Hei
Aion rakentaa sisäseinän puurankoista ja säästääkseni senttimetrejä sekä sovittaakseni ovikarmin valitsin nyt 45*45 mm rangat. Aluksi otin 70*45, mutta muutin sitten mieleni. Tulen käyttämään 1200 mm ja 900 mm kipsiä osb-levyjen jälkeen. Mietin nyt, mikä olisi suositeltava cc-etäisyys 45*45 rangoille.

Olen lukenut, että 1200 kipsille pienin cc-etäisyys on 600 mm ja 900 mm:lle, 450 mm. Arvelen, että nämä suositukset koskevat lähinnä 70-95 mm rangat, koska ne ovat tavallisimpia.

Siksi mietin, onko teillä muita kokemuksia ja voisitteko suositella järkevää cc-etäisyyttä.

Kiitos etukäteen

N NatBat sanoi:
Hei
Aion rakentaa sisäseinän puurimoista, ja säästääkseni senttimetrejä ja sovittaakseni ovenkarmiin, valitsin nyt 45*45 mm rimat. Aiemmin valitsin 70*45 mutta muutin mieleni. Aion käyttää 1200 mm ja 900 mm kipsilevyä osb-levyjen jälkeen. Mietin nyt, mikä cc-etäisyys suositellaan 45*45 rimoille.

Olen lukenut, että 1200 kipsille pienin cc-etäisyys on 600 mm ja 900 mm:lle 450 mm. Oletan, että nämä suositukset liittyvät ensisijaisesti 70-95 mm rimoihin, koska ne ovat yleisimpiä.

Siksi kysynkin, onko teillä muita kokemuksia ja voitteko suositella järkevää cc-etäisyyttä.

Kiitos etukäteen
Mihin huoneeseen seinä tulee? Kuinka pitkä seinä on? Onko kulmaa joka vakauttaisi?

Jos ei vaadi vakautta, niin 600 käy. Se on hieman huojuva, mutta 45-rimoilla kaikki on vähän huojuvaa. Purin juuri sellaisen seinän yläkerrassa johon en ole erityisesti kiinnittänyt huomiota, vaikka se oli heikko. Toiseen päähän yläkertaa rakensimme 70-rimoilla, ja siitä tulee huomattavasti vankempi. Mutta kun osb, kipsi, ovi jne. on asennettu, siitä tulee melko vakaa, kunhan seinä ei ole erittäin pitkä. Mutta jos olet jo aloittanut, cc450 ei ehkä ole niin suuri ero, maksaa muutaman satasen ja saat enemmän rimoja, joihin kiinnittää raskaat tavarat.

Jos kyseessä on kuitenkin kylpyhuone tai vastaava, jossa haluat vakaan seinän, en ottaisi riskiä.

• Tykkään
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Mikä huone on kyseessä johon seinä tulee? Kuinka pitkä seinä on? Onko siinä jokin kulma, joka vakauttaa rakenteen?

Jos kyseessä ei ole mikään sellainen tila, joka vaatii vakaata seinää, niin 600 riittää. Siitä tulee vähän horjuva, mutta se on todennäköistä kaikilla 45-kokoisilla. Juuri purin sellaisen seinän yläkerrasta, enkä ole huomannut sen olleen erityisen heikko, kun taas toiseen päähän yläkertaa rakentamamme 70-senttinen seinä on huomattavasti vakaampi. Kun kuitenkin OSB, kipsilevy, ovi jne. on asennettu, siitä tulee melko vakaa, niin kauan kuin seinä ei ole erittäin pitkä. Mutta jos olet jo työn touhussa, niin cc450 ei ehkä merkitse niin paljon, se maksaa vain muutaman satasen lisää ja saat enemmän rimoja, joihin kiinnittää raskaita esineitä.

Kuitenkin, jos kyseessä on kylpyhuone tai vastaava, jossa haluat vakaan seinän, en ottaisi riskiä.
Hei, joo se voi tosiaan olla hyvä tietää, anteeksi. Aion jakaa olohuoneeni saadakseni makuuhuoneen. Korkeus on 2,55 m ja pituus 3,81 m. Jollain muulla vakauttamisella ajattelen, että viittaat ympäröiviin tiilestä tehtyihin ja rapatuille seiniin. Ymmärrän vastauksestasi, että lyhyempi cc tekee siitä vakaampaa ajatellen, että kyseessä on 45*45. OSB myös vakauttaa. Mietin 300 cc, koska toinen kipsilevy on 1200 ja toinen 900, joten se tuntuu hyvältä valinnalta. Joten 45*34:llä voi rakentaa, mutta 70-95 on vakaampi. Mutta kuinka suuri ero todella on vakauden tunteessa?

