10 741 lukukertaa ·
32 vastausta
11k lukukertaa
32 vastausta
Taidetta olla poraamatta sähkö-, vesi- tai viemäriputkia?
Valitettavasti korkeudessa ei ole tilaa enempää kuin 45 ja sekin on rajalla. Kun mittaan 45x45 seinälle, se ei tietenkään näytä houkuttelevalta, joten tähtään 25x38 ja toivon, että se pitää. Kun katson materiaalia, se näyttää olevan kohtuullisesti mitoitettu, mutta on samalla vaikea tietää, millaisille voimille se altistuu.Mikael_L sanoi:
Ilman, että ranskalainen ruuvi upotetaan puuhun, ruuvi on melkein vähän lyhyt, ei olisi haitannut, jos se olisi ollut 100 pitkä.
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf
Olisin aloittanut poraamalla 10mm betoniporalla ja suurentanut sitten 11mm tai mahdollisesti 11,5mm metalliporalla. Kun porataan 12mm betoniporalla kevytbetoniin ja asetetaan 12mm tulppa, on suuri riski, että tulppa ei kiinnity vaan pyörii reiässä.
Lähes kaikki plugiin/reikään/ruuviin kohdistuva kuormitus on vetävää kuormitusta, minimaalisesti roikkuvaa kuormitusta.
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf
Olisin aloittanut poraamalla 10mm betoniporalla ja suurentanut sitten 11mm tai mahdollisesti 11,5mm metalliporalla. Kun porataan 12mm betoniporalla kevytbetoniin ja asetetaan 12mm tulppa, on suuri riski, että tulppa ei kiinnity vaan pyörii reiässä.
Lähes kaikki plugiin/reikään/ruuviin kohdistuva kuormitus on vetävää kuormitusta, minimaalisesti roikkuvaa kuormitusta.
Mietin upotusta, mutta pelkään, että säännön lujuus kärsii, kun se on vain 25 mm paksu. Upotuksen tulisi olla 10 mm, jolloin jäljelle jää vain 15 mm materiaalia.
Pidempi ruuvi tarkoittaa luultavasti pidempää tulppaa?
Kyllä, olen porannut muutaman kerran seinissä, ja pora leikkaa yleensä kuin voita, joten on syytä olla varovainen ja välttää poraamista liikaa edestakaisin.
Ajatukseni oli myös käyttää 11,5 mm poraa ja sitten suurentaa sitä manuaalisesti samalla poralla, mutta en ole tarkistanut, onko minulla todella kyseistä kokoa.
Pidempi ruuvi tarkoittaa luultavasti pidempää tulppaa?
Kyllä, olen porannut muutaman kerran seinissä, ja pora leikkaa yleensä kuin voita, joten on syytä olla varovainen ja välttää poraamista liikaa edestakaisin.
Ajatukseni oli myös käyttää 11,5 mm poraa ja sitten suurentaa sitä manuaalisesti samalla poralla, mutta en ole tarkistanut, onko minulla todella kyseistä kokoa.
25 mm materiaalipaksuudelle olet valinnut täysin täydellisen ruuvin ja tulpan.S snowjim sanoi:
Ruuvin tulee mennä tulpan pohjan läpi muutaman millimetrin. Ja porausreiän tulee olla hieman syvempi kuin mitä koko ruuvi tarvitsee tilaa.
Tulppa 60 mm, ruuvi 90 mm, materiaali 25 antaa, että ruuvi menee 5 mm tulpan läpi = täydellistä.
Reikä seinässä tulee siis olla vähintään 65 mm, mutta hieman yli, eli 70 mm sopii hyvin.
(Mutta sitten ajattelen, että se on ruuvin pituus ilman päätä, jos se on kokonaispituus, se on hieman liian lyhyt antamaan maksimaalisen kiinnitysvoiman)
Jos sinulla on betoniseinät, se on silloin erittäin mukavan vakaa, et tarvitse edes 8 mm ruuvia, 6 mm riittäisi hyvin hyvällä kiinnityksellä betoniseinään.
Jos on hieman pehmeämpiä seinämateriaaleja, kuten tiili, betoniharko, kuona, jne., on hyvä käyttää 8 mm hieman varmuuden vuoksi.
