Olen asentamassa sisäkattoa alakattoja varten (metallirakenteet kaikki sääntöjen mukaan, olen oppinut täältä...). Nyt on pian aika laittaa kipsilevyjä, ja mietin, mitä kipsilevyä minun tulisi käyttää saadakseni täysin sileän pinnan. Pitäisikö minun ottaa tavalliset seinäkipsilevyt ja käyttää lasikuitunauhaa katossa, vai käyttääkö kattokipsiä ja vain paklata varovaisesti pienessä "V"-urassa, joka muodostuu levyjen väliin? Ja jos minun pitäisi käyttää lasikuitunauhaa, miten teen lyhyiden sivujen saumoissa, koska katon koko on 4,70 x 4 m, niin saumoja tulee kaikille mahdollisille suunnille...

Kiitos etukäteen
 
Kun äskettäin jatkoin kipsilevyjä vanhan portaikon aukon kohdalla, tein kuten alla.

Normaalit 13mm kipsilevyt asennettiin niin, että lyhytsaumat ja viereiset vanhat pinnat viistettiin veitsellä.

  1. Kittasin kaikki saumat karkeasti ja annoin kuivua
  2. Hioin saumat kevyesti
  3. Liimasin paperinauhat kiinni kangasliimalla ja annoin kuivua
  4. Kittasin upotetut saumat (pitkät sivut) normaalisti, kun taas lyhyet sivut (joita oli viistetty aiemmin) tasoitettiin leveästi, luulen tasoittaneeni ~20cm kummaltakin puolelta ja annoin kuivua.
  5. Hioin saumat
  6. Toistin kohdat 4 ja 5, kunnes saumat olivat tasaiset

Mielestäni tulos oli hyväksyttävä harrastajalta.
 
Juuri järjestetty 80m² yläkerrassa, täysin sileä katto upotetuilla spot-valoilla kaikkialla. Lisäsin 45mm CC30 koolauksia El/data putkille. Käytin metallinauhaa lyhyissä saumoissa, ja koolasin huoneen ympäri kiinnittääkseni kattolistat ja mahdollisesti muut asiat.

Käytin Gyproc kattokipsiä, jossa oli viistetyt ja vahvistetut (lasikuitu) lyhyet sivut. Pitkät sivut olivat tietysti myös viistetyt. Todella kätevää.

Piti viistää joitakin lyhyitä sivuja käsin, ja toki se toimii, mutta pitää tasoittaa 0,6-0,8m saadakseen hyvän lopputuloksen.

Paperinauhaa käytettiin. Vinkkinä on esiliimata paperinauhat tapettiliisterillä ja aloittaa tasoitus seuraavana päivänä. Varmista vain, ettei paperinauhan taakse tule ilmaa, muuten nauha pullistuu, kun levität tasoitteen, ja joudut leikkaamaan pois.
 
oi, 80 m², minun 19 tuntuu yhtäkkiä kohtuulliselta... Kuinka monta kertaa sinun piti tasoittaa/hioa ennen kuin siitä tuli täysin sileä? Ja mitä menetelmää käytit hioessasi, kirahvi, lihasvoima vai ehkä jokin toinen kone?
 
  • Tykkään
e98tobias
  • Laddar…
yens sanoi:
oi, 80 neliötä, minun 19 tuntuvat yhtäkkiä siedettäviltä... Kuinka monta kertaa sinun täytyi tasoittaa/hioa ennen kuin pinta oli täysin sileä? Ja mitä menetelmää käytit hiontaan, kirahvia, käsivoimaa vai kenties jotain muuta konetta?
Eli se ei ollut 80 neliömetriä yhtenäistä pintaa, mutta noin 50 neliömetriä kyllä + pinta-ala 3 huoneessa.

Päivä 1.
Liimaa paperinauha (tai lasikuitu, jos uskaltaa kokeilla).
Samaan aikaan laitat ensimmäisen kerroksen ruuvin kantojen päälle, ÄLÄ laita paksusti. Vedä pois 90 asteen kulmassa, niin et tarvitse hioa pieniä pisteitä ennen toista kerrosta.

Päivä 2. Täytä kipsin, joka on vajonnut ruuvien kohdalla, noin 45–60 asteen kulmalla kun vedät pois.
Täytä kipsisaumat. 90 astetta voi olla, kun vedät pois. Älä heti leveätasoita.

