Otankin mielelläni vastaan kommentteja suunnittelemastani vajasta. Haluan pitää sen mahdollisimman yksinkertaisena ja taloudellisena, mutta silti tarpeeksi turvallisena/kunnollisena.

5x8 m ulkomitat
3 m korkeat seinät
95x45 pystyt runkopuut/kynnyspuu/yläpalkki cc 120 (eristys ei tule koskaan kyseeseen)
Pari "viistorimaa" per seinä estämään seinän taipumisen
70x45 ulkoasuoramat vaakasuuntaiset naularimat (osittain paneelin naulaamiseen ja estämään pystyyn asennettujen runkopuiden taipumista kattoristikoiden painon alla)

Kattoristikot W-muoto, noin 14 astetta (5 m jänneväli), jotka lepäävät suoraan pystyyn asennettujen runkopuiden yläpuolella (eli cc 120). Katto tulee olemaan kevyt peltikatto, mutta kattoristikot mitoitetaan raskaalle katolle lumivyöhykkeessä 3 (Sundsvallin alamaa).

Yksi erityinen pohdintani on, mitä tehdä yhdellä päädyllä, joka on käytännössä kokonaan avoin tai koostuu ovista/porteista: miten toimitaan, jos ei ole tilaa viistorimoille ottamaan tuulivoimia sivusuunnassa?

Nyt halusin kommentteja rungosta, mutta otan mielelläni vastaan vinkkejä yksinkertaisesta perustasta tähän rakennukseen myös. Tarkoituksena on säilyttää vajan sisällä asuntoautoa sekä muita työkaluja/ajoneuvoja. En aio valaa lattialaattaa vaan haluan tehdä sen yksinkertaisemmin.

Tämä kuulostaa hyvin paljon siltä ulkovarastolta, jonka rakensin syksyllä, minulla on samat mitat rungossa ja sama tyyppi kattotuoleja ja kattoa. Minulla on kuitenkin sisällä väliseinä, joten tuulikuormat sivusuunnassa eivät ole ongelma minun tapauksessani.

Perustan tein kaivamalla kiinteään maahan, pohjustamalla ja tasoittamalla 8-16 makadamisella ja sen jälkeen muurasin kaksi kerrosta leca-harkkoja (joista toinen kerros ulottuu maanpinnan yläpuolelle). Kynnys on sitten ruuvattu kiinni leca-perustaan julkisivutulpilla.

Yksi tapa hallita "sivuttaisvoimia" on kiinnittää levyjä seinille, jotka ruuvataan kehikkoon. Ulkogyproc esim. tukee rakennusta hyvin, luulisin. (Ainakin minun autotallissani ja tallissani)

Kiitos vastauksista.

Ei ongelmaa käyttää cc 120 pystyviä koolinkeja, eikö vain?

En usko, että kaivaminen kiinteään maahan on vaihtoehto, koska se tulee seisomaan maalla, joka on jo käännetty (1–1,5 m syvyyteen) kerran, kun kaivoimme jätevesijärjestelmää 5 vuotta sitten (joten siellä saattaa lisäksi olla viemäriputkia). Mitä mieltä olette pelkästä soran tasoittamisesta/tiivistämisestä muutamalla sentillä ja muuraamisesta (yksi kierros?) sen päälle? Mahdollisesti joudun nostamaan ja säätämään tunkilla jossain vaiheessa muutaman vuoden jälkeen, mutta sen kanssa voin elää.. tyhmää vai ok?

Sivuttaisvoimista: ongelma siinä seinässä, josta puhun, on se, että siitä ei oikeastaan tule seinää (vain aukko/portti), ehkä pari senttimetriä yhteensä 5,5 m matkalla.

Aseta vinotuet seinäosiin, joita tulee, voit antaa viivojen kulkea ylös kattoristikoihin saadaksesi paremman "otteen". Kiinnitä kattopelti tiukasti, niin se auttaa siirtämään voimaa toiselle päätyseinälle. Voit mahdollisesti myös täydentää diagonaalitukitangolla, joka on kiinnitetty kattoristikoiden alapäähän, siis diagonaalisesti koko rakennuksen yli.

Olen ollut vaikeuksissa löytää ketään auttamaan minua kaivamisessa, joten luulin, että tästä ei tulisi mitään tänä vuonna. Mutta nyt naapuri aikoo vuokrata bobcatin viikoksi, joten ajattelen tehdä maatyöt itse. Joten nyt otettaisiin mielellään vastaan vinkkejä helpoimmasta mahdollisesta perustuksesta minun vajaalleni. Gabbe1, vajarakennuksesi kuulostaa mielenkiintoiselta, onko sinulla vain sepelipohja vajan lattiana vai oletko valanut laatan myöhemmin?

