5 062 lukukertaa ·
15 vastausta
5k lukukertaa
15 vastausta
Kivitalo
Sivu 1 / 2
Kivitalon ilmasto on mielestäni lyömätön. Isälläni on jotain vastaavaa kuin mitä kuvailet, kellaria lukuun ottamatta, ja se toimii todella hyvin. Toinen positiivinen asia kivessä on, että se tekee talosta hiljaisen ja ulkoa tulee vähän häiritsevää ääntä - tie, juna tai lento.
Miettisin sisäseiniä uudelleen, jos olisin sinä. Sähköasennus ym. on huomattavasti helpompaa levyseiniin.
Kuparikatto? Saako sitä enää käyttää? Ehkä vain Tukholman kaupunki ei enää salli sitä. Maalaamattomana siis. Kupari-ionit liukenevat ja kulkeutuvat sadeveden mukana vesistöihimme...
Miettisin sisäseiniä uudelleen, jos olisin sinä. Sähköasennus ym. on huomattavasti helpompaa levyseiniin.
Kuparikatto? Saako sitä enää käyttää? Ehkä vain Tukholman kaupunki ei enää salli sitä. Maalaamattomana siis. Kupari-ionit liukenevat ja kulkeutuvat sadeveden mukana vesistöihimme...
En ymmärrä miksi sähköasennus olisi helpompaa puuseinällä kuin kevytbetoniseinällä. Kevytbetoniseinään tarvitsee vain jyrsiä ura putkelle, toki se tekee vähän pölyä. Sen jälkeen putki vain asetetaan uraan ja tasoitetaan. Jos sisäseinät ovat kevytbetonia, ne äänieristävät paremmin huoneiden välillä.
Minun osaltani kaikki tulee olemaan Ytongista, paitsi kattoristikot ja ulkokatto.
Terveisin
Jörgen
Minun osaltani kaikki tulee olemaan Ytongista, paitsi kattoristikot ja ulkokatto.
Terveisin
Jörgen
Ja, man gör ju som man villjoen1 sanoi:Jag förstår inte varför det skulle vara lättare med elinstallationen för en träväg än lättbetongvägg. Lättbetongväg är det bara och fräsa ett spår för röret ok det blir lite dammit. Sedan är det bara att lägga in det och putsa igen. Har man innerväggar av lättbetong så ljudisolerar de bättre mellan rummen.
Jag för min del kommer ha allt i Ytong utom takstolar och yttertak
M.V.H
Jörgen
Materiaalivalinta talon eri osiin riippuu siitä, miten talon pohjaratkaisu ja muotoilu ovat. Suurilohko tai valmislohko tulee erittäin kalliiksi monimutkaisissa muodoissa. Rakennan itse omaa taloani ytongista. Se on kahdeksankulmainen 1 1/2 kerroksen talo, noin 200 m^2. Olen itse piirtänyt talomme ja rakennan sen myös täysin yksin. Rakennan sen pienistä lohkoista ohuella saumaamisella. Paljon sahaamista tulee kahdeksalla kulmalla. Minulla on kaikki sisäseinät ytongista, osittain siksi, että kaksi seinää on kantavia ja osittain siksi, etten halua liikkeen eri materiaalien välillä, mikä johtaisi halkeamiin. Kattorakenne on puusta, koska ytongista ei voi ratkaista kattorakennetta. Tänä päivänä runko on valmis sekä huopa ja paperi katolla.
Honken
Honken
Joo, teen kaiken itse. No ei ihan kaikkea, ei maanrakennustöitä eikä vesi- ja lämmitysjärjestelmien asennusta. Minulla on ollut monia ystäviä, jotka ovat auttaneet minua, sekä appiukkoni, joka on eläkkeellä oleva kirvesmies ja viettää paljon aikaa rakennustyömaalla. Tällä hetkellä olemme saaneet pystytettyä kantavan rungon välipohjineen jne. sekä asettaneet huovan ja tervapaperin ja aiomme nyt aloittaa rei'ityksen sähköä, lämmitystä, ilmanvaihtoa, vettä ja viemäriä varten.
Aloitimme vanhan talon purkamisen tontilta 1. helmikuuta, ja aloitimme maanrakennustyöt 17. huhtikuuta, perusta valettiin 28. toukokuuta, ja aloitimme perustan muurauksen 2 viikkoa myöhemmin. Joten toki se vie aikansa. Ulkoseinät koostuvat 60x35x15 cm lohkoista, joten ulkoseiniin on kulunut noin 20 tonnia, välipohjiin 55 tonnia ja kaiken kevytsoran yhteensä noin 100 tonnia. Talo ei taida ihan helposti lähteä. Mitä tulee kosteuden liikkumiseen kevytsoran ja puisten kattotuolien välillä, niiden väliin laitetaan aina tervapaperi. Joissakin paikoissa käytetään muovikalvoa.
Kiinnostuneet piirustuksista, kuvista jne. voivat lähettää sähköpostia, mitä he toivovat, niin voin mahdollisesti lähettää ne teille.
