18 370 lukukertaa ·
10 vastausta
18k lukukertaa
10 vastausta
Kipsilaastin kysymys pohjustus vai ei? kosteussulku?
Tena
Olen parhaillaan kunnostamassa kodinhoitohuonetta. Talo on rakennettu 78 ja vaikuttaa hyvin salaojitetulta jne.
Aikaisemmin siellä oli jonkinlainen märkätilatapetti, jonka revin alas.
Nyt minulla on kolme seinää kipsilevyillä ja yksi rappattu betoniseinä. Kaksi kipsilevyseinää ovat tavallisia sisäseiniä. Kolmas kipsilevyseinä on ulkoseinä, jonka takana näyttää olevan muovikalvo? Voin uskoa, että kyseessä on betonikivi asfaltilla, eristeellä, muovilla ja sitten kipsilevyllä. Viimeinen seinä on betonikivestä tehty sisäseinä, jota on hieman rapattu.
Kysymykseni nyt, kun aion rapata seinät finja Gipsputs:lla, on, tarvitsenko primeria vai en. Haluanhan, etten tiivistä seiniä niin, etteivät ne hengitä. Voiko rappauksen laittaa suoraan kipsilevyille ja rapatulle betoniseinälle vai irtoaako se heti? Olen hieman epäileväinen primerin suhteen, koska en halua kaksinkertaisia kosteussulkuja muovikalvon huomioon ottaen.
Onko joku, joka tuntee gipsputs:in perin pohjin?
Olen parhaillaan kunnostamassa kodinhoitohuonetta. Talo on rakennettu 78 ja vaikuttaa hyvin salaojitetulta jne.
Aikaisemmin siellä oli jonkinlainen märkätilatapetti, jonka revin alas.
Nyt minulla on kolme seinää kipsilevyillä ja yksi rappattu betoniseinä. Kaksi kipsilevyseinää ovat tavallisia sisäseiniä. Kolmas kipsilevyseinä on ulkoseinä, jonka takana näyttää olevan muovikalvo? Voin uskoa, että kyseessä on betonikivi asfaltilla, eristeellä, muovilla ja sitten kipsilevyllä. Viimeinen seinä on betonikivestä tehty sisäseinä, jota on hieman rapattu.
Kysymykseni nyt, kun aion rapata seinät finja Gipsputs:lla, on, tarvitsenko primeria vai en. Haluanhan, etten tiivistä seiniä niin, etteivät ne hengitä. Voiko rappauksen laittaa suoraan kipsilevyille ja rapatulle betoniseinälle vai irtoaako se heti? Olen hieman epäileväinen primerin suhteen, koska en halua kaksinkertaisia kosteussulkuja muovikalvon huomioon ottaen.
Onko joku, joka tuntee gipsputs:in perin pohjin?
Primer ei tarjoa tiivistä pintaa, vaan sitä käytetään sitomaan huokoisia alustoja ja parantamaan tarttuvuutta. Primeristä ja alustasta riippuen voit myös sekoittaa sen veden kanssa. Jos et käytä sitä ja alusta on imukykyinen, riski on, että pinta johon kipsilaasti levitetään imee nestettä ja voi aiheuttaa kuivumista, jolloin se saattaa kuulostaa ontoalta, kun napautat laastia, tai pahimmassa tapauksessa irrota seinästä.
Ok, kiitos vastauksestasi.
Osa primeristä on kai ainakin tiiviitä? Se primer, jota käytin kylpyhuoneessa, oli kuin liima, joka tuntui kumimaiselta.
Huomasin, että Finjalla oli primer, mutta siellä, mistä ostin, oli vain jättisanko hintaan 900kr.
Ehkä on jotain muuta merkkiä, joka olisi saatavilla esimerkiksi 1 litran pullossa?
Osa primeristä on kai ainakin tiiviitä? Se primer, jota käytin kylpyhuoneessa, oli kuin liima, joka tuntui kumimaiselta.
Huomasin, että Finjalla oli primer, mutta siellä, mistä ostin, oli vain jättisanko hintaan 900kr.
Ehkä on jotain muuta merkkiä, joka olisi saatavilla esimerkiksi 1 litran pullossa?