H
Olemme jakaneet tilan ylimääräiseksi huoneeksi.
En olisi koskaan valinnut 45*45.
Käytimme 45*70.
Se on 2,5 cm, jonka menetät.

• Seinärakennelma jakaa huoneen, vasemmalla olohuone, koristekasvi nurkassa.
  • Tykkään
Ossian K Olsson ja 1 muu
  • Laddar…
N NatBat sanoi:
Hei, ja onhan se hyvä tietää, anteeksi. Minä aion jakaa olohuoneeni, jotta saan makuuhuoneen. Korkeus on 2,55 m ja pituus 3,81 m. Jollakin muulla, joka vakauttaa, luulen, että ajattelet ympäröiviä seiniä, jotka ovat tiilestä ja rapattuja. Tulkitsen vastauksesi niin, että mitä lyhyempi kk, sen vakaampi ajatellen, että se on 45*45. OSB vakauttaa myös silloin. Mietin 300 kk, koska toinen kipsilevy on 1200 ja toinen 900, se tuntuu olevan hyvä luku panostaa. Joten sen voi rakentaa 45*34 mutta tulee vakaampi 70-95 kanssa tietysti. Mutta kuinka suuri ero on todella vakaan kokemuksen välillä?
Ajattele enemmän, jos on kulmia tai muuta. Jos ajattelet vanerilevyn pitkällä sivulla seisovana, se on melko kiikkerä. Mutta jos sinulla on kaksi kulmassa toisiinsa nähden, ne ovat erittäin jäykkiä.

Mutta jos kyseessä on vain pitkä suora seinä, sinulla ei ole sellaista. En sanoisi, että se auttaa erityisen paljon tiheämmillä listoilla, se, mikä merkitsee eniten, on syvyyden koko. OSB tai kipsi vakauttaa kahdessa ulottuvuudessa, niissä suunnissa, joissa se on pitkä. Mutta toiseen suuntaan se ei anna paljoa. Mutta tuolla katonkorkeudella ja seinän pituudella en olisi uskaltanut mennä alle 70 listoilla.

• Tykkään
NatBat
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Ajattelen enemmän, jos siellä on kulmia tai muuta. Jos kuvittelet, että vanerilevy seisoo pitkällä sivullaan, se on melko horjuva. Mutta jos sinulla on kaksi kulmassa toisiaan vastaan, ne ovat erittäin jäykkiä.

Mutta jos se on vain pitkä suora seinä, sinulla ei ole sellaista. En sanoisi, että se auttaisi erityisesti tiheämmillä rankoilla; suurin merkitys on syvyyden koolla. OSB tai kipsi vakauttavat kahdessa ulottuvuudessa, niillä suunnilla, joilla se on pitkä. Mutta toisella suunnalla se ei anna paljon. Mutta tuolla katon korkeudella ja seinän pituudella en olisi uskaltanut käyttää alle 70 rankoja.
Hei
Kun esität tämän tällä pedagogisella tavalla, minusta tuntuu, että se kuulostaa niin loogiselta ja järkevältä, että en voi muuta kuin samaa mieltä. Tunnen itseni uskomattoman turhautuneeksi, että tilasin materiaalit väärän kokoisina. Mutta pahempaa olisi ollut, jos olisin rakentanut väärillä mitoilla myös. Kiitos!

N NatBat sanoi:
Hei
Kun esität sen tällä pedagogisella tavalla, minusta se kuulostaa niin loogiselta ja järkevältä, että en voi muuta kuin olla samaa mieltä. Olen uskomattoman turhautunut, että olen tilannut väärät mitat materiaalista. Mutta pahempaa olisi ollut, jos olisin myös rakentanut väärillä mitoilla. Kiitos!
Sen voi aina käyttää johonkin hyvään!

Rickard.
Ei ole mitään kummallista tai epätavallista käyttää 45x45 palkkeja ei-kantavissa sisäseinissä. Cc60 riittää hyvin ja on tarpeeksi (useimmiten) vakaa erityisesti 2x levyjen kanssa. Jos haluat käyttää 90 cm kipsiä, käytä cc45.

