Tarvitsen laittaa korjauslevyä/lastulevyä rappatulle seinälle. Mitkä ovat kunkin materiaalin edut ja haitat? Mielestäni kipsilevy on hieman vaikea työskennellä, se menee helposti rikki ja siihen on vaikea myöhemmin kiinnittää esim. hyllyä.

Kiitollinen kaikesta palautteesta!

(Tätä on varmasti käsitelty aiemmin. Voiko etsiä kussakin foorumissa?)
 
Muutama kysymys ensin sinulle!

Miksi haluat rappauksen/ylimään jo valmiiksi rapatun seinän?

Miltä koko seinärakenne näyttää tällä hetkellä? Maan alla/yläpuolella, Leca/betoni, mahdollinen eristys seinän ulko-/sisäpuolella jne.??

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40280
 
Ok, riippuu ehkä vähän siitä, mitä vastaat ByggaNyttsin kysymyksiin, mutta itselläni on vain positiivisia kokemuksia korjausgypsistä. Olen muun muassa peittänyt muurinsoljen sillä.

Gypsin edut:
+ hyvä pinta tasoitukselle, maalaukselle, tapetoinnille
+ helppo leikata (mattoveitsi)
+ viistetyt reunat saumojen tasoitukseen (nauhoilla)
+ melko kevyet kantaa
+ korjausgypsiä 6mm on saatavilla hallittavissa 900mm leveydissä
+ kuollut materiaali

Kun seinä rakennetaan koolauksille, yhdistellään nykyään osb-levyjä ja gypsiä, jotta saadaan hyvä pinta (gypsi) ja jotain mihin ruuvata/naulata (osb).
 
ByggaNytt sanoi:
Muutamia kysymyksiä sinulle ensin!

Miksi haluat kipsata/(spåna) jo valmiiksi rappatun seinän?

Miltä koko seinärakenne näyttää nykyään? Maan alla/yllä, Leca/betoni, mahdollinen eristys seinän ulko-/sisäpuolella ym.??

[linkki]
Kiitos vastauksesta Dalle ja Bygganytt. Syynä siihen, että minun tarvitsee peittää seinä, on se, että rappaus on erittäin vahingoittunut. Luulen, että sen tasoittaminen on paljon työläämpää kuin esimerkiksi kipsin laittaminen. Ajattelen Dalle, että kuvailemiesi etujen vuoksi kipsis tulee olemaan paras vaihtoehto.
 
Dalle unohti:
- Paloturvallinen
 
AndersG sanoi:
Dalle unohti:
- Palonkestävä
Kyllä, lisäksi monet väittävät, että lastulevyt ovat ympäristön kannalta kyseenalaisia liiman takia, mutta siitä en tiedä mitään. ;)

Onnea levyjen kanssa!
 
Ilman epäilystäkään sinun tulisi käyttää kipsiä. Liimaa nauhoja montagelimillä 10 cm jaolla c/c koko takapuolen yli. Aseta sitten kipsi paikalleen ja poraa ja lyö noin 8 kpl laajenevia nauloja, niin se on valmis. Erittäin yksinkertaista ja lopputulos on erittäin hyvä.
 
En ymmärrä, miksi kaikki kehuvat remonttikipsiä. Toki se on kevyempi, mutta mielestäni se on helvetin vaikea työstää... Lisäksi se on itse asiassa kalliimpi kuin tavallinen 13 mm kipsi myös... Vain omia ajatuksiani siitä... ;)
 
Aivan oikein kuten stefan sanoo, käytä 13 mm kipsiä. Käytän vain sitä, jos 13 ei missään nimessä sovi, mutta se on erittäin harvinaista.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.