Olemme tänään kipsanneet koko katon eteisessä ja olohuoneessa. Noin kuukausi sitten teimme saman makuuhuoneessa. Kun sitten aloimme tasoittaa saumoja, meille suositeltiin paperinauhaa ja että tämä tulisi liimata tapettiliisterillä ennen tasoittamista. Ennen liimaamista piti maalata liisterikerros, jotta kipsi voisi imeä sen. Ongelma ilmeni, kun tasoitimme toiseen kertaan ja hioimme viimeisen kerran, ja huomasimme, että nauha oli irronnut kipsistä monessa paikassa ja muodostanut ilmakuplia. Ei kivaa. Nyt meille on suositeltu vetää vähän tasoitetta saumaan ja sitten painaa nauha siihen, ja sitten, ennen kuin tasoite kuivuu, vetää päälle lisää tasoitetta. Sitten hioa ja tasoittaa ja hioa... Tiedättekin sen tavallisen tavan tasoituksessa. Emme halua enää ilmakuplia, joten mitä mieltä olette? Onko tämä paras tapa tasoittaa saumat kipsilevyjen välillä? Miten te olette tehneet, mitä käytitte ja tuliko hyvä? Kiitollinen kaikista viisaista vinkeistä.
 
Ennalta liimattu lasikuitunauha. Jotkut väittävät, että se on vain amatööreille, mutta on monia ammattilaisia, jotka nykyään valitsevat myös helpomman tien.
 
Cissi-84 sanoi:
Olemme tänään asentaneet kipsilevyt koko eteisen ja olohuoneen kattoon. Noin kuukausi sitten teimme saman makuuhuoneessa. Kun sitten piti tasoittaa saumoja, saimme suosituksen käyttää paperinauhaa ja se tulisi kiinnittää tapettiliimalla ennen kuin tasoittaa sen päälle. Ennen nauhan liimaamista piti levittää liimakerros, jotta kipsi voi imeytyä siihen. Ongelma ilmeni, kun tasoitettiin toisen kerran ja hiottiin viimeistely, jolloin huomasimme, että nauha oli irronnut kipsistä useissa kohdissa ja muodosti ilmakuplia. Ei kivaa. Nyt meille on suositeltu, että vetäisimme vähän tasoitetta saumaan ja sitten painaisimme nauhan paikalleen ja suoraan ennen kuin tasoite kuivuu, vetäisimme sen päälle lisää tasoitetta. Sitten hionta ja tasoitus ja hionta... Tiedättehän, tavallinen tasoitusprosessi. Emme halua taas saada paljon ilmakuplia, joten mitä mieltä olette. Onko tämä paras tapa tasoittaa kipsilevyjen saumat? Miten olette tehneet, mitä käytitte ja tuliko siitä hyvä? Kiitollinen kaikista viisaista vinkeistä.
Olen kokeillut molempia. Mielestäni "old school" toimii parhaiten. Saimme myös ilmakuplia ja liikaa paksuja saumoja. Lasikuitu on helppoa ja halpaa verrattuna.
Onnea.
Per
 
Lasikuitu on joustavampaa, mutta ei yhtä kestävää kuin pappiremsu. Se vaatii tekniikkaa, mutta yhdellä saumauksella saa kikan haltuun - Vedän aina ohuen kerroksen tasoitetta saumaan, sitten remsu, tasoite samalla kun vedän paikoilleen tasoitelastalla, kun pääset loppuun, paina tasoitelastalla ja repäise remsu irti. On myönnettävä, että tämä vaatii jonkin verran harjoittelua, mutta kun tekniikan hallitsee, se on melko yksinkertaista. Voisin sanoa, että voitte hyvin käyttää lasikuitua - Täysin tyydyttävä tulos, vaikkakaan ei aivan yhtä kestävä.
 
Paperinauha ja kolme erilaista kittilastaa.
Ensin ohut kerros saumaan, vedä tasasesti, jotta saat tasaisen pinnan lastalla, joka on kapeampi kuin levyn viiste.
Laita nauha paikoilleen ja vedä kiinni lastalla.
Lisää kittiä ja tasoita lastalla, joka on leveämpi kuin kipsilevyjen viiste. Anna kuivua.
Seuraavalla kierroksella silotan kittauksen leveimmällä lastalla, 200mm tai leveämpi.
 
  • Tykkään
Bygger i betong
  • Laddar…
Minäkin käytän paperinauhoja tasoitteessa. Vinkki, jonka olen saanut ja jonka koen helpottavan asentamista, on mitata nauhat ja liottaa niitä ensin puoli tuntia. (Ne voivat hyvin olla liotuksessa pidempäänkin, joten mittaan kaikki nauhat, joita tarvitsen, esimerkiksi yhdelle seinälle kerralla ja otan niitä sitten tarpeen mukaan. Nauhat voi antaa valua kuivemmaksi muutaman minuutin ajan ennen kiinnittämistä.) Kun nauhat ovat märkiä, ne tarttuvat helpommin tasoitteeseen ja on helpompi nähdä, jos niissä on ilmakuplia. Se voi toki olla hieman sotkuista, joten kannattaa peittää hyvin, jos on lattia, josta on huolissaan.
 
10 vuotta vanha ketju, mutta meillä on edessämme sama työ. YouTube sanoo, että pitäisi käyttää kolmea erilaista kittiä (ensin karkeaa, sitten keski- ja lopuksi hienoa). Teemme pienen väliseinän ja siellä tulee olemaan vain yhteensä 4 saumaa kitattavana. Täytyykö meidän ostaa kolme eri kittiä tätä varten? En halua olla tyhmänpihi, mutta en myöskään halua käyttää rahaa turhiin asioihin. 😅
 
Ei, aseta medium kaikelle.
 
nino nino sanoi:
Ei, aseta kaikki mediumille
Kiitos, se oli oikea vastaus! 😉🙌
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.