Tarkoitatteko, että moderni portaikko rakennetaan kokonaan ilman liimaa? Olen utelias, sillä minun on tarkoitus suunnitella ja rakentaa melko monimutkainen portaikko isälleni (puusta tehty kierreportaikko, joka kiertää puupylvään ympärillä, ulkopuolella on vangstycken).
Anteeksi keskustelun katkaiseminen, mutta tuntui, että se oli hyvin lähellä aihetta.
Olisi mielenkiintoista saada järkeviä argumentteja puuseppien mielipiteiden sijaan.
Viesti 18 omistin hieman mielipiteille siitä, miksi portaat narisevat. Perustuen ammattioppilaitoksen näkemyksiin, rakennusten huollon kirjallisuudesta saamiin käsityksiin jne., omaan ajatteluun ja kokemukseen portaiden valmistuksesta ja asentamisesta, jotka olen tähän mennessä menettänyt laskuista.
Viesti 21 yritin osoittaa vaikeuksia, joita liittyy portaiden jäykkään liimaamiseen, riippumatta siitä, toimiiko menetelmä.
Se ei muuten toimi, koska portaat ovat monimutkainen rakenne, jossa puu sijaitsee kaikissa mahdollisissa suunnissa ja altistuu pistekuormituksille. Sama syy, miksi kukaan järkevä ihminen ei yritä liimata kokonaista laivaa yhteen. Sitä on yritetty ja se epäonnistuu aina.
Toki on mahdollista selittää erikseen jokaisen kysymyksen kohdalla miksi. Valitettavasti useimmat kyllästyvät kolmen lauseen jälkeen, joten se on melko turhaa. Erityisesti kun joku, joka ilmeisesti ei tajua mitään, keskeyttää ja sanoo jatkuvasti typeryyksiä, jotka perustuvat ns. maalaisjärkeen. Samoin kuin ohittaa kaikki argumentit, jotka hänelle annetaan takaisin.
Sen sijaan, että tuhlaisin aikaani yrittäessäni saada trollit antamaan periksi, voin antaa TS:lle ja muille, jotka todella haluavat hyödyllistä tietoa, pari nyrkkisääntöä.
Portaat kiinnitetään yläosasta ja niiden tulee olla löysät alareunasta.
Kiinnityksiä käsijohteiden ja askelmien välille ei tule liimata.
Tapit eivät saa pohjata.
Nariseminen syntyy, kun puu hankaa puuta vasten.
Teoriassa jos voisi kävellä kaikilla askelmilla samanaikaisesti, olisi narisemin riski huomattavasti pienempi. Näinhän portaita ei kuitenkaan käytetä. Yksi askelma kerrallaan kuormittuu. Jos portaat ovat niin leveät, että askelma joustaa, se liikkuu suhteessa käsijohteeseen ja silloin voi syntyä narinää.
Vanhempi teoria (eli se, jota ammattioppilaitoksessa opetettiin) on, että tehdään mahdollisimman vähän estääkseen liikettä, jotta se tapahtuisi mahdollisimman kevyesti ja narina vähenisi tai jäisi kokonaan pois. Tällöin portaikko kootaan ja sitten askelmat kiinnitetään screw- tai nail-kiinnityksellä alhaalta päin.
Nykyään (kun kukaan ei enää voi käydä siinä fantastisessa ammattioppilaitoksessa, joka minulla oli mahdollisuus käydä) pyritään kiinnittämään portaat niin tiukasti kuin mahdollista. Usein näen todella karkeita ruuveja käsijohteen läpi jokaiseen askelmaan, peitettyinä puutulpilla. Se näyttää toimivan myös, mutta kun se narisee, se ei ole hienovaraista niristelyä vaan kuulostaa siltä, että se voisi herättää kuolleet.
