4 920 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Kipsi suoraan kovaoksaväriä vastaan?
Aion remontoida pienen huoneen. Seinillä on vanhaa masoniittia. Jos kiinnittää remonttikipsin suoraan masoniitin päälle, onko riski että kipsi halkeaa sen turvotessa vai onko levy hieman joustava? En oikein tunne, että minulla olisi nyt aikaa ottaa koko huoneen seinät alas.
Miksi seinillä pitäisi olla kipsiä?
Hän haluaa varmaan kipsiä, ja se on tyylikkäämpää kuin masoniitti
Ajattelin maalata. Mietin, jos tuo kipsi olisi hieman kestävämpää kuin remonttitapetti. Kuitulevy kihartuu heti pienestäkin kosteudesta ja näkyy remonttitapetin läpi. Mietin vain, onko olemassa joku muu "nopea" vaihtoehto, joka antaa kohtuullisen tuloksen.
Myös utelias sillä meillä on maalarin kangas/remonttitapetti 13mm rakennuslevyllä ja se näyttää suoraan sanottuna helvetin rumalta nyt lähes 3 vuoden jälkeen.
Olen ajatellut heittää rakennuslevyn pois ja laittaa gyproc kun huoneita remontoidaan yksi kerrallaan.
Meillä on yksi huone, jossa on jäljellä rakennuslevy ja remonttikipsi, ja se on paljon parempi pinta.
Olen ajatellut heittää rakennuslevyn pois ja laittaa gyproc kun huoneita remontoidaan yksi kerrallaan.
Meillä on yksi huone, jossa on jäljellä rakennuslevy ja remonttikipsi, ja se on paljon parempi pinta.
Sama kysymys, joka löytyi täältä, mutta tarvitsen uuden suihkuhuoneen. Joten talomme on rakennettu vuonna 1946, joten seinät ovat vain 50 mm paksut vanhat terveet puulaudat, joissa on 3 mm kovalevy, joihin on kiinnitetty tavallinen paperitapetti (olen repinyt palasen kovalevyä nähdäkseni mitä sen takana on, luulin että oli tetrex-levy mutta ei ollut,
Ulkopuolella lisäeristys)
Ehkä riski, että paperitapetti on kevyesti kosteaa, joten ehkä parasta poistaa kokonaan kovalevy tai mitä?
Onko joku, joka tietää varmasti mitä pitäisi olla tai tehdä oikein....?
Mitä ajattelin, ettei tarvitse laittaa ikääntymätöntä, joten vain laittaa erikoiskipsilevy suoraan kovalevyseinille ja sitten vedeneristys. Joten tulee olla märkähuonematto sekä lattialla että seinillä.
Ja siellä pitäisi olla kylpyhuoneen tuuletin. Sen pitäisi toimia hyvin, joten en usko, että tulee kosteusvaurioita kipsilevyn taakse tulevaisuudessa.. mutta voin kuvitella, miten talon liike seinä voi rikkoutua, jos asettaa kipsilevy ruuvattuna kovalevylle ja puulautoihin?
Olisin kiitollinen, jos joku asiantuntija voisi vastata ja/tai onko jotain, mitä voisi lukea, vaikka olen etsinyt, mutta suurin osa ohjeista on enimmäkseen uudisrakentamista/lisärakentamista varten...
Ulkopuolella lisäeristys)
Ehkä riski, että paperitapetti on kevyesti kosteaa, joten ehkä parasta poistaa kokonaan kovalevy tai mitä?
Onko joku, joka tietää varmasti mitä pitäisi olla tai tehdä oikein....?
Mitä ajattelin, ettei tarvitse laittaa ikääntymätöntä, joten vain laittaa erikoiskipsilevy suoraan kovalevyseinille ja sitten vedeneristys. Joten tulee olla märkähuonematto sekä lattialla että seinillä.
Ja siellä pitäisi olla kylpyhuoneen tuuletin. Sen pitäisi toimia hyvin, joten en usko, että tulee kosteusvaurioita kipsilevyn taakse tulevaisuudessa.. mutta voin kuvitella, miten talon liike seinä voi rikkoutua, jos asettaa kipsilevy ruuvattuna kovalevylle ja puulautoihin?
Olisin kiitollinen, jos joku asiantuntija voisi vastata ja/tai onko jotain, mitä voisi lukea, vaikka olen etsinyt, mutta suurin osa ohjeista on enimmäkseen uudisrakentamista/lisärakentamista varten...
Hei. Olisin repinyt pois masoniitin, koska se kerää kosteutta. Et tarvitse kosteussulkua, jos aiot laittaa märkätilamaton lattialle/seinäille. TerveisinP Pugetik sanoi:Sama kysymys löytyi täältä, mutta minulla on uusi suihkuhuone. meidän talomme on rakennettu vuonna 1946, joten seinät ovat vain 50 mm paksuja vanhoja terveitä puulautoja, joissa on 3 mm masoniittia, ja ne on päällystetty tavallisella paperitapetilla (olen repäissyt palan masoniittia nähdäkseni mitä takana on, luulin että siellä olisi tetrexlevy mutta ei, ei olekaan,
On ulkopuolinen lisäeristys)
Ehkä on riskejä, että paperitapetti on kevyesti kostea, joten ehkä on parasta poistaa masoniitti kokonaan vai mitä?
Onko joku, joka tietää ehdottomasti mitä pitäisi olla tai tehdä oikein....?
Ajattelin, että ei tarvitse laittaa ikäänkestävää, vaan laitetaan erikoiskipsilevyt suoraan masoniittiseinille ja sen jälkeen vedeneristys. niin että olisi märkätilamatto sekä lattialla että seinillä.
Samoin laita kylpyhuoneeseen tuuletin. Sitten kaiken pitäisi toimia hyvin, enkä usko, että tulevaisuudessa olisi kosteusvahinkoja kipsiseinän takana.. mutta voin kuvitella, miten talon liike vaikuttaa seinään, jos kipsilevy voi halkeilla, jos sen laittaa kipsiruuvilla masoniittiin ja puulautoihin?
Olen kiitollinen, jos joku asiantuntija voi vastata ja/tai onko olemassa jokin, jota voisi lukea, vaikka olen etsinyt mutta useimmat ohjeet ovat enimmäkseen uusille/aiemmin laajennetuille rakennuksille...
Klikkaa tästä vastataksesi