Jos sinulla on kevytbetoniseinät, on kysymys siitä, ovatko ne edes sopivia materiaaleja kiinnitykseen, silloin on olemassa erityisiä kevytbetoni-tarvikkeita.
Poraa enintään 10 mm ja lyö kiila sisään vasaralla. Jos vaikuttaa jäykältä, poraa vähän sisään ja ulos. Riskinä 11,5 mm:ssä on, että reikä on liian suuri jo ensimmäisellä kerralla.S snowjim sanoi:Ajattelin tehdä upotuksen, mutta pelkään, että säännön kestävyys kärsii, koska se on vain 25 mm paksu. Upotuksen pitäisi olla 10 mm ja sitten jäljelle jää vain 15 mm materiaalia.
Pidempi ruuvi tarkoittaa pidempää tulppaa, oletan?
Joo, olen porannut pari kertaa seiniin ja poranterä menee usein läpi kuin voihin, joten on tärkeää olla varovainen ja välttää porausta liikaa edestakaisin.
Ajatukseni oli myös käyttää 11,5 mm poranterää ja sitten suurentaa reikää manuaalisesti samalla terällä, mutta en ole tarkistanut, onko minulla todella se koko.
Aion maalata vielä yhden kerroksen säleikköön, sitten ne laitetaan seinälle.
Säle on 2300 mm, siniset merkinnät näyttävät, mistä se alkaa ja päättyy. Ajatukseni on laittaa ruuvit sinne, missä punaiset nuolet ovat. Haluaisin oikeastaan laittaa sen täsmälleen oven yläpuolelle, missä vihreä merkintä on. Ongelma on kuitenkin se, että en halua porata seiniin liian lähelle aukkoja, koska se voi johtaa halkeamiin.
Vasen punainen tulee olemaan 5 cm reunasta, kun taas oikea punainen tulee olemaan 10 cm reunasta. Tämä siksi, että vasemmalla puolella lähellä kulkee viemäriputki.
Miten sinä olisit laittanut ruuvit?
Säle on 2300 mm, siniset merkinnät näyttävät, mistä se alkaa ja päättyy. Ajatukseni on laittaa ruuvit sinne, missä punaiset nuolet ovat. Haluaisin oikeastaan laittaa sen täsmälleen oven yläpuolelle, missä vihreä merkintä on. Ongelma on kuitenkin se, että en halua porata seiniin liian lähelle aukkoja, koska se voi johtaa halkeamiin.
Vasen punainen tulee olemaan 5 cm reunasta, kun taas oikea punainen tulee olemaan 10 cm reunasta. Tämä siksi, että vasemmalla puolella lähellä kulkee viemäriputki.
Miten sinä olisit laittanut ruuvit?
Oikealla oleva punainen nuoli kuvassa näyttää olevan suunnilleen samassa linjassa kuin kytkin oven sisäpuolella? Ehkä seinässä kytkimen yläpuolella on yhdyskotelo? 99,99% todennäköisyydellä putki menee kytkimestä ylöspäin...S snowjim sanoi:Aion laittaa toisen kerroksen maalia listaan, sitten se menee seinälle.
[bild]
Lista on 2300 mm, siniset merkinnät näyttävät missä se alkaa ja loppuu. Ajatukseni on laittaa ruuvit punaisiin nuoliin. Oikeastaan olisin halunnut laittaa juuri oven yläpuolelle vihreään merkintään. Ongelma on kuitenkin se, että en halua porata seiniin liian lähelle avauksia, koska se voi johtaa halkeamiin.
Vasen punainen tulee olemaan 5 cm reunasta, kun taas oikea punainen tulee olemaan 10 cm. Tämä siksi, että vasemmalla puolella kulkee viemäriputki lähellä.
Miten te laittaisitte ruuvit?
Tarkalleen, toisella puolella on kytkin, joka menee ylös jakorasiaan, kaikki on kuitenkin seinän ulkopuolella, ainakaan mitä näen. Tämä pitäisi tarkoittaa, että ei ole ongelmaa porata tässä, ellei seinän sisällä kulje muuta sähköä.P petererlandsson1194 sanoi:
Muuten paras tapa varmistaa, missä kaikki johdot ovat, on palkata reikäporauksen ammattilainen, he löytävät ne varmasti. 
