Hei,
olen lukenut kaikki hyvät neuvot ketjusta koskien siltoja/kivikoria.
Siltamme seisoo nykyään 6 lehtikuusitolpan päällä 30 vuotta, mutta jää työntää niitä ylös ja on vaikeaa
painaa niitä alas. Kanavassa kauempana kulkevat veneet aiheuttavat aaltoja, jotka puolestaan nostavat jäätä ja laituri seuraa mukana painostaan huolimatta, se on noin 60 m².
Nyt aion purkaa sen ja tehdä kivikorin. Kivikori tehdään betoniseinistä, joiden sivut ovat noin 2x3 metriä.
Syvyys kauempana on vain noin 1 metri. Sen jälkeen on 1,3 metriä savea kalliolle asti.

Kysymykseni on, miksi usein näkee, että kivikorit rakennetaan suorilla seinillä. Miksi ei tehdä koko kori hieman kartiomaiseksi niin, että jää "menettäisi otteensa", kun se yrittää nostaa koko rakennetta?
Bmrh
 
BigR
Kyllä, vanhat hirsistä rakennetut kivikynnet Norrbottenin rannikolla olivat usein juuri kartiomaisia, jotta jää ei nostaisi niitä. Nyt ne ovat mädäntyneet pois. Jäljellä on kuitenkin betonirakenteita, jotka useimmissa tapauksissa joko ovat haljenneet tai vajonneet niin, että ne ovat vinossa.
 
Kiitos näkemyksestäsi. Urakoitsijani sanoo, että hän yleensä asettaa arkkuihin joko suodatinkankaan tai raudoitusverkon päälle.
Lisäksi teräsputket kallioon jokaiseen nurkkaan. Tämä on Mälarenin sisäosissa (Galten), mutta laivojen aiheuttamat aallot jään alla
Köpingiin päin aiheuttavat silti ongelmia.
Kuten sanottu, rakennetaan betonielementeistä, jotka yhdistetään nurkissa karkeilla kulmateräksillä, jotka taivutetaan 90 astetta ja
pultataan betonin läpi. Mitä mieltä olet?
 
Samankaltaisissa perusolosuhteissa olen ollut mukana laiturien rakentamisessa, joissa olemme poranneet kaivoputkia muutaman metrin kallioon ja täyttäneet nämä betonilla perustukseksi. Putket saavat sitten tietysti ulottua saven ja veden läpi. Nämä laiturit ovat kestäneet hyvin ja olleet helppoja rakentaa. Kaivoporareita on yleensä saatavilla useimmilla paikkakunnilla. Tekniikan pitäisi toimia yhtä hyvin myös laituriin.
 
Kiitos, se kuulosti mielenkiintoiselta.
Yrittäjäni omistaa proomun, mutta minun täytyy tarkistaa, voiko hän porata kallioon veden alla....
 
BigR
Perusta on tärkeä. Sitten se riippuu siitä, haluaako panostaa niin, että se kestää 20 vuotta tai sata vuotta. Kiinnittäminen kallioon kuulostaa ainakin luotettavalta (y)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.