Olen vihdoin saanut yhden huoneen valmiiksi talossa. Siellä on sekä hirsiseiniä että lauta-seiniä sisätiloissa. Haluamme säilyttää vähän "vinoa" tunnetta, joten emme rakentaneet lisärakenteita, vaan laitoimme paksun kipsilevyn seinille. Viime päivinä olen työstänyt vähän remonttikipsiä, ja mikä ero! Helppo kantaa ja seuraa seinää paljon paremmin.

Nyt kysymys yksi. Onko väliä, onko seinässä remonttikipsiä tai paksua kipsiä, jos sen takana on jotain? Enemmän kuin että paksu saattaa kestää tulta paremmin?

2. Jos en halua remonttikipsiä, toimisiko masoniittilevy yhtä hyvin?

En usko, että sillä on suurempaa merkitystä käytätkö paksua kipsiä tai kunnostuskipsiä. Masoniittilevyn suhteen olen hieman epävarma, ellei se ole keittiössä tai eteisessä. Masoniittia pitäisi kastella ja antaa vettyä ennen kuin se kiinnitetään, ja jos siihen aiotaan laittaa tapettia, no, kysymys on, tuleeko siitä hyvää. Ennen vanhaan sitä käytettiin keittiöissä, eteisissä ja kylpyhuoneissa, joissa se maalattiin ja saatiin pinta, jota oli helppo pitää puhtaana. Hirsitalossa laittaisin varmaan treetexiä ja tapetoisin sen. Pidän siitä enemmän kuin kipsistä. Koen, että saa kodikkaamman huoneen. Ei ehkä täytä nykyisiä palomääräyksiä, mutta jos tuli alkaa ja saa otteen, mikä sen pysäyttää?

Kiitos vastauksesta!

Joten treetex on se, mitä käytetään?
Laitetaanko treetex vain paikoilleen ja sitten tapetti päälle?
Kiinnitetäänkö se ruuveilla vai nauloilla?

Treetex kiinnitetään mallin mukaisilla pahvinauloilla, mutta hieman pidemmillä, noin 35 mm. Kitata naulat ja laittaa nauha sauman päälle. Ennen tapetointia treetex pitäisi sivellä liimalla, koska se imee valtavasti. Itse käyn sen läpi 2 kertaa. Se on erittäin huokoinen. (Tästä syystä sitä kutsuttiin huokoiseksi täällä Örnsköldsvikissä, missä Treetex-tehdas sijaitsi. Tehdas lopetettiin 1970). On sinun päätettävä, onko treetex se, mitä haluat käyttää. On monia, jotka eivät pidä tästä levystä ja repivät sen pois. Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin, että se sopii erittäin hyvin hirsitaloon. Nämä 13 mm, jotka levy on paksu, eristää yhtä paljon kuin 45 mm massiivipuuta.

Kun kirjoitan, että se on voimassa, tarkoitan, että jos ei halua kipsilevyä tai masonitea mutta kuitenkin levyn, niin se on treetex.

Joo, niin minäkin ajattelen. Muuten valittavana on enää vain plywood!

Ja se on varmaan vaikea tapetoida? :)

Lastulevyyn voi kai tapetoida suoraan?

Minulla on melkein koko talossa masonitea. Luulin, että se oli tavallinen ja yksinkertainen asia käsitellä.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.