Minulla on pieni kosteusvaurio rappauksessa kellarin seinässä. Se näyttää olevan muutama mm valkoista rappausta ja sitten se on maalattu. Haluaisin korjata vaurion samanlaisella rappauksella, mutta en tiedä, mikä rappaus se on. Luulisin, että se on kalkkirappaus, mutta en tiedä, mitä kalkkirappausta minun pitäisi ostaa.

Sitten haluaisin maalata silikaattimaalilla, mutta nyt olen huomannut, että seinä on maalattu, voinko maalata silikaattimaalilla toisen maalin päälle? Millaisia maaleja käytettiin 70-luvulla?

• Kellarin seinässä näkyvä kosteusvaurio ja vaalea rappaus; osa paljaasta tiiliseinästä näkyvissä. Lattialla on puinen mittatyökalu.
  • Kellariseinän kosteusvaurio, jossa vaalea, halkeillut rappaus näyttää rapautuneen ja paljastaa maalattua pintaa alla. Osa rappauksesta on irronnut.
Se voi olla ollut minkä värinen tahansa, jopa 70-luvulla. Se ei kuitenkaan näytä olevan muoviväri, vaan itse asiassa sopiva väri, tyyppiä silikaatti.

Se näyttää kosteusvauriolta nurkassa. Onko se ulkoseinän kulma? Johtuuko kosteusvaurio pintavedestä/sadevesikouruista/syöksytorvista?
Onko kosteuden aiheuttaja korjattu?
Ei ole järkeä tehdä sisäpuolelta uudestaan, jos perussyy ei ole korjattu.

Se on 70-luvun talo, mutta salaojitus tehtiin noin 10 vuotta sitten. Kellari on rakennettu eristämättömälle betonilaatalle, joten voidaan odottaa pientä kosteuden kulkeutumista laatan läpi. Siksi maalaisin silikaattimaalilla, jotta seinä voi hengittää. Seinä on itse asiassa sisäseinä, joka kulkee kellarin keskellä. Aikaisemmin seinässä oli struktuuritapetti, joka saattoi myötävaikuttaa kosteusvaurioon. Seinän toisella puolella, joka on vain maalattu, ei ole ongelmia.

Seinän maali on erittäin mattapintainen. Miten voi tietää, että se on silikaattimaali? Onko ainoa keino kokeilla maalata seinän päälle?

Valitettavasti ei ole mitään takeita siitä, että salaojitus olisi tehty oikein (ellei sitä ole tehnyt itse tai ole valokuvallisia todisteita). Mielestäni kosteusviivat ulottuvat hieman liian korkealle seinässä kulmassa, jotta ne olisivat vain laatasta, mutta se voi luonnollisesti johtua tiiviydestä ja/tai huonosta ilmanvaihdosta juuri siinä kulmassa.

Minkä tyyppisestä maalista on kyse, se selviää todennäköisesti lähettämällä maalinäyte analysoitavaksi. Tai jos teillä on lähellä maalikauppa, jossa on ammattitaitoista/kokenutta henkilöstöä, voitte aloittaa sieltä. Muuten joutuu arvaamaan. Jos onnistuu, niin onnistuu. (Joskus voi olla saatavana pieniä näytepurkkeja.)

N
Näyttää siltä, että se on maalattu kalkkivärillä, korjaa 1mm kalkkilaastilla weber 144. Ja sitten ehdotuksena kalkkiväri.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.