Olen ajatellut rakentaa huoneen kahden muun väliin, eli varastaa tilaa ja saada kolmas huone. Ajattelin käyttää lastulevyä, jonka päällä on kipsiä. Jotta seinistä ei tulisi liian paksuja, suunnittelin käyttää 2x2 koolauksia, toimiiko se jos sähköjohdot on vedettävä seinään? Jos käyttää 2x4, seinästä tulee niin paksu, että lastulevy jäisi luultavasti pois ja käyttäisi vain yksittäistä kipsiä, mitä te tekisitte?
Lisäksi tulee tämä valon sisäänpääsy, yläkerrassa on vinokatto ja 1,2 m seinä sen alla, ja tarkoitukseni on laittaa 2 kpl yläsaranallisia kellari-ikkunoita sen alle sen sijaan, että avaisin katon. Kattoikkunat ovat kyllä hienoja, mutta en ole kiinnostunut siitä, sillä katossa on eristeenä sahanpuru. Vinkkejä tähän.
//Mikke

käytä 45X70 plyfa+gips 45x45 riittää sekin, mutta 45x70 on paljon parempi, saat vähän eristystä seinäänkin.
ja ja ikkuna on kai myös hyvä, tulee ehkä vähän "paksut" seinät vaan mutta ei kai se haittaa

Ok, se on todennäköisesti 45x70. Olen epävarma miten se menee, mutta levy + kipsi tai jos se on vain kipsi.

Rakensin 45x45 plus osb ja kipsi. Tuloksesta tuli ihan OK. Jos haluat ruuvata jotain seinään mutta silti pitää paksuuden alhaisena, uskon enemmän 45x45 levyillä ja kipsillä kuin 45x70 pelkällä kipsillä.

Toimiiko se sitten eristyksen ja kaapeloinnin kanssa tiellä?

Mikael_L
45x45 ja OSB/plyfa/spån + kipsi toimii hyvin. Jos haluat ylityöstää koko homman, voit ruuviliimata puulevyn runkoihin. Yhteenliimattu rakenne tulee paljon vahvemmaksi ja jäykemmäksi kuin 45x70 + kipsi. Mutta tuskin olisin itse ruuviliimannut ... :o

Sähkörasiat eivät ole ongelma 45 runkojen kanssa, mutta kaksi rasiaa ei voi olla samassa paikassa kummallakin puolella.

edit: Eljos VP-2 rasiat ovat hieman syvempiä kuin monet muut, esim. Ed-Wa, mitta on valittu niin, että rasian voi asentaa liimaamalla toiselle puolelle, kun se on runkoiltu 45x45.
Mutta en tiedä, milloin Eljo on ajatellut, että rasiat asetetaan vain yhdelle puolelle seinää. ;)

Tosiaan on tilanteita, kuten lisäeristys, epätasaisten seinien runkoilu jne...

Viimeksi muokattu:
Ok. Kun rakennetaan 45x45 ja sanotaan lastulevy ja kipsi, yhteensä tulee 4 levyä, joiden läpi äänen pitää tunkeutua, tarvitaanko silloin eristystä. Ajattelen, että huone tulee kahden olemassa olevan väliin. Vaihtoehtona on, että tulee 3 huonetta "peräkkäin" lapsilla tai sitten tulee lapset, vanhemmat ja lapset. Haluathan, että huoneiden välillä on mahdollisimman hiljaista.

Mikael_L
Eristäminen tekee erittäin vähän ääntä huoneiden välillä, itse asiassa. Se vaimentaa eniten ääntä, joka syntyy itse ontelossa, vähän vähemmän rumpua, tyyppiä. Tähän vaikutukseen ei tarvitse täyttää eristyksellä.

Ajateltu rakenteesi lastu+kipsilevy pbs vaimentaa sitä vastoin ääntä huoneiden välillä paljon paremmin kuin pelkkä kipsi.
Jos haluat hyvän äänieristyksen, sinun pitäisi myös:
1. Varmista, että kaikki aukot huoneiden välillä, pienimpään rakoihin asti, on tukittu. Vedä esim. vähän akryylimassaa kaikkialle, missä voi olla kapea rako.
2. Tiivistä ja täytä karmin ja oviaukon välillä.
3. Ei asettaa sähkörasioita selkä selkää vasten.
4. Mahdollisesti aseta kumilista oven ja karmin väliin.
5. Mahdollisesti valitse parempi ovi.

ok.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.