Riippumatta siitä, miten narina ilmenee, se voi hävitä, jos askelmien notkumista voidaan estää. Rantaseteet ovat klassisia. Vanhoissa portaissa rantaseteet on tehty massiivipuusta, joka kutistuu. Silloin askelmien alle jää ilmaa ja portaat voivat alkaa narista. Joskus kausiluonteisesti.
Modernissa portaikossa voidaan käyttää vaneria, joka ei liiku samalla tavalla, se on turvallisempaa.
Avoimessa portaikossa, kuten TS:llä on, voidaan asettaa sääntö jokaisen askelman alle jäykisteeksi. Ei ole varmaa, että se riittää. Mutta se tulee vähentämään ongelmia.
Lisäksi on turvallisuussyistä erittäin järkevää rajoittaa askelmien väliä niin, ettei jalka mahdu väliin, jos/kun kompastuu portaissa. Näin vältytään siitä, että syntyy monimutkaisia ala- tai sääriluunmurtumia tällaisen onnettomuuden seurauksena.
Tarkoitatteko, että modernit portaat rakennetaan kokonaan ilman liimaa? Olen utelias, kun minun on suunniteltava ja rakennettava melko monimutkaiset portaat isälleni (puinen kierreportaat, joka kiertyy puupylvään ympärille ja jolla on ulkopuoliset kosket).
Anteeksi ketjun sieppaaminen, mutta tunsin, että se oli erittäin lähellä aihetta.
Huomaan vain, että KOW ei tiedä mistä hän puhuu. Viisasta häneltä valita yksikerroksinen talo.
Se ei ollut tietenkään päästäkseen eroon narinasta.
Olen asunut sekä 1½ -kerroksisessa että 1½ -kerroksisessa + rinneratkaisulla, enkä ole koskaan häiriintynyt mistään narinasta.
Voiko narina johtua siitä, että valitset liian heikkorakenteiset mitoitukset askelmiin ja lankkuihin?
Siksi kukaan järkevä ihminen ei yritä liimata kokonaista laivaa. Sitä on yritetty ja aina epäonnistuu.
Ei, nykyään ei rakenneta "laivoja" puusta, vaan teräslevystä ja hitsataan. Ei siellä narise! Mutta minulla on ollut kauttaaltaan liimattu 34 jalkaa pitkä purjevene, paras vene mitä olen omistanut. Ei narinaa, kun se kallistui 45° tuulenpuuskassa.
findus42 sanoi:
Totta kai on mahdollista jokaisessa yksittäisessä asiassa selittää miksi. Valitettavasti useimmat ovat kyllästyneet kolmen lauseen jälkeen, joten se on melko turhaa. Erityisesti kun joku, joka ei ilmeisesti ymmärrä yhtään mitään, keskeyttää ja puhuu typeryyksiä koko ajan, jotka perustuvat ns. järkevään ajatteluun. Ja ignoroi kaikki vastaväitteet.
Ymmärrän, että tarkoitat minua. Kiitos arviosta!
findus42 sanoi:
Tapit eivät saa olla pohjassa
OK, ehkä puhumme eri asioista. Minun maailmassani listoja liimataan ja ruuvataan/naulataan, sanokaamme 22x22 mm, vankkapuihin, ja näiden "listojen" päälle asetetaan askelmat. Ei ongelmaa liimata sinne, vai mitä? Annettujen askelmien ja vankkapuiden välisten liitosten tekeminen on ilmeisesti ongelmien kerjäämistä. Miksi sitten tehdään niin? Ulkonäkö ennen toimivuutta? Hullua mielestäni, kun olen käytännöllinen ihminen.
Liitosten yhdistäminen tasoporrasten ja vankorungon välillä on ilmeisesti ongelmien pyytämistä. Miksi sitten tehdään niin? Ulkonäkö ennen käytettävyyttä? Mielestäni hullua, joka on käytännöllinen.
Joten "mun" tapa rakentaa liitos ilman narinaa on ok siis.