Laitoin hieman singeliä, valoin palkin noin 30 cm syvyyteen ja muuraisin 3 kerrosta leca, sitten yksi makuupuu naulattiin kiinni, ja niinpä rakennin sen päälle, raudoitus jokaisessa kerroksessa. Minulla on soramaata, joten maa salaojaa hyvin. Muutamia pieniä halkeamia 9 vuoden aikana. Alun perin se oli tarkoitus olla vain vaja.. mutta yksi asia johti toiseen, joten nyt se on eristetty 140 mm kahdessa kerroksessa. Työpaja alhaalla ja maalausateljee ylhäällä.

Avatarini näyttää miltä se näyttää.

TheJaff sanoi:
Minulla oli ongelmia löytää joku auttamaan minua kaivamaan, joten en uskonut, että tästä tulisi mitään tänä vuonna. Mutta nyt naapurini aikoo vuokrata bobcatin viikoksi, joten harkitsen tehdä perustus itse. Joten otetaan mielellään vastaan vinkkejä mahdollisimman yksinkertaisesta perustuksesta vajaalleni. Gabbe1, sinun varastorakennuksesi kuulostaa mielenkiintoiselta, onko sinulla pelkästään makadamia lattiassa vai oletko valanut lattialaatan myöhemmin?
Minulla on tiivistettyä makadamia 8-16, sitten laitoin muutaman cm kivituhkaa sen päälle ja tasoitin ennen kuin laitoin 33x33cm laatat Byggmaxilta.

Haluaisin mieluiten välttää sokkelin valun ja muurauksen, samalla kun minusta tuntuu kalliilta esim. ALBA-elementit ja lisäksi siihen tarvitaan suuri kone, joka kuljettaa/nostaa paikan päälle.. mitä mieltä olette seuraavasta?:

- Kaivaa pois pari desimetriä ja täyttää/pakata sepeliä
- Asettaa salaojaputki ympäriinsä
- CC 240 joko vain laittaa kivilaatat suoraan maahan (mieluiten), vaihtoehtoisesti kaivaa alas pilareita
- Asettaa painekyllästettyjä tuplasti seisovia 170x45 kantavaksi palkiksi limiliitoksilla (saa automaattisesti 90 leveän pohjan, johon kiinnittää seisovat koolaukset)
- Täyttää muutaman sentin singelillä jälkikäteen sisäpuolelle/ympäriinsä (ehkä enimmäkseen ulkonäön vuoksi)

Se on siis "avoin pilari-perustus", jota mietin, mutta mieluiten ilman pilareita :) Onko tässä joitain ilmiselviä ongelmia? Voiko rakennus jopa lentää tiehensä, jos se ei ole kiinnitetty maahan?

Jos tämä toimii, minulla on sitten valmis kantava palkki, joka maksaa noin 1400 kr, vie noin tunnin sahata/ruuvata kokoon sekä on kantava CC240:llä (jos se tarvitsee korjata muutaman vuoden kuluttua).

Kun otetaan huomioon tuulikuormat, haluaisin ehdottomasti ankkuroida rakennuksen maahan jollain tavalla.

Joo, tajuan sen kun mietin asiaa, joten plintit varmaan tulevat ajankohtaisiksi kuitenkin. Mutta muuten, ei muita teknisiä haittoja joita sinä/te voitte keksiä?

En usko, että painetut palkit murskekerroksessa aiheuttavat ongelmia, mutta yhtä vakaa kuin muurattu sokkeli ne eivät luultavasti ole. Mutta saatko koko rakenteen tarpeeksi korkealle maasta 170mm pystyyn asetetuilla palkeilla? Oma sokkelini on kuten sanottu 40cm korkea (josta puolet on haudattu).

Myös minusta voi olla, että rappattu sokkeli on tyylikkäämpi kuin painekyllästetty puu.

Ajattelin, että sokkelit olisivat suunnilleen maanpinnan tasolla, joten siten muu runko tulee 17 cm maanpinnan yläpuolelle (verrattuna sinun 20 cm). Joo, esteettisyys on makuasia, mutta minulle se toimii (lisäksi paneeli ulottuu 5 cm ulos ja saatan laskea sitä niin, että vain 10 cm on näkyvissä, lisää siihen vähän ruohonkasvua niin :))

Pieni tilannepäivitys: minulla oli onnea, kun kunta suoritti vähän ojan kaivamista 20-tonnin koneella tien varrella, jossa asumme, joten sain kaksi kuorma-autollista täyttömaata sekä muotoilua ja tiivistämistä edullisesti heiltä. Nyt pilarit ovat pian paikoillaan (käytän minikaivuria niiden kaivamiseen) ja huomenna tulee 12 tonnia 0-40 kantavaa kerrosta, joka levitetään. 5/7 kattoristikoista on lisäksi jo ruuvattu yhteen. Joskus asiat voivat edetä nopeasti, kun tähdet ovat kohdallaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.