11 482 lukukertaa ·
11 vastausta
11k lukukertaa
11 vastausta
Kipsilevyjen sijoittaminen kattoon?
Hei,
Pian aion asentaa kipsilevyjä kattorakenteisiin. Olen kuitenkin hieman epävarma levyjen suunnasta ja sijoittelusta.
Olen nähnyt ohjeissa verkossa: "Siirrä lyhyiden reunojen saumat suhteessa toisiinsa. Tämä estää halkeamien muodostumista."
Tarkoittavatko he, että pitäisi tehdä kuten olen tehnyt vihreän nuolen kanssa kuvassa? (ikkuna on kuvan alareunassa, joten oletan, että se on se suunta, jota pitäisi käyttää?
Kiitollinen palautteesta!
Pian aion asentaa kipsilevyjä kattorakenteisiin. Olen kuitenkin hieman epävarma levyjen suunnasta ja sijoittelusta.
Olen nähnyt ohjeissa verkossa: "Siirrä lyhyiden reunojen saumat suhteessa toisiinsa. Tämä estää halkeamien muodostumista."
Tarkoittavatko he, että pitäisi tehdä kuten olen tehnyt vihreän nuolen kanssa kuvassa? (ikkuna on kuvan alareunassa, joten oletan, että se on se suunta, jota pitäisi käyttää?
Kiitollinen palautteesta!
Hei,
- Norgipsin mukaan on parasta, että lyhyet saumakohdat ovat valon suuntaisesti, eli piirustuksessasi levyt pitäisi olla "vaaka". Ei aina mahdollista, riippuu kuinka harvalla paneelilla on.
- Siirretyt lyhytreunasaumat tarkoittavat, että lyhyet reunat eivät ole linjassa. Piirustuksessasi sinulla on sen sijaan siirretyt pitkäreunasaumat.
/007
- Norgipsin mukaan on parasta, että lyhyet saumakohdat ovat valon suuntaisesti, eli piirustuksessasi levyt pitäisi olla "vaaka". Ei aina mahdollista, riippuu kuinka harvalla paneelilla on.
- Siirretyt lyhytreunasaumat tarkoittavat, että lyhyet reunat eivät ole linjassa. Piirustuksessasi sinulla on sen sijaan siirretyt pitkäreunasaumat.
/007
Suunta riippuu harvasta laudotuksesta... samassa kuin se asså.
CC 40 riittää hyvin, luulen että siinä lukee 30 mutta vafan.
Kipsaa jatkuvasti ilman että pystysaumat tulevat liian lähelle toisiaan...
Laita tuet harvalaudoituksen väliin saumaan.
Viistä kipsin pystysauma niin maalari tulee iloiseksi me
CC 40 riittää hyvin, luulen että siinä lukee 30 mutta vafan.
Kipsaa jatkuvasti ilman että pystysaumat tulevat liian lähelle toisiaan...
Laita tuet harvalaudoituksen väliin saumaan.
Viistä kipsin pystysauma niin maalari tulee iloiseksi me
Hei ja kiitos vastauksista. En ole rakentaja, joten voisiko joku selittää mitä tarkoittaa "glesbrädningen"?
Onko se puukatteen alusta katossa? (se on sama seinässä ja katossa tässä kuvassa)
http://cola.avdelning3.se/huset/images/127_2740_r1.jpg
Nuo laudat menevät ulospäin ikkunasta ja sisäänpäin. Eli valon suuntaan. Se tarkoittaa kuitenkin, että kattokannattimet (luulen, että se on niiden nimi) menevät vasemmalta oikealle. Olen mitannut, että on 60 cm väliä katon lautojen nauloilla.
Miten minun pitäisi kiinnittää kattopalkit? (ajattelin palkkeja 45mmx70mm saadakseni hieman pelivaraa kipsilevyn ruuvaukseen).
Samassa suunnassa kuin lauta vai vastakkaisesti?
Jos laittaa samaan suuntaan, tulee palkkien naulat osumaan kattokannattimiin joka 60 cm, mikä pitäisi antaa hyvän tukevuuden. Jos EI ole samassa suunnassa, voi osa palkeista olla kiinnitetty vain lautaan, mikä tuntuu epävakaalta!
Onko se puukatteen alusta katossa? (se on sama seinässä ja katossa tässä kuvassa)
http://cola.avdelning3.se/huset/images/127_2740_r1.jpg
Nuo laudat menevät ulospäin ikkunasta ja sisäänpäin. Eli valon suuntaan. Se tarkoittaa kuitenkin, että kattokannattimet (luulen, että se on niiden nimi) menevät vasemmalta oikealle. Olen mitannut, että on 60 cm väliä katon lautojen nauloilla.
