Hei! Meillä oli halkeama eteisessä ulko-oven vieressä, jota aloin koputella, jotta voisin täyttää ja tasoittaa sen. Valitettavasti ovenkarmin vieressä oleva sisäseinä irtosi suurilta osin. Syvimmillään reiät ovat noin 10-12 cm, ja karmiruuvit kiinnikkeineen ovat paljastuneet, lähes täysin. Minun täytyy koputella isompi alue kuin mitä kuvassa näkyy, koska se kuulostaa ontolta, kun koputtelee halkeaman vieressä. Arvioin, että kokonaisala on 1-2 neliömetriä ja syvyys vaihtelee 1-12 cm.
En saa kiinni muuraajaa ja nyt minun täytyy korjata se itse. Kuinka minun pitäisi edetä täyttääkseni kaikki tyhjät tilat ja luodakseni vakautta seinään karmien vieressä? Mitä minun pitäisi käyttää rappauksena/liuoksena sen päälle? Kaikki perus- ja edistyneet vinkit ovat tervetulleita!
Joo, se on karkea arvio. En ole kotona, joten voin mitata, mutta halkeama on ehdottomasti vähintään 8 cm syvä, luultavasti lähempänä 10-12 cm kuten olen kirjoittanut. Siitä on pudonnut isoja paloja (kuten iso nyrkki kooltaan) missä se on syvimmillään. Päivänvalo näkyy sisälle eteiseen, jos katsoo samassa linjassa ovenkarmin kanssa halkeamassa.
Kipsilaasti voi toimia, jos se on kuivaa, muuten husfix.
Olen kokeillut husfixiä kerran. Täysin toivotonta levittää tasaisesti. Täyttää reiän, kyllä, mutta ei tasoittaa. Käytin Finjasin karkeaa käsitasoitetta sen sijaan, paljon parempi tuote.
Tähän kuitenkin uskon, että perinteinen rappauslaasti on sopivampi.
Todennäköisesti se on haljennut ovenkarmien vuoksi, joten otan mielelläni vastaan idean ovenpysäyttimestä. Se täytyy muutenkin levittää laajasti.
Nyt olen saanut tietoa ja kallistun seuraavaan:
Karmiin kiinni vaahdoilla täytettäisiin kapeimmat ja vaikeapääsyiset halkeamat. Sen jälkeen isoimmat kolot täytettäisiin talokorjausmateriaalilla. Sitten kerros karkeaa tasoitetta ja lopuksi hienotasoitus. Kuulostaako se hyvältä suunnitelmalta?
Se kuulostaa hankalalta ja työläältä. Käytä kipsilaastia, mutta välttääksesi koko paksuuden rakentamista laastilla, osta kevytbetonilohko varapalanä. Esikostuta ja nosta varapala yhdellä päivällä ja laastaa sitten loput seuraavana päivänä. Kipsilaastin päälle voit sitten tasoittaa normaalisti ennen maalausta.
Muuraa ovi umpeen? Se näyttää olevan 60-80 cm paljastettua karmia mahdollisesti. Kipsilaasti pitää varmasti tässä ja tarttuminen kevytbetoniin tulee olemaan hyvä siellä missä maallikolle voi olla vaikea saada aikaiseksi sementtipohjaisella laastilla.
TS voisi ehkä saada jonkin neuvon kuinka karmiruuvit tulisi kiinnittää uudelleen mahdollisesti täydentävänä.
Herätän eloon tämän keskustelun, koska en ole löytänyt paljon muuta täältä.
Ostetaan blokkeja, tyyppiä 70x400x700mm noin 70 kr, sahataan palat sopiviksi ja käytetään kaakelifixiä.
Jos seinässä on putkia ym., pitää valaa/tasoittaa niiden ympärille - kipsipohjainen tasoite kuiviin tiloihin, kalkki/sementti kosteisiin tiloihin. Kalkki/laasti/korjaus kerroksille < 20-30mm, ja sementti paksumpiin kerroksiin. (Huomio tärkeää imuroida, esikostuttaa ja pohjustaa pinta erityisen hyvin ennen korjausta).
Löysin tämän eniten täältä, mutta keskusteltuani rakennustarvikeliikkeiden/Beijer Betongin ja Kiillon kanssa: