkaalla laastilla ja sitten rapata valmiiksi kalkkisementtilaastilla.
Ei tarvita raudoitusta, kun aiot rapata. Mitä tulee rappauksen valintaan, vanha käsikirjani sanoo, että ensin pitäisi slammata sementtirikkaalla laastilla ja sitten rapata valmiiksi kalkkisementtilaastilla.
Kiitos,
Olen löytänyt halkeaman, joka kulkee koko perustuksen läpi, ylhäältä alas, eli 2,5 metriä korkea ja noin 3mm–10mm paksu, se on läpimenevä niin, että siitä näkee läpi. Mitä minun pitäisi käyttää tämän korjaamiseen? Sen täytyy olla jotakin, mikä saadaan halkeamaan sisään, kysymys on miten.
Olen löytänyt halkeaman, joka kulkee koko perustuksen läpi, ylhäältä alas, eli 2,5 metriä korkea ja noin 3mm–10mm paksu, se on läpimenevä niin, että siitä näkee läpi. Mitä minun pitäisi käyttää tämän korjaamiseen? Sen täytyy olla jotakin, mikä saadaan halkeamaan sisään, kysymys on miten.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kuulostaa painumavauriolta, eli että osa muurista on liian heikosti perustettu. Tämä sinun pitäisi korjata ensin. Halkeaman korjaaminen ei auta.
Kyllä, se on painumavaurio, talon kulma, jonka minun täytyy korjata. Monia vuosia sitten he kaivoivat uudet vedet ja viemärit, ja silloin he hakkasivat pois jalan 1 metrin verran kulmasta ja jättivät sen vain niin. Joten minun täytyisi vakauttaa ja valaa jotain siihen. Ajattelen rakentaa valumuotin raudoituksella, joka ulottuu koko kulman ympäri, ehkä 2 metriä kumpaankin suuntaan. Sitten yrittää valaa vaiheittain alhaalta. Täytyy olla varovainen, ettei uuden jalan paino kuormita väärällä tavalla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ilman, että kokonaiskuva on selkeä (eli miten talo on yleisesti rakennettu), on vaikea antaa muuta kuin yleisiä neuvoja. Useimmissa tapauksissa on luultavasti parasta ensin vahvistaa perusta ja sitten arvioida, tarvitseeko jokin osa nostamista. Pienemmät painumat, jotka ovat vakiintuneet, voi sietää, mutta kun korkeuserot voidaan laskea desimetreissä, tarvitaan toimenpiteitä.
Hei, kiitollinen vastauksistasi!
Korkeusero tässä kulmassa on noin 15 mm, ja se on ollut niin monen vuoden ajan. Joten se on asettunut ja vakiintunut. En siis ole kovin huolissani, mutta ollakseni varma otin projektikseni korjata tämä kulma.
Korkeusero tässä kulmassa on noin 15 mm, ja se on ollut niin monen vuoden ajan. Joten se on asettunut ja vakiintunut. En siis ole kovin huolissani, mutta ollakseni varma otin projektikseni korjata tämä kulma.
Valan nyt huonossa kulmassa. Vanha sulan ulkopuolella oleva 10 cm muuri laajennetaan yhteensä 30 cm:iin ja 18 cm syvyyteen. Valan myös vanhan sulan alle, jossa on sortunut. Lisään nyt myös raudoitusta molemmille puolille kulmaa sekä pitkät taivutetut raudat, jotka kulkevat 150 cm kulman ympäri molempiin suuntiin, 4 kpl.
Valan karkearbetongilla, käytän betongvibraattoria ja katson, miten betoni kulkeutuu vanhan sulan alle.
Näyttää hyvältä
Tämä on ensimmäinen vaihe, todennäköisesti alapohjan alustava valaminen vaiheittain. Sitten yritän tehdä saman sisäpuolelta ja yhdistää raudoituksen niin, että se on tietyissä kohdissa ehjä sisältä ulos jne.
Tulen olemaan kiireinen jonkin aikaa
Valan karkearbetongilla, käytän betongvibraattoria ja katson, miten betoni kulkeutuu vanhan sulan alle.
Näyttää hyvältä
Tämä on ensimmäinen vaihe, todennäköisesti alapohjan alustava valaminen vaiheittain. Sitten yritän tehdä saman sisäpuolelta ja yhdistää raudoituksen niin, että se on tietyissä kohdissa ehjä sisältä ulos jne.
Tulen olemaan kiireinen jonkin aikaa
Klikkaa tästä vastataksesi