hei minulla on yksikerroksinen talo vintillä. ongelmana on, että muodostuu niin paljon kondensaatiota, että se tippuu sään vaihtuessa kylmästä lämpimään, katto on tiilikatto jännitetyllä muovilla alla, mitä voin tehdä välttääkseni tippumisen?

Vähennä tuuletusta ullakolla.

Tiilikatto, jonka alla on kireä muovi, ei siis ole ponttilaudoitusta vai?
Mistä se tippuu, onko se muovi vai puutavara tai jotain muuta?
Kuva olisi helpottanut...

Matti_75 sanoi:
Vähennä ullakon ilmanvaihtoa.
Voisitko selittää mitä tarkoitat tällä neuvolla? Että suosittelet, hänen antamiensa tietojen perusteella, vähentämään ilmanvaihtoa. Tarkoitatko, että ongelmat katoavat silloin?

Selitäthän mielellään kuten sanottu :)

Hei Torpalainen. Ei ole raakalautaa, se tippuu suoraan muovista.

Klassinen kylmä ullakko.

Lämmin kostea ilma nousee talosta. Törmää kylmään ullakkoon ja kosteus tiivistyy, kun ilman lämpötila laskee. Oletko muuttanut jotain?

Muutettu lämmitysjärjestelmää, eristetty, muutettu ilmanvaihtoa. Yksi ratkaisu on pitää alipaine asunnossa tai antaa ullakon lämmetä (lämmittäminen ennen kuin varikset heräävät).

myös erilaisia mekaanisia ullakon tuulettimia ja kosteudenvalvontalaitteita on saatavilla. Mutta minun neuvoni on ensin selvittää mikä on syy ja toimia sen mukaan.

Lisää tuuletusta ullakolla.

Matti_75 sanoi:
Vähennä ilmanvaihtoa ullakolla.
nimhed sanoi:
Lisää ilmanvaihtoa ullakolla.
:thumbup:

• Tykkään
lutorm
  • Laddar…
Alan olla hieman ymmälläni täällä...

Jos aloitamme faktoista, kondensoituminen tapahtuu kylmillä pinnoilla, joihin lämmin/kostea ilma pääsee.
Kun ilmassa oleva lämpötila laskee kastepisteen lämpötilaan, eli silloin vettä tiivistyy.

TS ilmoittaa, että kondensaatio muodostuu muoville, kun sää muuttuu kylmästä lämpimäksi.

Silloin ullakon pitäisi edelleen olla kylmä, ja lämmin ilma ulkoa virtaa muovia pitkin sisään.

Mitä tapahtuu, jos vähennetään ilmanvaihtoa?
Vähemmän vaihtuvuutta, vähemmän lämmintä ilmaa, joka virtaa kylmän pinnan ohi, vähemmän kondensaatiota aluksi, mutta ullakon lämpeneminen kestää kauemmin.

Mitä tapahtuu, jos lisätään ilmanvaihtoa?
Enemmän vaihtuvuutta, enemmän lämmintä ilmaa, joka virtaa kylmän pinnan ohi, ullakon nopeampi lämpeneminen, enemmän kondensaatiota alkuvaiheessa?

Mitä tapahtuu, jos yleisesti lisätään ullakon lämpötilaa?
Lämpimämpi ilma voi pitää enemmän höyryä, eli kastepisteen etäisyys kasvaa, pienempi riski kondensaatioon.
Sitten kun on vain lämmintä ilmaa, ei kosteaa ilmaa, eli jos kosteutta lisätään asunnosta.

Olen epävarma, luulen, että olen ajatellut oikein yllä olevissa väitteissä.
Mutta mitä neuvoja antaa tällaisen ongelman kohdalla?

Mitä tapahtuu, kun teemme jonkin edellä mainitun muutoksen, kun siirrymme lämpimästä kylmään säähän?

Ullakko on edelleen lämmin, ulkona tulee kylmä.
Vähentynyt ilmanvaihto, edelleen lämmin ullakolla, mutta pinnat ullakon suuntaan jäähdyttävät ulkoa, riski kondensaatiolle?
Lisääntynyt ilmanvaihto, ullakko lämmin, mutta lämpötila laskee nopeasti kylmän ilman virtauksen vuoksi. Pienempi riski kondensaatiolle.

Korjatkaa minua, jos olen väärässä, olen yrittänyt koota yhteen vähän miksi ja milloin tähän ketjuun vain...

JOW on koonnut sen hyvin. Kaikissa kylmissä ullakoissa on enemmän tai vähemmän kondensaation tiivistymistä, riippuen juuri säästä, eristyksestä ja höyrysulusta katon palkkirakenteessa. Kuitenkin kylmät ullakot ovat olleet ja toimineet pitkään. Viime vuosina olemme tehneet muutoksia, jotka ovat muuttaneet edellytyksiä, kuten lisänneet eristystä katon palkkirakenteessa ja ottaneet käyttöön eristemateriaaleja, jotka eivät voi sitoa kosteutta.

Onko sinulla joitakin vaihtoehtoja?
- Rakentaa uudelleen lämpimäksi ullakoksi (voi olla laaja työ), ts. eristää ulkokatto ja mahdollisesti vähentää eristystä, todennäköisesti vaikeaa tapauksessasi, jossa ainoa kondenssimuovi on ulkokaton sisäpuolella.

- Kokeilla ullakon tuuletusta. Ehkä sinun täytyy testata itse ja löytää oikeat edellytykset oikeassa säässä ja/tai vuodenajassa. Katso, voitko käyttää avattavia/suljettavia tuuletusluukkuja. Yleisesti haluat tuulettaa enemmän, kun ullakko on lämpimämpi kuin ulkolämpötila, ja rajoitetummin, kun ullakko on kylmempi kuin ulkolämpötila.

- Varmista, että käytät ullakolla materiaaleja, jotka voivat puskuroitua hieman kosteutta ja sitten kuivua kesän aikana (jos ullakolla on erittäin kuuma kesäisin, esimerkiksi 50-60 astetta aurinkoisena päivänä, ei jää jäljelle fuktipisaraakaan, jos samalla voi tuulettaa hieman).

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.