Miten minun pitäisi kiinnittää kattopalkit? (ajattelin palkkeja 45mmx70mm saadakseni hieman pelivaraa kipsilevyn ruuvaukseen).
Samassa suunnassa kuin lauta vai vastakkaisesti?
Jos laittaa samaan suuntaan, tulee palkkien naulat osumaan kattokannattimiin joka 60 cm, mikä pitäisi antaa hyvän tukevuuden. Jos EI ole samassa suunnassa, voi osa palkeista olla kiinnitetty vain lautaan, mikä tuntuu epävakaalta!
Jos kattoa ei tarvitse suunnata, voit kiinnittää kipsilevyn suoraan lautoihin. Jos aiot rakentaa väliseinän, käytä ruuveja naulojen sijaan; jos esiporaat myös ruoteeseen, se kiinnittyy helpommin kattoon.
/Funkis
/Funkis
me laitamme sähköjohdot kipsilevyn ja kattopaneelin väliin, joten siitä tulee koolaukset..
oletan, että koolaukset asetetaan valonsuuntaisiksi ja kipsilevyt poikittain. (ei ruuveja pitkin kipsilevyn pitkäsivuja?!?!)
Oletan, että puuruuvit: NOVAFIX TFX 5,0x80 MM FZB 200 KPL ovat sopivia 45 koolauksille? (3,5 cm kattopalkkeihin.. hitsi, on paljon mietittävää
oletan, että koolaukset asetetaan valonsuuntaisiksi ja kipsilevyt poikittain. (ei ruuveja pitkin kipsilevyn pitkäsivuja?!?!)
Oletan, että puuruuvit: NOVAFIX TFX 5,0x80 MM FZB 200 KPL ovat sopivia 45 koolauksille? (3,5 cm kattopalkkeihin.. hitsi, on paljon mietittävää
Laitoin 45x45 rimoitusta cc30, jolloin saat ruuvit cc30 pitkiltä sivuilta.
Ruuvin osalta sinun tulee läpäistä 45 rima + ~25 lautoja ennen kuin osut palkkiin.
Näin ruuvi ulottuu 10 mm palkkiin. Mutta joka toisellahan rimalla ei ole palkkia mihin ruuvata. Mutta jos laudat pysyvät hyvin, se toimii hyvin silti, muussa tapauksessa voit käyttää hieman pidempiä ruuveja siellä, missä on palkki.
Vedä kaikki sähköjohdot ennen kuin laitat kipsilevyn siltä varalta, että jotain tapahtuisi, ja varmista, että mahdollinen kattorasia (lamppuliitäntä) on korkeudeltaan oikea.
Laitoin 1200x2400 kipsilevyt 900x2400 sijaan, jotta olisi vähemmän saumojen kitkaamista/hiomista.
Se on paljon raskaampi, mutta jos on kaksi henkilöä, se onnistuu hyvin.
/Funkis
Ruuvin osalta sinun tulee läpäistä 45 rima + ~25 lautoja ennen kuin osut palkkiin.
Näin ruuvi ulottuu 10 mm palkkiin. Mutta joka toisellahan rimalla ei ole palkkia mihin ruuvata. Mutta jos laudat pysyvät hyvin, se toimii hyvin silti, muussa tapauksessa voit käyttää hieman pidempiä ruuveja siellä, missä on palkki.
Vedä kaikki sähköjohdot ennen kuin laitat kipsilevyn siltä varalta, että jotain tapahtuisi, ja varmista, että mahdollinen kattorasia (lamppuliitäntä) on korkeudeltaan oikea.
Laitoin 1200x2400 kipsilevyt 900x2400 sijaan, jotta olisi vähemmän saumojen kitkaamista/hiomista.
Se on paljon raskaampi, mutta jos on kaksi henkilöä, se onnistuu hyvin.
/Funkis
Hmmm mutta eikö minun pitäisi asettaa siltapuut siten, että ne risteävät kattoristikkojen kanssa. Jotta palkki asennetaan kattoristikkoon 60 cm välein. Sitten voin asettaa siltapuut 45cc tai 30cc.Funkishus_-36 sanoi:Asetin 45x45 sillapuita cc30, jolloin saat ruuvin cc30 pitkille sivuille.
Ruuvista puhuttaessa, sinun on mentävä läpi 45 siltapuu + laudat ~25 ennen kuin osut palkkiin.
