Tiesin kyllä, että kipsillä seinien rappaaminen ei ole ehkä helpointa. Mutta en uskonut, että se olisi näin vaikeaa. Mielestäni hallitsen pakkelin ja sellaisen melko hyvin, joten uskoin, että rappaus onnistuisi myös, mutta ei. En ole lainkaan tyytyväinen siihen, miltä se näyttää.

Joten nyt kysymykset. Onko typerää, kuten pakkelin kanssa, laittaa uusi kerros ja yrittää onnistua paremmin? Riittääkö, että kostuttaa "epäonnistuneen" ja sitten laittaa uudelleen?

Seurasin ohjeita tarkasti, kun sekoitin rappausta, koska en oikein tiennyt, mikä koostumus oli tavoite, mutta siitä tuli varmasti liian paksua. Onko hyvin typerää sekoittaa rappausta hieman löysemmin ensi kerralla, vai pitäisikö noudattaa ohjeita? Muuttuuko tartuntakyky, jos se on löysempi, vai viekö vain kauemmin kuivua?

Olen kohtuullisen ärsyyntynyt juuri nyt, mutta ehkä tunnen oloni paremmaksi huomenna, ja toivon, että voin korjata virheeni ilman liikaa vaivaa.

Yksi viimeinen juttu, ostin hierimen, mutta mielestäni rappaus on melko pehmeää pitkään. Pitäisikö sen antaa kuivua kokonaan ennen kuin käyttää sitä hierintä?

Ei suora vastaus kysymykseen, mutta liittyen siihen johdonmukaisuuteen...talomme entinen omistaja kipsilaasti melkein koko kellarin ja hän sanoi, että se oli erittäin raskasta työtä. Joten sen pitäisi olla melko paksua.

P
Ei Gypsum ole niin kovin raskasta työtä. On hieman vaikeaa kuvailla koostumusta, mutta ajattele kermavaahtoa x2. Kipsilaasti ei ole yhtä herkkä veden määrälle kuin sementtilaasti on. Kuivumisaika voi olla hieman pidempi, jos sekoitat sitä hieman vetisemmäksi, mutta ohuessa kerroksessa ero on vähäinen.

Meillä on tapana;
- Esikäsitellä pinta tarvittaessa.
- Asettaa noin 5 cm leveitä nauhoja lattiasta kattoon.
- Paina huokolevynauha kiinni laastiin.
- Laita vatupassi nauhalle ja paina se tasaiseksi ja mahdollisesti pystysuoraan.
- Lisää laastia nauhojen väliin, kun ne ovat kuivuneet.
- Vedä laastia vatupassin suoralla.
- Kun ensimmäinen kerros on kuivunut, poistamme huokolevynauhat ja tasoitamme koko pinnan hienotasoitteella. Hienotasoitukseen käytämme hieman löysempää laastia.

Henkilökohtaisesti mielestäni Gypsum on ihana tuote, mutta se johtuu myös suurelta osin siitä, että olen huono rappaamaan.

• Tykkään
Ceejers
  • Laddar…
No niin, luulin Gypsum:n olevan helppo, mutta olen ilmeisesti ihan surkea =).

Mutta tärkeimpään asiaan, kun en ollenkaan ollut tyytyväinen tulokseen, voinko lisätä uuden kerroksen epäonnistuneen päälle, vai irtoaako se? Epäonnistunut kerros on ehkä 2 mm, joten ajattelin lisätä 2 mm lisää ja toivoa, että olen oppinut jotain eilisistä virheistä. Muuten en tiedä mitä tehdä epäonnistuneelle, laittaa hienotasoite sen sijaan?

Ajattelin maalata suoraan rappauksen päälle, mutta onko se tyhmää? Pitäisikö minun laittaa hienotasoite ensin? Mitkä ovat sen edut?

Hyvä vinkki tuo kovalevylistan kanssa, minulla on melko pitkä seinä, johon minun täytyy ehkä tehdä jotain sellaista saadakseni kaiken tasaiseksi.

P
Se on ok kääntää vielä kerran. Gypsum voidaan levittää 2 mm:n kerroksissa ja se voidaan työstää lasilevyyn verrattavissa olevaan pintaan, joten hienotasoituksen voit jättää väliin.
Tarvitsetko levittää seinän hiekalla, riippuu siitä, kuinka hyvin onnistut kipsissä ja kuinka sileän pinnan haluat valmiiseen seinään.

Suveränt, ehkä voin pelastaa seinän elämältä hyljättynä ja ruman näköisenä. Minulla on tasoitelaatta, riittääkö, että kostutan seinän hieman, kun se on kuivunut, ja työstän sitä saadakseni pinnan sileäksi jälkeenpäin, vai pitäisikö hioa?

P
Jätä ajatus putsmisesta sivuun ja työskentele tavallisten ladontaterien kanssa. Ennen kuin aloitat seuraavan kerroksen tasoituksen, voit vain "työntää" pois nyppyjä ja pieniä muhkuroita lastalla.

• Tykkään
Ceejers
  • Laddar…
Kiitos paljon avusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.