Olemme saaneet lattian kylpyhuoneeseemme - dolomiittimurskaa, sen jälkeen raudoitusverkkoa ja lopuksi Maxit 318. Betonilaattaan tuli joitakin reikiä, kun purimme vanhan lattian sekä viemäriputket. Lattian alla näkyy kellarin paneelikatto.

Käsityöläinen (tai pikemminkin amatööri) ei täyttänyt betonilaatan reikiä ennen kuin kaatoi dolomiitin. Näen siksi riskin, että dolomiittimurska valuu ulos ja aiheuttaa tyhjyyttä betonilaatan alla kylpyhuoneessa.

En halua mieluiten purkaa lattiaa ja laittaa sitä uudelleen, vaan mieluummin korjata reiät alhaalta poistettuani osia paneelikatosta. Korjaus on pääasiassa estääkseen lisää dolomiittimursketta valumasta ulos. Lattian kantavuus nykyisessä tilanteessa näyttää pysyvän muuttumattomana niin kauan kuin dolomiitti ei ole valunut ulos suurissa määrissä.

Tässä on ratkaisu, jota mietin:

1. Ruiskuta reiät täyteen alhaalta käsin, niin paljon kuin mahtuu.
2. Kiinnitä vanerilevyt (vähintään 12 mm) reikien päälle joko naulatulppilla tai ruuveilla tukien kera.

Nyt kysymyksiini:
- Onko tämä hyvä ratkaisu?
- Jos jotain tapahtuu, mitä vakuutusyhtiö sanoo siitä?
- Mitä vaihtoehtoisia ratkaisuja on? Esimerkiksi olisiko ruiskutus ylhäältä sopivaa vai onko se liioittelua?

Olen todella kiitollinen vastauksista. Olisi hyvin mukavaa saada oikea kylpyhuone... Kiitos etukäteen kaikille.

Riippuen lattialaatan paksuudesta, ehkä pieni määrä plastic paddingia tai vastaavaa voi olla hyödyllistä. Se on hieman kovempaa kuin tiivistevaahto. Uskon kuitenkin, että on järkevää käyttää vähän tiivistevaahtoa yläosassa työn aikana, mutta ota sitä vähän kerrallaan. Tiivistevaahto laajenee paljon ja kovettuu ilmassa, joten jos laitat liikaa, se kovettuu ensin alhaalta, ja kun loput sitten laajenevat, on olemassa riski, että se aiheuttaa jännitystä lattiaa vasten...

Kiitos varoituksesta polyuretaanivaahdosta. Tiesin, että se laajenee, mutta en ihan niin paljon...

Onko sinulla - tai kenelläkään muulla - muita vinkkejä, jotka ovat hyödyllisiä jollekin, joka ei ole koskaan eläessään valanut betonia? Mietin lähinnä, mitkä työkalut on hyvä olla käden ulottuvilla, hyviä merkkejä ja tuotemerkkejä tasoitteesta ja niin edelleen.

Tietääkö joku, sanooko rakennusnormit tai vastaavat jotain tästä?

Nix on vain muovittanut rakoja ja huokosia lattiassa, ja silloin se oli ylhäältäpäin

Kuinka suuria ovat reiät?
Syvyys?
Halkaisija?

Vaikea sanoa tarkalleen, koska minulla on vain valokuvat tällä hetkellä. Arviolta suurimmat reiät ovat 15 cm pitkiä ja 4-6 cm leveitä. Ne menevät läpi lattiarakenteen; ympäröivä materiaali on pari senttiä paksua tai enemmän.

Olen keskustellut ideastani ammattitaitoisen (osa-aikatyössä) kaverin kanssa, joka on sitä mieltä, että sen pitäisi kestää myös ilman vaneria ja vain tasoitteella. Olen hankkinut tasoitetta ja uretaania Bauhausista, joten viikonloppuna aion poistaa kattopaneelin.

Kiitos paljon vastauksista. Lisävinkit ovat tervetulleita.

Kitti? Ehkä... Suosittelisin, että yrität asentaa jonkinlaisen nastan (tapit) tai ruuvin vinosti sivulta murtokanteen. Jos dolomiitti nyt pitäisi siinä pysyä. JOS minä tekisin sen, luulen että käyttäisin alusrappausta (luulen, että sitä kutsutaan niin), joka on laasti, joka laajenee hieman kovettuessaan. Tavallinen laasti, ja myös kitti, kutistuu!! Eli on riski, että se irtoaa reiän reunoista. Kitti on tarkoitettu kosmeettisiin korjauksiin, sillä on hyvin vähän lujuutta.

Ajattelen ratkaisua, jossa saumausvaahto vastaa suurimmasta osasta täytöstä ja lujuudesta. Ajattelen laittaa tasoitteen viimeiseksi, jotta pinta olisi sileä, jos joskus haluan poistaa kattopaneelin. Dolomiittikerros ei ole enempää kuin 6-7 cm, ja reikien reunat kallistuvat oikeaan suuntaan. Onko silti riski, että pelkkä saumausvaahto ei voi pitää, mitä luulet?

Nyt olen ruiskuttanut sisään kokonaisen kasan uretaanivaahtoa. Kun avasin kattopaneelin, dolomiittimurske suorastaan vyöryi alas. Sitä kertyi puolikkaan paperikassin verran, ennen kuin se rauhoittui!

Vähän kerrallaan sisään vaahtoa, odotan tunnin kuivumista, sitten sisään seuraavan kerran. Suuri etu oli se, että dolomiittimurske valui melko helposti, sillä silloin ei syntynyt aukkoja, joihin vaahto ei yltäisi.

Nyt odotan yön yli ja annan sen kovettua, sen jälkeen asennan paneelin takaisin. Valitettavasti kävi ilmi, että se oli mahdotonta poistaa vahingoittamatta kahta paneelipitkää, joten ensi viikolla minun on täytettävä 2 x 3 metrin paneelilla... No, kaikkea ei voi saada.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.