Ystävällisin terveisin, Honken
Aloitimme vanhan talon purkamisen tontilta 1. helmikuuta, ja aloitimme maanrakennustyöt 17. huhtikuuta, perusta valettiin 28. toukokuuta, ja aloitimme perustan muurauksen 2 viikkoa myöhemmin. Joten toki se vie aikansa. Ulkoseinät koostuvat 60x35x15 cm lohkoista, joten ulkoseiniin on kulunut noin 20 tonnia, välipohjiin 55 tonnia ja kaiken kevytsoran yhteensä noin 100 tonnia. Talo ei taida ihan helposti lähteä. Mitä tulee kosteuden liikkumiseen kevytsoran ja puisten kattotuolien välillä, niiden väliin laitetaan aina tervapaperi. Joissakin paikoissa käytetään muovikalvoa.
Kiinnostuneet piirustuksista, kuvista jne. voivat lähettää sähköpostia, mitä he toivovat, niin voin mahdollisesti lähettää ne teille.
Ystävällisin terveisin, Honken
Ei ole mitään ongelmaa.Familjefadern sanoi:
Vertaile mielläsi puurakennukseen valetulla laatalla.
Puutalokatto rakenne kivitalossa on ehdottomasti yleisin ratkaisu.
Hieno rakennus! Ei, 100 tonnin painolla ei runko varmaan puhalla pois. Klassinen tapaus on, kun katto lentää frisbeenä.Honken_byggare sanoi:Joo, minä teen kaiken itse. No, en aivan kaikkea, en maanrakennusta, enkä veden jakelujärjestelmän ja lämmitysjärjestelmän asennusta. Minulla on ollut paljon ystäviä, jotka ovat auttaneet minua, sekä appeni, joka on eläkkeellä oleva kirvesmies ja viettää paljon aikaansa rakennuksen parissa. Tällä hetkellä olemme saaneet kantavan rungon pystytettyä palkkeineen ym. sekä kattotiilet ja huovan paikoilleen ja aiomme nyt aloittaa reikien tekemisen sähköä, lämmitystä, ilmanvaihtoa, vettä ja viemäröintiä varten.
Aloitimme purkamaan vanhaa taloa tontilla 1. helmikuuta ja aloitimme maanrakennuksen 17. huhtikuuta, valimme perustuksen 28. toukokuuta ja aloimme muurata perustusta 2 viikkoa myöhemmin. Joten kyllä, se vie oman aikansa. Ulkoseinät koostuvat 60x35x15 cm lohkoista, joten ulkoseiniin on kulunut noin 20 tonnia, palkkeihin 55 tonnia ja kevytsoraan yhteensä noin 100 tonnia. Talo ei varmasti puhalla pois. Mitä tulee kosteuden kulkemiseen kevytsoran ja puisten kattoristikkojen välillä, niin näiden kahden materiaalin väliin laitetaan aina tervapaperia. Joissakin paikoissa käytetään muovikalvoa.
Jos olette kiinnostuneita piirustuksista, valokuvista ym., voitte lähettää minulle sähköpostia, mitä haluatte, niin ehkä voin lähettää ne teille.
Terveisin Honken
Mitä tarkoitat "svallilla katolla"? En ole kuullut tätä termiä aiemmin...
Etkö ole kuullut, että kattoa paisutetaan kun naulataan raakaponttia?
Muuten asumme työmaalla korkean vuokran vuoksi, joka meillä oli asunnossa. Joten asumme rakennusajalla noin 1 vuoden 2 yhteenrakennetussa työmaaparakissa, 3 huonetta ja keittiö, wc, suihku ja pesutupa 55m^2. Joten vähäisin vapaa-aika on toisin sanoen omistettu rakennukselle.
Terveisin Honken
Muuten asumme työmaalla korkean vuokran vuoksi, joka meillä oli asunnossa. Joten asumme rakennusajalla noin 1 vuoden 2 yhteenrakennetussa työmaaparakissa, 3 huonetta ja keittiö, wc, suihku ja pesutupa 55m^2. Joten vähäisin vapaa-aika on toisin sanoen omistettu rakennukselle.
Terveisin Honken
En koskaan, itse asiassa...Honken_byggare sanoi:
Mutta en olekaan mikään "oikea" rakentaja.
Olen vain kuullut puhuttavan "naulata raakapontti".
Rakentaminen on, kuten purjehdus, toimintaa täynnä outoja termejä, joita vain vihityt ymmärtävät...
Vieläkään, 10 vuoden jälkeen vapaa-ajan kipparina, seison lattialla veneessä ja käännän oikealle, toisin kuin "oikea" venemies, joka seisoo turkillaan ja kääntää styrbordiin. Joten menee varmasti vielä aikansa ennen kuin hallitsen/hyväksyn raksa-lingon.
