Olen kunnostamassa ensimmäistä huonetta talossa ja kun poistimme listan, kävi ilmi, että eräs kipsilevy oli kiinnitetty hieman löysästi molly-ankkureilla, joten se irtosi. Se tulee näkymään listan yläpuolella, joten miten tämä olisi parasta korjata?
Kipsilaasti joo, hyvänen aika mitä kaikkea löytyy... Kittaaminen pari kolme kertaa riittää hyvin, anna vain kuivua kertojen välillä, imeytyy kuivuessaan.
Liimaa pala takaisin tavallisella puuliimalla. sitten kittaa. Husfix sopii myös (sitä on pienissä pakkauksissa), mutta siitä tulee kovaa, joten tasoita nätisti (vaikea hioa)
Liima ja tasoite kuulostavat hyvältä suunnitelmalta.
Onko parasta tasoittaa tällainen rako seinän ja katon välillä? (ajattelin laittaa lateksimassan seinän ja katon väliin eikä laittaa listaa kattoon)
Liima ja tasoite kuulostavat hyvältä suunnitelmalta.
Rako seinän ja katon välissä, kuten tämä, on parasta tasoittaa? (Ajattelin laittaa lateksisilikonia seinän ja katon väliin enkä käyttää listaa katossa) [kuva]
Karkeatasoite siinä tapauksessa. Tavallinen seinätasoite täyttää huonosti ja kuivuu hitaasti paksuissa kerroksissa. Vähän hankalaa siinä kulmassa, koska et halua sotkea kattopintaa. Olisin käyttänyt husfixiä tai kipsiä täyttämään ja sitten hienotasoitteella viimeistellyt. Mutta suuri riski, että sotket kattoa. Ehkä maalarinteippi?
Liimattu ja se pysyy hyvin, olen ostanut husfixin, jota aion käyttää tarvittaessa (ei ole niin iso rako koko seinässä). Huoneessa, jossa on ikkuna, on päinvastoin, että katto ei mene aivan seinään, pitäisikö käyttää husfixiä sielläkin?
Toinen kysymys on, pitääkö poistaa seinästä "nukka", jossa on raaputettu tapettia vedellä/tapetlossilla, vai riittääkö hiominen, vai pitäisikö sen antaa olla? Ja mitä tehdä, kun seassa on vanhaa kittiä kuten tässä, hiotaanko?
Liimasin ja se pysyy hyvin, olen ostanut husfix:iä, jota aion käyttää tarvittaessa (ei ole sellaista rakoa koko seinässä). Ikkunan kohdalla huoneessa on päinvastoin, että katto ei mene täysin seinään asti, pitäisikö minun käyttää husfix:iä myös siellä?
[kuva]
Toinen kysymys: Pitäisikö poistaa "nukka" seinältä, jossa on kaavittu tapettia vedellä/tapetloss:illa vai riittääkö hiominen, vai pitäisikö se jättää paikoilleen?
Ja mitä tehdään kun siinä on vanhaa kittiä kuten tässä, hiotaanko?
[kuva]
Husfix toimii. Silota vaan nätisti. Vaikeaa hioa. Kaikki irtonaista nukkaa täytyy poistaa. Muuten se irtoaa kun levität liimaa. Kokeile kostuttaa kostealla sienellä. Monet vuokraavat höyrykoneen. Toimii varmasti hyvin. Itse maalaan jollain halvalla katto- tai seinämaalilla. On olemassa erilaisia erikoismaaleja tähän, mutta ne ovat kalliita. Maalauksen jälkeen näet suoraan, missä se irtoaa. Hiominen/kittaus siihen ja lisää vähän maalia. Jos haluat sekä vyön että henkselit, vedät korjaustapetin päälle kun olet vakauttanut pinnan maalilla. Silloin sinulla on täysin vakaa ja neutraali pinta, josta aloittaa uusiksi. Korjaustapetti on kallista, mutta silloin säästyt ongelmilta ikuisesti.
Ensimmäisessä kuvassa näyttää siltä, että seinässä on VP-putkia? Ole erityisen varovainen, jos aiot naulata/ruuvata listan siihen.
Ensimmäinen on itse asiassa putki elementille, kaukolämpö, lista tietenkin naulataan ylemmäksi, kun pääsemme siihen vaiheeseen. Etenemme hitaasti mutta varmasti.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.