Ei, minulla oli ensin primer ja sitten kumia kylpyhuoneessa. Mutta mielestäni myös primer tuntui kumimaiselta/tahmealta. Mutta jos se on kuten sanotte, että primer hengittää, se ei ole ongelma. Sitten ostan jonkun 1 litran primerin. Finjan kipsitasoitteen primer näytti olevan saatavilla vain noin 8 litran sankossa minun paikallisessa rautakaupassa.Stefan N sanoi:
Testasin juuri levittää hieman kipsitasoitetta yhdelle seinälle. En voinut vastustaa.
Aivan uskomattoman helppoa työskennellä sen kanssa, vaikka en ole koskaan aikaisemmin tasoittanut. Tajusin, että laitan sitä niin ohuelti, ettei voisi edes tulla löysää kakkua. Sitä tulee vain noin 1-2mm paksuiseksi suurimmalle osalle kipsiseinästä. Jos se pysyy hyvin, skippaan primerin.
Se toimi erinomaisesti ilman primeria. Laitoin kyllä ohuen kerroksen. Ehkä se irtoaa kakkumaisena, jos levittää sentti tai kaksi? Tämä pysyy varmasti kuin vuori. Kastelin seinän etukäteen, jotta kipsilevyn paperi oli märkä, kun laitoin kipsimassan.
Putsasin myös avoimen takan ja siitäkin tuli upea. Vanha tiilitakka on nyt sileä ja valkoinen.
En ole vielä maalannut kellarin seiniä, mutta se näyttää silti hyvältä.
Vinkki - jos sekoitat lisää parannellaksesi seiniä, voi siitä tulla eri sävyinen.
Putsasin myös avoimen takan ja siitäkin tuli upea. Vanha tiilitakka on nyt sileä ja valkoinen.
En ole vielä maalannut kellarin seiniä, mutta se näyttää silti hyvältä.
Vinkki - jos sekoitat lisää parannellaksesi seiniä, voi siitä tulla eri sävyinen.
Testasin myös levittää ohuen kerroksen ilman primeria, ja se pysyy erittäin hyvin. Se oli pohjamaalatulla kipsilevyllä. Levitettiin kerros primeria eilen illalla ja aion hioa loput seinistä tänä iltana, saa nähdä tuleeko eroa, en usko. Ehkä se tekee rappauksen levittämisestä helpompaa? (ei sillä että se olisi ollut vaikeaa)
Putsasin eilen viimeiset kaksi seinää, jotka saivat myös kerroksen pohjamaalia. Ei näy mitään eroa eikä tunnu siltä, että se olisi tiukemmin kiinni. Pohjamaalin ansiosta tuntui kuitenkin siltä, että olisi voinut levittää vielä ohuemman kerroksen laastia. Tuloksesta tuli joka tapauksessa loistava, tosi hauskaa
Vedimme säännöttömän kuvion siihen pensseleillä, siitä tuli kaunis elävä rakenne. Kauniimpi kuin struktuuritapetti, vähemmän työtä ja halvempaa!
Kipsilaasti on melko anteeksiantava ja tarttuu yleensä hyvin.
On kuitenkin riski, että pinnan alla on likaa/rasvaa tai pölyä, jolloin se voi irrota. Aina tulisi levittää primer kipsilaastin kanssa, erityisesti jos sitä levitetään maalatulle tai sileälle pinnalle.
Kevytbetoniseinälle primer sekoitetaan 3-4 osaan vettä, ja sitten sen voi suihkuttaa esim. kukkien kasteluun tarkoitetulla pullolla. Minulla on sellainen malli, johon pumpataan painetta ja sitten voi suihkuttaa sitä runsaasti. "Puhdas" kevytbetoni tarvitsee vain kastelua.
Primer muodostaa tahmean pinnan, vähän kuin teipin takapuoli, jotta laasti tarttuisi paremmin.
On kuitenkin riski, että pinnan alla on likaa/rasvaa tai pölyä, jolloin se voi irrota. Aina tulisi levittää primer kipsilaastin kanssa, erityisesti jos sitä levitetään maalatulle tai sileälle pinnalle.
Kevytbetoniseinälle primer sekoitetaan 3-4 osaan vettä, ja sitten sen voi suihkuttaa esim. kukkien kasteluun tarkoitetulla pullolla. Minulla on sellainen malli, johon pumpataan painetta ja sitten voi suihkuttaa sitä runsaasti. "Puhdas" kevytbetoni tarvitsee vain kastelua.
Primer muodostaa tahmean pinnan, vähän kuin teipin takapuoli, jotta laasti tarttuisi paremmin.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi