5 558 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Kipsiruuvi tai lastulevyruuvi OSB
Katson Unelmien talo -ohjelmaa televisiosta ja kaveri, joka valvoo osallistujia, oli todella tiukka siitä, että he olivat käyttäneet kipsilevyruuvia, kun he asensivat OSB-levyt, mutta mitä siitä? Niin kauan kuin ruuvi menee alas lastulevyyn, en näe suoraan ongelmaa... Voiko joku selittää, olen aina käyttänyt kipsilevyruuvia OSB:n asennuksessa ja nopea haku Googlesta antaa vaikutelman jonkinlaisesta 50/50-hyväksynnästä siihen?
Totta kai, jos on todella huokoisia koolauksia, niin koolaus antaa periksi ennen kuin ruuvi upotetaan OSB:hen, mutta meillä on aina mäntykoolauksia ja ei huokoinen kuusi, joten juuri sitä ongelmaa minulla ei ole koskaan ollut, mutta onko jotain muuta?
Totta kai, jos on todella huokoisia koolauksia, niin koolaus antaa periksi ennen kuin ruuvi upotetaan OSB:hen, mutta meillä on aina mäntykoolauksia ja ei huokoinen kuusi, joten juuri sitä ongelmaa minulla ei ole koskaan ollut, mutta onko jotain muuta?
Voin vain vastata omasta kokemuksestani, ja silloin kipsilevyruuvi ei ole ollut parempi kiinnittää osbn tiukasti sääntöön. Levyruuvi on sen sijaan tehnyt hyvää työtä. Mielestäni kipsilevyruuvi "irtoaa" liian helposti.
Hieman anekdoottista todistelua, mutta kyllä...
Hieman anekdoottista todistelua, mutta kyllä...
Riski on, että ruuvin pää voi katketa, kun vanerilevyä kiinnitetään puurunkoon kipsilevyruuvilla.
Kuitenkin en näe tätä ongelmana, sillä riski on pieni.
Jos käytetään teräsrunkoon tarkoitettuja kipsilevyruuveja, voi ruuvilla joskus olla vaikeuksia kiinnittyä levyyn.
Mutta jos käytetään teräsrunkoja, on oltava lastulevyruuvi, jossa on juuri teräsrunkoon tarkoitettu kierre.
Edit: ehkä selitys oli hieman sekava. Voin ymmärtää, jos ihmisillä on vaikeuksia valita oikea ruuvi.
Kuitenkin en näe tätä ongelmana, sillä riski on pieni.
Jos käytetään teräsrunkoon tarkoitettuja kipsilevyruuveja, voi ruuvilla joskus olla vaikeuksia kiinnittyä levyyn.
Mutta jos käytetään teräsrunkoja, on oltava lastulevyruuvi, jossa on juuri teräsrunkoon tarkoitettu kierre.
Edit: ehkä selitys oli hieman sekava. Voin ymmärtää, jos ihmisillä on vaikeuksia valita oikea ruuvi.
Viimeksi muokattu:
Mielestäni 40 mm kipsilevyruuvit ovat toimineet hyvin OSB:n kanssa, mutta ruuvi tulisi mieluiten laittaa kahden palasen saumakohtaan, muuten saattaa käydä niin, että kanta irtoaa, ainakaan nonamen-ruuvilla, jota käytän.
Kipsilevyn ruuvi on kokonaan kierteinen. Jotta levyn saa vedettyä alustaa vasten, täytyy sen "vapaakierroksella" pyöriä muutama kierros Osb:ssa ilman, että kiertyy kiinnikkeeseen. Vaatii enemmän hienosäätöä kuten sanotaan. Lisäksi on usein vaikeaa saada koko ruuvikantaa alas. Tämän vuoksi Osb:n ja kipsin väliin voi jäädä ohut ilmarako. Äänestän siis lastulevyruuvia. Itse käytän yleensä terassiruuveja, koska niissä on usein porauskärki.
Klikkaa tästä vastataksesi