Ongelma 45x45 kanssa on löytää tarpeeksi laadukkaita, mielestäni ne ovat hyvin usein kaikkea muuta kuin suoria rakennuskaupasta.

• Tykkään
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sanoi:
Ei ole mitään outoa tai epätavallista 45x45 rimoilla ei-kantavissa sisäseinissä. Cc60 riittää hyvin ja se on riittävän(enimmäkseen) vakaa, etenkin 2x levyjen kanssa. Jos haluat käyttää 90cm kipsiä, käytä cc45.

45x45:n ongelma on löytää riittävän laadukkaita, mielestäni ne ovat usein kaikkea muuta kuin suoria rautakaupasta.
Hei Richard Riktiga Norrlandista. Se oli hauskaa. Onko olemassa feikki Norrland? nyt olen utelias missä se sijaitsee.
Joka tapauksessa kiitos, luin myös tästä, mutta kun otetaan huomioon, että ne tulevat tiili- ja kevytbetoniseinään, joka ei myöskään ole suora. Ajattelin nyt, että se tuntuu vakaammalta 70-rimoilla, koska 45-rimat voivat myös olla vaikeita löytää suoria. Oletko kiinnittänyt 45-rimoja puuhun tai betoniin?

Rickard.
En ymmärrä ihan tarkalleen mitä tarkoitat, mutta tietenkin 70mm on vakaampi, mutta minulla on molemmat vaihtoehdot talossani ja en tunne mitään suoraa eroa. Olen joskus valinnut kääntää 45x70 "väärään suuntaan" välttääkseni työtä kieroilla 45x45:illa. Liittäminen puuhun tai betoniin tehdään hyvin samalla tavalla riippumatta runkomitasta.

Vastauksena ensimmäiseen kysymykseen, katso kuvaa :)
Kartta Ruotsista huumoritulkinnoilla alueista, kuten "Fjollträsk" ja "Riktiga Norrland", merkitty eri värein.

• Haha
  • Tykkään
Dortmunder DAB ja 2 muuta
  • Laddar…
AXS
45x70 väärinpäin, kuten mainittiin yllä, on erinomainen tapa edetä.

On myös mahdollista laittaa tukipuita tai vinorimoja vahvistamaan.

Ylhäällä ja alhaalla suosittelen teräsrunkoja.

• Tykkään
NatBat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sanoi:
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat, mutta tietenkin 70mm on vakaampi, mutta minulla on molemmat vaihtoehdot talossani, enkä tunne suoraan eroa. Olen valinnut joskus asettaa 45x70 "väärään suuntaan" välttääkseni työstämästä käyriä 45x45. Liittäminen puuhun tai betoniin tehdään kai samalla tavoin riippumatta runkomateriaalin koosta.

Ensimmäiseen kysymykseen vastaus näkyy kuvassa :)
[kuva]
Kaikki tietävät, että puhdistusaidat sijaitsevat Merlanin Slussenissa ja Gamla stanissa.:crysmile:

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Ajattelen, että ongelmaksi saattaa muodostua ääni. Seinä todennäköisesti läpäisee paljon enemmän ääntä heikon rakenteen vuoksi. Voi mm. kompensoida kaksinkertaisilla kipsilevyillä, mutta hiljaista huonetta ei luultavasti tule.

• Tykkään
NatBat
  • Laddar…
A Arne Vedefors sanoi:
Ajattelen, että ongelmaksi voi muodostua ääni. Seinä todennäköisesti päästää läpi paljon enemmän ääntä heikon rakenteensa vuoksi. Voidaan mm. kompensoida kaksinkertaisilla kipsilevyillä, mutta hiljaiseksi huone tuskin tulee.
Hei, sitä mietin minäkin. Olen lukenut, että eristysnauha tulisi asettaa "karmirungon" ja lattian/seinän/katon väliin. Mutta olen myös kuullut muista, jotka eivät ole tehneet niin. Otan mielelläni vastaan kokemuksia tästä aiheesta myös.

AXS AXS sanoi:
45x70 väärään suuntaan, kuten edellä mainittiin, on erinomainen tapa edetä.

On myös mahdollista asentaa lyhyitä poikittaispuita tai vinoon reglejä vahvistamiseksi.

Huipulla ja pohjassa suosittelen teräskiskoja.
Tämä oli hyvä input, kiitos jotain arvioitavaa ja pohdittavaa.

• Tykkään
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.