Remontoimme yläkertaa 20-luvun talossa ja meillä on visio kaakeliuunin asentamisesta. Talossa on aiemmin ollut kaakeliuuneja, mutta ne poistettiin valitettavasti, kun vesikiertoinen lämmitys asennettiin 50-luvulla. Huoneessa, johon haluamme asentaa uunin, oli alun perin keittiö ja siksi muuraukseen ei luultavasti ole kaakeliuuniin sopivaa perustusta (puupalkeilla). Mietimme nyt, onko järkevää lisätä peruste, joka roikkuu hirrestä kaikkien oppien mukaisesti? Onnistuuko edes? Muurata perustaa, joka vie kuorman alas maan tasalle, ei ole mahdollista. Onko jollakulla ollut samankaltainen ongelma tai yleistä neuvoa, jotta voimme päättää, pitääkö koko ajatus unohtaa vai löytyykö ratkaisu!?

Jos sinulla on ollut kaakeliuuni/keittiön liesi siellä ennen, ei ole täysin mahdotonta, että perusta muuratun esiin työntyvän rautatiekiskon muodossa on jo olemassa. Meidän talossa löysin sellaisen lattialta remontin aikana huoneesta, jossa aiemmin oli keittiön liesi. Siinä tapauksessa vaikeaksi tulee varmaan arvioida kunto ja vakuuttaa kaakeliuunimestari. Jos mitään ei ole jäljellä aiemmasta perustasta, voi se olla hankalampaa… Ehkä sinun täytyy harkita jotain kevyempää vaihtoehtoa.

Joo, ehkä siellä voi olla jo joku perustus, en ole vielä rikkonut lattiaa. Mutta keittiö oli siellä alun perin, joten mitään 1-tonnin esinettä siellä ei ole ollut. En uskonut, että tehtäisiin perustus mallia rautatiekisko vain keittiöuunille, mutta toivossahan on hyvä elää. Tiedostan myös, että se ei ole yksinkertainen toimenpide, jos mitään perustusta ei ole. Siinä tapauksessa se saa varmaan olla komea kamiina sen sijaan...

En minäkään sitä uskonut, mutta niin se oli meillä (talo noin vuodelta 1880, siirretty nykyiselle tontille vuonna 1921).
Voihan olla, että siellä oli aiemmin kaakeliuuni, ennen kuin he asensivat koksspisen ja tekivät huoneesta keittiön yläkerrassa? Talossa on aiemmin ollut kaksi asuntoa (yksi per kerros), mutta luulen, että ne rakennettiin vuonna 1921.

Myös täällä oli kaksi asuntoa, kun talo rakennettiin. Sinne, mihin olemme suunnitelleet asentaa kaakeliuunin, oli jo alusta alkaen keittiö, joten siellä ei ole ollut kaakeliuunia. Toivottavasti vanhan koksaushellan alla on ylimitoitettu perustus tai rakentajat aavistivat, että joku haluaisi kaakeliuunin 85 vuotta myöhemmin :)

Hei, oletan ettet aio itse muurata näitä kaakeliuuneja? Pyydä kaakelinvalmistajaa/muuraria, joka aikoo muurata kaakeliuunin, tulemaan katsomaan, miltä se tänään näyttää, koska hän todennäköisesti tietää, miten sen pitäisi olla, jotta se jaksaa pitää kaakeliuuni pystyssä.

byggolle sanoi:
Hei, oletan että et itse tule muuraamaan näitä kaakeliuuneja?. Pyydät kaakeliuuninvalmistajaa/muuraria, joka tulee muuraamaan kaakeliuunin, katsomaan miltä tämä näyttää tänään, koska hän luultavasti tietää, miten sen pitäisi olla, jotta jaksaisi pitää yllä kaakeliuunia.
Olen ajatellut ottaa apua kaakeliuunin muuraukseen. Nyt yritän vain selvittää edellytykset, jotta muurari ei tule, kun olen purkanut lattian pari lavallista kaakeliuunia vieressä, ja vain lähtee nauraen :)

Juuri niin, ota yhteyttä muurariin, sillä voit saada tuhat eri vastausta täällä byggahusissa, mutta muurari on se, joka ottaa vastuun, joten hän haluaa varmasti sanoa oman mielipiteensä. Ne kaakeliuunin tekijät, jotka tunnen, tekevät yleensä uunien perustukset.

Halusin mielelläni tuhat vastausta, se on ByggaHusin vahvuus. Jos soitan tänne muurarin, hänet on voinut jättää vaimo edellisenä päivänä ja hän voi olla yleisesti negatiivinen kaikkea kohtaan ja päättäväisesti sanoa, että asiaa ei voi ratkaista :). Enkä jaksa päästää sisään tuhatta muuraria. Vältän viimeiseen asti sokeasti jättämästä mitään asiaa, josta minulla ei ole vähäistäkään ennakkotietoa, ammattilaisen käsiin.

Olemme asentaneet kaksi kaakelitakkaa tällä tavalla ilman ongelmia. Oikealla oleva seinä on savupiippu. Kakluunin asennuspiirros, joka näyttää muurauksen yksityiskohdat ja mitat. Mukana leikkauskuvat ja rakenteelliset arvot. Päiväys 2011-01-26.

OK sekä kaupunkisuunnitteluvirastolta että kaakelitakka-asiantuntijalta.

Onnea :thumbup:

jkm75 sanoi:
Olemme asentaneet kaksi kaakeliuunia näin ilman ongelmia. Oikealla oleva seinä on muuri.[kuva]

OK sekä kaupungin rakennusvalvonnalta että kaakeliuunimestarilta.

Onnea matkaan :thumbup:
Kiitos paljon! Sittenhän on toivoa tehdä se, vaikka nyt puuttuisi perustus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.