Luulen, että @Dowser4711 tarkoittaa, että reiäntekijät löytävät johdot/putket jne. poraamalla/leikkaamalla niihin.S snowjim sanoi:
Huomasin, että minulla ei ollut betoniporaa kokoa 11, ja ne eivät ole kovin yleisiä. Mutta luulen, että olen löytänyt paikallisen myymälän, josta niitä saa, joten aion mennä sinne ja ostaa yhden tänään.
Yksi ajatus on ehkä muuten liimata toinen puoli paikoilleen? Eli laittaa vain 2 pulttia seinään ja loput liiman pitää pitää. Haittana on tietenkin se, että jos tulee jotain virhettä, niin peli on menetetty, rappaus varmaan tulee alas mukana. Etuna on, että minun ei tarvitse pohtia poraamista viemäriputkeen tai vesijohtoihin.
Yksi ajatus on ehkä muuten liimata toinen puoli paikoilleen? Eli laittaa vain 2 pulttia seinään ja loput liiman pitää pitää. Haittana on tietenkin se, että jos tulee jotain virhettä, niin peli on menetetty, rappaus varmaan tulee alas mukana. Etuna on, että minun ei tarvitse pohtia poraamista viemäriputkeen tai vesijohtoihin.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 030 viestiä
Olin asentanut säännön pitkien kapeiden naulatulppien avulla sen sijaan ja ehkä kallistanut niitä vuorotellen ylös ja alas hieman. Huokoiset seinät ovat toivottomia sillä tavalla, ja kun on vähän painoa, joka vetää suoraan ulos, niin ne saattavat ajan myötä irrota. Pitkät naulatulpat, jotka menevät sisään 100-150 mm ja kallistuvat ylös- ja alaspäin, kiilaavat toisiaan vasten.
Nyt on saanut sen hankalan paikalleen, tältä se näyttää:
Laitoin vähän no nails pattex -liimaa jokaisen pultin taakse ja oven yläpuolelle. Unohdin kuitenkin raaputtaa maalin ensin pois, mutta toivon, että se pysyy suht hyvin siitä huolimatta. Juuri oven yläpuolella se on tällä hetkellä puristuksessa, jotta kantavuus olisi parempi.
Kuten viimeisestä kuvasta näkyy, yksi ruuvi meni vinoon (en päässyt poravasaran kanssa hyvin käsiksi), mikä tietenkin aiheutti sen, että se leikkaantui hieman puuhun.
Olin tarpeeksi tyhmä laittamaan liimaa porattuihin reikiin, mikä osoittautui nopeasti ongelmaksi kahdessa reiässä, sillä tulpat eivät menneet täysin sisään, ne jäivät lähes 10 mm ulos. Oli pakko leikata ne pois. Pultit kiristyivät kuitenkin hyvin, joten toivon, ettei se aiheuta ongelmia.
Nyt pitää vain asentaa seuraava, se on selvästi helpompi laittaa, mutta täytyy kuitenkin varoa, ettei pora mene läpi seinän toiselle puolelle kylpyhuoneeseen.
Laitoin vähän no nails pattex -liimaa jokaisen pultin taakse ja oven yläpuolelle. Unohdin kuitenkin raaputtaa maalin ensin pois, mutta toivon, että se pysyy suht hyvin siitä huolimatta. Juuri oven yläpuolella se on tällä hetkellä puristuksessa, jotta kantavuus olisi parempi.
Kuten viimeisestä kuvasta näkyy, yksi ruuvi meni vinoon (en päässyt poravasaran kanssa hyvin käsiksi), mikä tietenkin aiheutti sen, että se leikkaantui hieman puuhun.
Olin tarpeeksi tyhmä laittamaan liimaa porattuihin reikiin, mikä osoittautui nopeasti ongelmaksi kahdessa reiässä, sillä tulpat eivät menneet täysin sisään, ne jäivät lähes 10 mm ulos. Oli pakko leikata ne pois. Pultit kiristyivät kuitenkin hyvin, joten toivon, ettei se aiheuta ongelmia.
Nyt pitää vain asentaa seuraava, se on selvästi helpompi laittaa, mutta täytyy kuitenkin varoa, ettei pora mene läpi seinän toiselle puolelle kylpyhuoneeseen.