Minulla on suljettu vanha portaikko vuodelta 1926, joka narisee kovasti. Olen innokas amatööri, joten olen yrittänyt selvittää, mistä narina johtuu. Käsittääkseni se johtuu raoista askelmien ja nousujen välillä.

Mikä on paras toimenpide? Portaikko on, kuten sanottu, hyvin vanha ja naulattu, ja kuten kuvista näkyy, on siellä todella suuria rakoja joissakin paikoissa. Pitäisikö minun liimata puukiilat alapuolelta kiinni?

Olen naulannut kaikki näkyvät naulat. Luin jostain, että ruuvaaminen on parasta, mutta se ei tunnu parhaimmalta ratkaisulta, koska portaikko on tällä hetkellä puupintainen, enkä jaksaisi hankkia lisää työtä maalaamalla portaat.

Mitä sanovat asiantuntijat. Puukiiloja alapuolelta vai joku muu toimenpide?

• Vanha puinen porras, jossa näkyviä rakoja askelmien ja nousujen välillä. Pinta kulunut ja osittain naulattu, suuria rakoja.
  • Vanha puinen portaikko vuodelta 1926, jossa on suuria rakoja askelmien ja nousujen välissä.
Näen, että edelliset omistajat ovat asentaneet kulmaterästä. Hyvä/huono?

• Ruostumattomia kulmateräksiä kiinnitetty puiselle palkille ullakon katossa. Palkki näyttää vanhalta ja kuluneelta.
Knarinan ensisijainen syy on se, että porrasrakenne joustaa liikaa. Yksittäin 90 cm leveän askelman pitäisi olla 40-50 mm paksu tuntuakseen tukevilta. Siksi käytetään nousutasoja tukemaan askelmat. Askelman etureunan tulisi olla tiiviisti nousutason yläreunan vastassa. Sitten nousutason alareuna tulee ruuvata seuraavan alemman askelman takareunaan. Näyttää siltä, että nousutason yläreunat ovat liian epätasaiset, jotta ongelma voitaisiin korjata helposti. Uskon, että sinun on irrotettava nousut soittain ja höylättävä ne tasaisiksi yläreunastaan. Kiinnitys alemman askelman takareunassa on täysin ratkaiseva vakauden kannalta.

• Tykkään
yeehaa
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.