Minulla on 1,5-kerroksinen omakotitalo, joka on rakennettu vuonna 1958. Olen nyt purkanut yhdessä yläkerran huoneessa kaikki levymateriaalit (kipsiä ja jotain muuta pahvimaisen levyn kaltaista materiaalia). Alla on raakaponttia sekä seinissä että katossa, ja sen takana tavallista eristettä seinissä ja purua katossa. Raakapontin ja levymateriaalin välissä oli myös ohut läpinäkyvä muovi, jonka revin pois.

Nyt kysymys kuuluu, pitäisikö minun laittaa uusi muovi ja kipsi suoraan päälle vai jättääkö muovi pois? Yksi ratkaisu olisi muovittaa ja sitten laittaa rimoitus sekä OSB-levy + kipsi, mutta koska huone on melko pieni ja tuntuu vieläkin pienemmältä vinokaton vuoksi, menetettäisiin tilaa tällä tavoin. Etuna olisi se, että sähköt voisi piilottaa taakse. Raakapontti menettää hieman merkitystään tässä vaihtoehdossa, paitsi että se pitää purut katossa.

Sopivin ja edullisin ratkaisu on muovittaa ja laittaa kipsi pintasähköillä. En tiedä uskaltaako muovin jättää pois ulkoseinien ja kahden seinän vuoksi, jotka ovat vinttikomeron suuntaan...

1958 ei taloja rakennettu muovi seinissä ja katossa. Talo ei luultavasti kuitenkaan tule olemaan höyrytiivis, joten muovin käyttö ei ole järkevää. Päinvastoin, siitä tulee huonompi, jos vain osa talosta on höyrytiivis. Kiinnitä kipsilevy suoraan raakapuuhun ja käytä ulkoisia putkijohtoja, tai vaihtoehtoisesti jyrsii sähköputket raakapuuhun. Mutta miksi revit olemassa olevat seinälevyt pois? Haluatko tehdä ylimääräistä työtä?

GoC GoC sanoi:
1958:ssä ei taloja rakennettu muovilla seinissä ja katoissa. Talo ei kuitenkaan tule olemaan höyrytiivis, joten muovittamisella ei ole mitään järkeä, siitä tulee pikemminkin huonompi, jos vain osia talosta tulee tiiviiksi. Kiinnitä kipsi suoraan raakaponttiin ja käytä ulkoisia kulokabeleita tai vaihtoehtoisesti upota sähköputket raakaponttiin.
Mutta miksi revit pois olemassa olevat seinälevyt? Kaipaatko erityisen paljon työtä?
Kipsit ja jännitetty paperi tai mitä ne olivatkaan eivät näyttäneet kovin hyviltä tietyissä paikoissa, joten haluan asentaa uudet ja raikkaat kipsilevyt, kun olemme jo työn touhussa. Epäilen, että muovi on lisätty myöhemmin, mutta se oli niin ohut ja naurettava eikä ole varmasti toiminut, kun siinä oli niin paljon naulaa, ja niitä oli paljon, voin luvata sen..

Ja sitten on helpompaa repiä tuo ”billiga” kipsi pois. Luulen, että tuo puoli-paksu pahvi on eräänlainen tuulensuoja. Se oli varmaan naulattu kiinni raakaponttiin.
Joten ehkä tuulipaperi mutta ei muovia. Se on varmaan asennettu, kun kipsi asennettiin seinille. Luulisin, että siellä oli aiemmin tretex.

• Tykkään
Fredrik Linderoth1
  • Laddar…
GoC GoC sanoi:
Joo, sitten on helpompaa repiä pois se "halpa" kipsi. Luulen, että tuo puolipaksu paperi on eräänlainen tuulensuoja. Se oli varmaankin naulattu kiinni raakapontteihin.
Joten ehkä tuulipaperi, mutta ei muovia. Se on varmaankin asennettu, kun kipsilevy asennettiin seiniin. Luulisin, että aiemmin oli tretex.
Se oli selvästi ohut muovi, joka oli siellä, paljon ohuempi kuin nykyään käytettävä ja se oli vain katossa, ulkoseinää vasten ja vintillä. Oli sekoitettu kipsiä ja jotain jännityspaperia. On hyvin mahdollista, että aiemmin oli tretex, koska en myöskään usko, että se muovi olisi ollut siellä vuodesta 1958.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.