Ylellisyys! Asuimme 25 neliössä vuoden ilman vettäHonken_byggare sanoi:Muuten, asumme työmaalla korkean vuokran takia, joka meillä oli asunnossa. Joten asumme rakennusajan, noin vuoden, kahdessa yhteen rakennetussa työmaakopissa, 3 huonetta ja keittiö, jossa vessa, suihku ja pesutupa 55m^2. Joten vähimmäisvapaa-aika on toisin sanoen omistettu rakentamiselle.
Terveisin Honken
Noh, nyt varmaan Jureit tulee likaisine 14 neliöineen ja sitten se alkaa kuulostaa Monty Pythonin ylilyöntejä/alilyöntejä...
Vakavasti ottaen, se on parasta - asua työmaalla. Silloin saa paljon aikaan sellaisina aikoina, jotka muuten menisivät matkoihin ja "käynnistymiseen".
Missä rakennatte?
Honken!
Teidän bjälklagselement! Mitkä ovat niiden mitat? Eikö ne ole kevytbetonista bjälklag joita sinulla on? Toinen kysymys: oletko tehnyt lujuuslaskelmia talollesi?
Olen itse valinnan edessä, pitäisikö olla puubjälklag vai Ytong bjälklag.
Terveisin
Jörgen
Teidän bjälklagselement! Mitkä ovat niiden mitat? Eikö ne ole kevytbetonista bjälklag joita sinulla on? Toinen kysymys: oletko tehnyt lujuuslaskelmia talollesi?
Olen itse valinnan edessä, pitäisikö olla puubjälklag vai Ytong bjälklag.
Terveisin
Jörgen
Ehdottomasti sinun kannattaa valita kevytbetonilaatta. Silloin vältyt kaikilta vedon ongelmilta ja siltä, että eri mtrl liikkuvat eri tavoin.
Minulla on 250 mm paksut kevytbetonilaatat sekä ylhäällä että alhaalla. Alhaalle on lisäksi lisäeristettävä 100 mm eristeellä laatan alla torpariperustuksessa. Monilla elementeilläni on erityismitat, kuten 45° kulmat, mikä on maksanut.
Onhan olemassa elementtejä kaikenkokoisia 1 m:stä 6 m:iin 10 cm mitalla, ne ovat 60 cm leveitä höylä ja ura.
Kyllä, olen tehnyt lujuuslaskelmia, en tosin minä vaan kevytbetonirakennesuunnittelija.
Minulla on 250 mm paksut kevytbetonilaatat sekä ylhäällä että alhaalla. Alhaalle on lisäksi lisäeristettävä 100 mm eristeellä laatan alla torpariperustuksessa. Monilla elementeilläni on erityismitat, kuten 45° kulmat, mikä on maksanut.
Onhan olemassa elementtejä kaikenkokoisia 1 m:stä 6 m:iin 10 cm mitalla, ne ovat 60 cm leveitä höylä ja ura.
Kyllä, olen tehnyt lujuuslaskelmia, en tosin minä vaan kevytbetonirakennesuunnittelija.
Kuuma vinkki on käydä Ytongin verkkosivustolla ja ladata kevytbetoniopas, jossa on kaikki mitä tarvitsee tietää asennuksesta ja mtrl.
Olemme juuri rakentaneet 1,5-kerroksisen talon Finja ISO block 350mm ja täytyy sanoa, että siitä tuli upea.
Rappasimme seinät sisäpuolella kipsilaastilla, jota käytimme myös kaikilla alakerran kehikoseinillä.
Sitten käytämme spotteja valaistuksessa korostaaksemme seinien rakennetta. Rohkeaa siitä tuli!!
Taulut, verhotangot ja kaikki muu, mitä vaimo haluaa seinille, on erittäin helppo asentaa. Vain poraa tavallisella poralla ja kiinnitä plugilla... valmis!! Ja jos mieli muuttuu, tarvitsee vain lisätä vähän kipsilaastia, niin reikä katoaa.
Väliseinät koostuvat 45mm mineraalivillasta, 75-regelistä, 12mm lastulevystä ja 13mm kipsistä.
Lastulevy on päivän vinkki!!
Pieni kustannus, mutta paljon helpompi kiinnittää asioita ja hieman ylimääräistä äänieristystä.
Olemme erittäin tyytyväisiä kivitaloomme.
Rappasimme seinät sisäpuolella kipsilaastilla, jota käytimme myös kaikilla alakerran kehikoseinillä.
Sitten käytämme spotteja valaistuksessa korostaaksemme seinien rakennetta. Rohkeaa siitä tuli!!
Taulut, verhotangot ja kaikki muu, mitä vaimo haluaa seinille, on erittäin helppo asentaa. Vain poraa tavallisella poralla ja kiinnitä plugilla... valmis!! Ja jos mieli muuttuu, tarvitsee vain lisätä vähän kipsilaastia, niin reikä katoaa.
Väliseinät koostuvat 45mm mineraalivillasta, 75-regelistä, 12mm lastulevystä ja 13mm kipsistä.
Lastulevy on päivän vinkki!!
Olemme erittäin tyytyväisiä kivitaloomme.