Nykyään on ajankohtaista käyttää valmiiksi muurattuja seinäelementtejä paikan päällä muurattavien lohkojen sijaan. Ytongilla on tämä vaihtoehto valikoimassaan. Koska työaika on ratkaiseva kivitalon rakennuskustannuksissa, onko kenelläkään kokemusta siitä, mikä tulee halvemmaksi? 1) Irtonaiset lohkot, jotka muurataan käsin, vai 2) valmiit elementit, jotka asennetaan nosturilla huomattavasti vähemmällä työllä?

Oletan, että valmiit elementit ovat huomattavasti kalliimpia, mutta kysymys kuuluu, missä on kannattavuusraja?

Tavoitteenamme on rakentaa 250 m² kivitalo. Lisäksi mietin, tuleeko halvemmaksi rakentaa yksikerroksinen 250 m² tai kaksikerroksinen talo. Aion hakea ennakkopäätöstä, joten kiitollinen kaikista vinkeistä.

:o
 
Ei ole helppoja kysymyksiä, joita sinä esität.... ;)
Foorumilla oleva tunnus Sweli on rakentanut valmiilla suurlohkoilla. Hän näyttää selvinneen aika hyvin hintojen puolesta. Etsi hänen viesteistään ja katso hänen kotisivuaan. On olemassa muita, jotka ovat rakentaneet lecasta ja muista kivivaihtoehdoista, mutta silloin useimmat ovat muuranneet itse, mikä tekee hintavertailusta hieman hankalaa.
 
Kiitos vastauksesta, aion tavata rakennusfirman edustajan tällä viikolla, niin se varmaan selkenee. Pahin osa on saada muurari kiinni, niitä näyttää olevan pula. Palaan asiaan lisäinputtien kanssa niille, jotka ovat kiinnostuneita, myöhemmin viikolla. ;D
 
Nyt minulla on enemmän tietoa, suuret blokit ovat halvempia ja päästävät vähemmän kosteutta. Kivitalo täytyy kuivata kunnolla muuraamisen jälkeen. Jos onni käy ja löytää halvan muurarin, noin 180 neliömetrin kivitalo voidaan muurata ulkoapäin valmiiksi hintaan 1,2 MSEK. Minulla on tästä oikea esimerkki. Se oli kuitenkin blokki muodossa.
 
kalleanka70 sanoi:
...Onnekkaana voidaan saada halpa muurari, jolloin noin 180 neliömetrin kivitalo voidaan muurata ylös 1,2 MSEK hinnalla, ulkoapäin valmiiksi. Minulla on tästä konkreettinen esimerkki. Se oli kuitenkin lohkossa.
Mitä siihen summaan oikeastaan kuuluu?
Mikä on materiaalikustannus?

Said
(joka ajattelee ostavansa materiaalit ja muuraavansa (liimaavansa) kevytbetonilohkot itse)
 
Voin palata pian yksityiskohtien kanssa. Sain hinnan talon suunnitelleelta arkitektilta. Käsittääkseni se on valmiina ulkopuolelta katon kanssa. Se näyttää hienolta. Kivimateriaalin arvioin olevan noin 130 tkr loput. Kuten sanottu. Palaan asiaan.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.