Päivä 3 Leveätasoitus ohuelti, jotta häivytät reunan, jossa kipsi kohtaa tasoitteen tasoite-saumassa, näet miltä se näyttää. Älä yritä laittaa liian paksulti kerralla. 2 mm on sopiva, 0,5-1 mm ulkonevassa osassa.

Hio tarvittaessa, jos tunnet sen tarpeelliseksi. Ei missään nimessä pakollista.

Odota muutama tunti, kunnes se on kuiva, leveätasoita toinen kerros. Sinun ei pitäisi oikeastaan tarvita laittaa kuin yksi kerros "leveätasoitetta" keskelle (täytekerroksen lisäksi). Sen jälkeen voit osittain päällekkäin edellisen kerroksen kanssa levittää tasoitusta ulospäin.

Päivä 4. Hio hieman. Leveätasoita mahdollinen viimeinen kerros, sen voi tehdä melkein 90 asteessa. Koska tämä kerros on niin äärimmäisen ohut, 0,5-1 mm, voit tehdä useita kerroksia (jos et saa sitä hyvin) muutamassa tunnissa, koska se kuivuu nopeammin.

Odota, että tasoitat 0,4-0,5 metriä leveästi. Sinun pitäisi pystyä vetämään käsi kipsistä tasoitesaumojen yli ilman, että tunnet, että siinä on tasoitetta. Vinkkinä on, ettet katso, kun vedät käden, vaan vain "tunne".

Katso myös, että tasoitenauhan reuna on äärimmäisen ohut, joten että näet kipsin läpi.

Mie käsihiottin kaiken. Mitä ikinä teetkin, jos hio käsin, älä laita liian paksuja kerroksia ruuvin kannoille. Se on puhdasta helvettiä hioa.

Koko kikan tasoituksessa on kuormittaa ja kallistaa tasoituslasta eri tavoin. Jos tasoitat oikean puolen keskeltä tasoitenauhaa, laitat enemmän painetta tasoituslastan oikealle puolelle, niin että metallilevy taipuu kevyesti.

Käytä pientä, 10 cm ruuvin kantoihin. Käytä 20-30 cm täyttämään tasoitenauha ja vähintään 30 cm leveytasoitukseen.

Kuvassa (katossa) näet, miltä sen pitäisi näyttää, kun olet täyttänyt tasoitenauhan ensimmäisen kerran. Valitettavasti ei ollut enempää kuvia.

Voin myös lisätä, että voit laittaa kerroksen maalia ja huomata muutamia saumoja, jotka näkyvät. Silloin voi tasoittaa ultraohuelta maalille ja sitten maalata päälle. On melkein mahdotonta hioa tätä kerrosta, joten laita erittäin ohuesti.

Muista myös laittaa koko pinta "märkä märkään", muuten vaarannat näkyvien raitojen muodostumisen.
 
  • Seinä, jossa on kipsilevyä ja tasoitetut saumat, valmiina maalaukseen huoneen sisätiloissa. Rakenneprojekti edistymässä.
  • Tykkään
Bråkis
  • Laddar…
mahtavia vinkkejä, mutta minun täytyy tunnustaa, että en tiedä mitä "vått i vått" tarkoittaa...
 
  • Tykkään
Hjalmar Jonsson
  • Laddar…
yens sanoi:
huipputipsi, mutta minun on tunnustettava, että en tiedä, mitä "vått i vått" on...
Älä maalaa ensin puolikasta kattoa, anna sen kuivua ja maalaa sitten loput. Silloin on suuri riski, että saat raitoja.

Maalaa molemmat kerrokset tai ainakin viimeinen yhdellä kertaa.

Maalaa myös ikkunasta suoraan kohti vastakkaista suuntaa. Älä siis maalaa ikkunan edessä vasemmalta oikealle, sillä raidat voivat näkyä, jos aurinko paistaa.
 
Mietin, oletteko te ketjun aloittajat edelleen paikalla...
Siitä on jo muutama vuosi.

Mietin, maalaatteko suoraan tasoituksen jälkeen vai liimaatteko ensin kankaan kattoon.
Olemme aloittamassa olohuoneen maalausta, mutta se on noin 60 m², joten ei ole mukavaa liimata kangasta.
Tulevatko saumat näkymättömäksi, jos vain maalaa suoraan.

Jos katson ketjua, näyttää siltä, että maalaatte suoraan kipsilevylle.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.