Findus ym. koulu-opittujen ohjeiden sijaan että "näin pitää tehdä" kun rakentaa portaat.
Knock
TS porras ei ole kylmävalmistettu epoksilla. Se ei ole myöskään hitsattu tai muurattu. Monilla on mielipiteitä siitä, miltä kodin rappu näyttää, ja he haluavat perinteisen ulkonäön. Kommenttisi eivät auta näissä tapauksissa.
Muuten, veneitä
ja laivoja
rakennetaan yhä perinteisin menetelmin. Vanhoja laivoja on melko paljon, ja harrastajat pitävät ne hengissä kunnioittaen vanhaa käsityötä. Laivat kuolevat, kun ne saavat omistajan, joka muovittaa kaiken ja muuttaa sisustusta niin, että se näyttää kuin kolmiolta Farstassa kannen alla.
Kappaan tätä keskusteluketjua vähän näin yli kuuden vuoden jälkeen, koska keskustelu narinan välttämisestä on mielestäni erittäin mielenkiintoista.
Olen itse asentanut useita moderneja portaita asiakkaille. Aina mallissa, jossa on upotetut urat porraslatikossa, joihin askelmat työnnetään. Silloin vahataan kunnolla ennen kuin askelmat kiinnitetään kunnon ruuveilla portaikon ulkopuolelta. Tämä näyttää olevan moderni tapa rakentaa, ja vaha on siellä estämään narinaa, kun askelma väistämättä liikkuu hieman portaikkoa vasten kuormituksen aikana.
Nyt kysymykseen.
Lähtökohtana on, että rakennan täysin uudet portaat. Katso kuvia. Tilasin CNC-jyrsittyjä porraslankkuja saadakseni ne tarkasti. Noin metrin välein porraslankkuja. Askelmat ja nousut 40 mm liimapuuta sahattuna työtasoista. Nämä mattalakataan ennen asennusta.
Mikä erottaa nämä monista muista portaista on, että aion asettaa askeleet porraslankkujen päälle, en sijoittaa niitä väliin.
Narinan välttäminen on minulle tärkeä kysymys. Miten minun pitäisi tehdä kiinnitykset?
Ajatukseni ovat seuraavat:
* Pystysuuntaiset nousut antavat erittäin pienen taipuman. Ei mitattava. Askelman etureunan pitäisi voida hyötyä siitä jollain tavalla? Liimataanko ne yhteen? Laitetaanko lista taakse kiinnitettäväksi? Naulataanko pienin nauloin yhteen?
* Askeleet ovat jo sahattu. Mietin, että teen notkarilla urat jouselle samasta materiaalista, joka sitoo nousut ja askeleet etureunassa yhteen. Liimataanko nämä?
* Nousujen alapinta voi helposti ruuvata askelmat reunaan.
* Liimataanko askelmat ja nousut porraslankkuun? Mikä liima?
* Tai, sahataanko listoja 30x30 mm, vaihtoehtoisesti metallikulmat, kiinnittämään askelmat ja nousut alapuolelta porraslankkuun?
Kun luen ketjua, siellä on monia järkeviä mielipiteitä liiman käytöstä tai ei.
Mielenkiintoista narinan kannalta on, että väliaikaiset tänään laittamani askelet (enimmäkseen painetut 45 x 220 puupalkit) ja kunnolla ruuvattu portaikon läpi, ne eivät narise ollenkaan. Joten kun varsinaiset portaat asennetaan, voi vain mennä huonommaksi... 🤣
Askelmatot tulevat liikkumaan vuodenaikojen aikana. Luulen, että voi tulla ongelmia, jos yrität kiinnittää ne jäykästi liimalla ja ruuveilla. Lisäksi askelmat tulisi tehdä liimapuulevystä, jossa ei ole päätypontteja keskellä levyä. On mahdollista, että kirjoittamasi työtaso ei sisällä päätypontteja, mutta se voi olla mainitsemisen arvoista.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.