2 307 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Kondenssi diffuusiomuovilla.
Apua.
Tänään kun menin talon rakennustyömaalle, huomasin, että eteisen diffuusio muovin yläpuolelle oli muodostunut kondenssia
Mistä se voisi johtua?
Olen ollut tarkka muovin kanssa ja teipannut kaikki saumat.
Katto on pulpettikatto, jonka rakenne sisäpuolelta katsottuna on:
28x70 Rako
Muovi
260 mm eristys
25 mm ilmarako
Raakaponttilauta
Aluskatteella
Saumattu katto
Tänään kun menin talon rakennustyömaalle, huomasin, että eteisen diffuusio muovin yläpuolelle oli muodostunut kondenssia
Mistä se voisi johtua?
Olen ollut tarkka muovin kanssa ja teipannut kaikki saumat.
Katto on pulpettikatto, jonka rakenne sisäpuolelta katsottuna on:
28x70 Rako
Muovi
260 mm eristys
25 mm ilmarako
Raakaponttilauta
Aluskatteella
Saumattu katto
Oletan, että tarkoitat kondensaatiota muovin eristyspuolella. Viittaa siihen, että talossa on kylmempi kuin eristyksessä. Etkö ole vielä laittanut lämmitystä päälle? Voi olla tällaista tähän aikaan vuodesta, kun aurinko paistaa ja sisällä on kylmää. Rakennuskosteus voi myös vaikuttaa.
Olen pitänyt vain vähän rakennuslämpöä, noin 10 astetta nyt talvella. En ole nähnyt kondenssia ennen kuin nyt pääsiäisenä, kun ulkona oli lämpimämpi. Katto on etelään päin, joten se lämpenee varmasti. Luuletko, että asia korjaantuu, kun saadaan kunnon lämmitys ja ilmanvaihto, vai pitäisikö ryhtyä joihinkin toimiin?
En olisi huolissani. Tällainen konstruktion on tehty siten, että sisäpuoli pysyy lämpimämpänä. Jos on toisin päin, kondensoituminen voi tapahtua muovin väärällä puolella. Juuri siksi muovia ei suositella lämmittämättömiin rakennuksiin.
Mahdollisesti on hieman yllättävää, että lämmin ilma pääsee eristyksen läpi ja voi kondensoitua muoviin. Ajattelin, että lämmön tulisi eristyä pois myös siihen suuntaan. Mutta eteläpuolella paahtavalla auringolla ja peltikatolla voi tuuli (täällä vain olettamuksena ilmarako) kuumeta hullun lailla, joten se ei ehkä ole niin ihmeellistä.
Mahdollisesti on hieman yllättävää, että lämmin ilma pääsee eristyksen läpi ja voi kondensoitua muoviin. Ajattelin, että lämmön tulisi eristyä pois myös siihen suuntaan. Mutta eteläpuolella paahtavalla auringolla ja peltikatolla voi tuuli (täällä vain olettamuksena ilmarako) kuumeta hullun lailla, joten se ei ehkä ole niin ihmeellistä.
Olen laittanut rakennuspuhaltimen eteiseen ja alan nähdä, että kondenssi kuivuu.
Joten se on varmaan juuri kuten sinä sanot, että sisällä oli paljon kylmempää nyt kun kevätaurinko lämmittää.
Kiitos paljon selityksestäsi, olin hieman huolissani, että jokin oli vialla.
Joten se on varmaan juuri kuten sinä sanot, että sisällä oli paljon kylmempää nyt kun kevätaurinko lämmittää.
Kiitos paljon selityksestäsi, olin hieman huolissani, että jokin oli vialla.
Klikkaa tästä vastataksesi