Joten ruuvi menee 10 mm palkkiin sisään. Mutta joka toisella siltapuulla ei ole palkkia, johon ruuvata. Mutta jos laudat ovat hyvin kiinni, se toimii hyvin, muuten voit käyttää pidempiä ruuveja siellä, missä on palkki.
Vedä kaikki sähköjohdot ennen kuin asetat kipsilevyn, jos jotain sattuisi ja varmista, että mahdollinen kattodosa(lamputtag) on korkeudeltaan oikea.
Asetin 1200x2400 kipsilevyä 900x2400 sijaan, jotta saisin vähemmän saumoja tasoitettavaksi/hiekoitettavaksi.
Se on paljon raskaampi, mutta jos on kaksi henkilöä, se sujuu hyvin.
/Funkis
Moderator
· Stockholm
· 57 861 viestiä
jos haluaa rakentaa vähän, niin riittää "rimaa" 22 tai 28 mm laudoilla. Elputket ovat vain 16. Minä tein niin, ja siellä missä pitäisi olla kattorasiat, upotin ne ylöspäin puukatossa.
Nyt meidän katto oli voimakkaasti vinossa, joten käytännössä se oli rimattu 70mm toisessa päässä keittiöstä ja 22mm toisessa päässä.
Nyt meidän katto oli voimakkaasti vinossa, joten käytännössä se oli rimattu 70mm toisessa päässä keittiöstä ja 22mm toisessa päässä.
Kuten voin nähdä talon/ullakon kuvastasi, sinulla on lämmin yläpohja. Voin myös arvata, että rajaseinäsi ovat joko lankkuseiniä tai Kloasong-seiniä. Nämä ovat erittäin erinomaisia seiniä materiaalien kiinnittämiseksi, he tiesivät mitä tekivät ennen.
Jos aiot laittaa koolaukset sekä seinään että kattoon piilottaaksesi kaikki sähköasennukset, sinun on pidettävä 450 mm:n cc-etäisyys pystysuorien koolausten välissä. (Ne, jotka menevät lattia- ja kattopalkkien välistä.) Tämä johtuu siitä, että levyt, jotka aiot kiinnittää näihin koolauksiin, tehdään standardikokoina 1200 mm tai 900 mm. Huomioi, että pystysuorat koolaukset ovat riittävän paksuja/korkeita, jotta sähköasentajan sähköpistorasiat mahtuvat. Katossa puolestaan voit asentaa harvalaudoituksen 300 mm:n cc-etäisyydellä. (Pysty- tai vaakasuuntainen, sen päätät itse. Valoisuuden mukaan.)
Kuinka pitkiä ruuvien pitää olla:
Yksinkertainen peukalosääntö on, että ruuvien on oltava 2,5 kertaa niin pitkiä kuin kiinnitettävän materiaalin paksuus. Sinun tapauksessasi 112,5 mm, mene ostamaan uusi laatikko ruuveja, jotka ovat vähintään 113 mm pitkiä.
Esitä mielellään lisää kysymyksiä ja koe minua. Pidän siitä.
Jos aiot laittaa koolaukset sekä seinään että kattoon piilottaaksesi kaikki sähköasennukset, sinun on pidettävä 450 mm:n cc-etäisyys pystysuorien koolausten välissä. (Ne, jotka menevät lattia- ja kattopalkkien välistä.) Tämä johtuu siitä, että levyt, jotka aiot kiinnittää näihin koolauksiin, tehdään standardikokoina 1200 mm tai 900 mm. Huomioi, että pystysuorat koolaukset ovat riittävän paksuja/korkeita, jotta sähköasentajan sähköpistorasiat mahtuvat. Katossa puolestaan voit asentaa harvalaudoituksen 300 mm:n cc-etäisyydellä. (Pysty- tai vaakasuuntainen, sen päätät itse. Valoisuuden mukaan.)
Kuinka pitkiä ruuvien pitää olla:
Yksinkertainen peukalosääntö on, että ruuvien on oltava 2,5 kertaa niin pitkiä kuin kiinnitettävän materiaalin paksuus. Sinun tapauksessasi 112,5 mm, mene ostamaan uusi laatikko ruuveja, jotka ovat vähintään 113 mm pitkiä.
Esitä mielellään lisää kysymyksiä ja koe minua. Pidän siitä.
Rakennusinsinööri: Eikö pitäisi asentaa cc600 seinälle, jos käyttää 1200 levyjä, ja haluaa lisäksi vanerin/sahanpurun/OSB:n kipsilevyn taakse?
/Funkis
/Funkis
Tietysti tarkoitan 600mm cc. EI 450mm hyvä huomio Funkis.
Klikkaa tästä vastataksesi