Hei,

Ehkä olen väärässä foorumissa, mutta yritän kuitenkin. Miten kipsaus tehdään? Mitä pitää ottaa huomioon?
Tarvitseeko erityissahan levyjen leikkaamiseen vai riittääkö tavallinen sirkkeli?

/Honeybun

Mikael_L
Et saa sahata levyjä ollenkaan. Käytä mattoveistä tai sellaista askelveistä, jossa voi katkaista terän pala kerrallaan saadaksesi terävän reunan. Leikkaa pahvin läpi ja muutaman mm kipsiin toisella puolella, jossa haluat leikata, tue työ mielellään lautaa vasten tai vastaavaa, jotta se pysyy suorassa. Sitten yksinkertaisesti katkaiset levyn pitkin ohjausta, lopulta leikkaat toisen puolen pahvikerroksen veitsellä.

Mutta joskus täytyy sahata, esim. putkien läpiviennit, käytä mielellään jotakin huonoa kuviosahaa tai mahdollisesti pyörösahaa, koska kipsipöly kuluttaa valtavasti koneen laakereita, joten riko halpa kone. Tai lainaa naapurisi kallista ja hienoa Festool TS55'aa ... :D (vitsi, mutta ymmärsit sen..)

Ulkokulmissa tasoitat sellaisen teräksenan, niin vältyt saamaan kulmia, jotka rikkoutuvat helposti. Kulmat on myös paljon helpompi saada suoriksi.

Kipsiä tulee ikkunan ja ovien yläpuolelle ja ikkunan alle liitostaa "keskelle" ikkunaa/ovea, ei suoraan karmin yläpuolelle.

edit: Muistan, että Gyproc's kotisivuilta saattoi ladata melko hyvää materiaalia, mutta nyt se ei toimi minulle. En tiedä, onko minulla liian korkeat turvallisuusasetukset, esimerkiksi estetty ponnahdusikkunat...
Mutta voit kokeilla itse.
http://www.gyproc.se/gyproc/content...429ADF70EC125712A003451BA?OpenDocument&m=memb

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Käytä gipsskruv, älä spånskiveskruv. Ruuvata cc20-25 (muistaakseni tulee hyvä).

Mikael_L
Norgips Asennusopas s 1-20 (2004) ( 1,240 Mb ) näyttää käsittelevän kaiken ...
Erittäin hyvä.

Mikael_L sanoi:
Muistelen, että Gyprocin kotisivuilta saattoi ladata melko hyvää materiaalia, mutta nyt se ei toimi minun kohdallani.
Muistelen samaa, mutta ilmeisesti täytyy rekisteröityä "Gyproc Partneriksi" saadakseen nuo tiedostot. Osa tiedoista näyttää kuitenkin olevan heidän "Kotioppaassaan", jonka voi ladata rekisteröitymättäkin.

Kotiopas

On vielä yksi kysymys: Haluan asentaa OSB-levyn kipsilevyn taakse. Voiko kipsilevyn liitoksen tehdä samassa kohdassa kuin OSB-levyn liitos vai täytyykö liitokset siirtää eri kohtiin? Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Honeybun sanoi:
Minulla on vielä yksi kysymys: Haluan laittaa OSB-levyn kipsilevyn sisäpuolelle. Voiko kipsilevyjen saumat kohdistaa samalle saumalle kuin OSB-levyn, vai täytyykö saumojen olla siirrettyjä? Ymmärrättekö mitä tarkoitan?
Siirrä mieluiten. Älä unohda jättää 3mm rakoa OSB-levyjen väliin. Myös kulmissa.

Siirrä aina sauma, muuten se halkeaa siellä!

//Micke

halkeaa

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.