9 718 lukukertaa ·
13 vastausta
10k lukukertaa
13 vastausta
Kipsi OSB:lle
Olen etsinyt foorumilta, mutta en löydä selvää vastausta....
Autotallissa olen edennyt siihen pisteeseen, että OSB-levyt on asennettu sisäpuolelle ja seuraava askel on asentaa kipsilevyt. Onko tärkeää, että kipsilevyt ruuvataan runkoihin, vai riittääkö, että reunat ruuvataan OSB:hen? Tietenkin kipsilevyt ruuvataan kaikkialle missä on rungot, mutta olisi helpompaa jos on ok ruuvata joidenkin levyjen reunat vain OSB:n taakse. En halua tehdä virheitä...
Tietenkin liitokset eivät ole samoissa kohdissa kuin missä OSB:n liitokset ovat.
Kiitos etukäteen
Autotallissa olen edennyt siihen pisteeseen, että OSB-levyt on asennettu sisäpuolelle ja seuraava askel on asentaa kipsilevyt. Onko tärkeää, että kipsilevyt ruuvataan runkoihin, vai riittääkö, että reunat ruuvataan OSB:hen? Tietenkin kipsilevyt ruuvataan kaikkialle missä on rungot, mutta olisi helpompaa jos on ok ruuvata joidenkin levyjen reunat vain OSB:n taakse. En halua tehdä virheitä...
Tietenkin liitokset eivät ole samoissa kohdissa kuin missä OSB:n liitokset ovat.
Kiitos etukäteen
Itse asiassa laitan yleensä saumat kipsilevyyn eri kohtaan kuin saumat OSB:hen - Toisin sanoen, aloitan kokonaisella OSB:llä mutta puolikkaalla kipsillä. Tämä siksi, että on helpompi jakaa kipsi (Ja ettei halua aloittaa puristetulla reunalla kipsissä kulmassa) ja sitten asetan kipsin OSB:hen missä se sopii. Käytän aina 45 ruuveja OSB:ssä ja 35 ruuveja kipsissä.
Muistan kuulleeni, että vältetään halkeamien muodostumista olemalla laittamatta saumoja samaan paikkaan, kuten sanoit.
Riittää hyvin mielestäni, että kipsi kiinnitetään OSB:hen, huolimatta siitä onko takana runkoa vai ei.
Kuitenkin voi olla hyvä huomata MISSÄ sinulla on rungot sinä päivänä, kun aiot laittaa suuremmat, painavammat hyllyt tai vastaavaa.
Näin minä ainakin teen!
Muistan kuulleeni, että vältetään halkeamien muodostumista olemalla laittamatta saumoja samaan paikkaan, kuten sanoit.
Riittää hyvin mielestäni, että kipsi kiinnitetään OSB:hen, huolimatta siitä onko takana runkoa vai ei.
Kuitenkin voi olla hyvä huomata MISSÄ sinulla on rungot sinä päivänä, kun aiot laittaa suuremmat, painavammat hyllyt tai vastaavaa.
Näin minä ainakin teen!
Viimeksi muokattu:
Harvoin välitän kipsilevyn ruuvaamisesta koolauksiin, se ei ole välttämätöntä.
Ilman että olen erityisen asiantunteva, haluan vain kirjoittaa +1.slacker sanoi:Minulla on tapana asettaa kipsilevyjen saumat eri kohtiin OSB-levyjen saumojen kanssa - Eli aloitin kokonaisella OSB:llä mutta puolikkaalla kipsillä. Tämä osittain siksi, että on helpompi jakaa kipsilevy (Etkä halua aloittaa puristetusta reunasta kipsilevyssä kulmassa) ja sitten asettaa kipsilevy OSB:n päälle siellä, missä se sopii. Käytän aina 45 ruuveja OSB:hen ja 35 ruuveja kipsiin.
Muistaakseni halkeilua vältetään, kun ei aseta saumoja samaan paikkaan, kuten sanot.
Minusta riittää, että kipsilevy on kiinnitetty OSB:hen, riippumatta onko sen takana runkoa vai ei.
Kuitenkin voi olla hyvä huomioida MISSÄ sinulla on rungot sinä päivänä, kun tarvitset kiinnittää suuremmat, raskaammat hyllyt tai vastaavat.
Näin minä teen!
Aivan kuten slacker kirjoittaa, ajattelen myös minä. Mutta käytän 32mm lastulevyn ruuveja OSB:lle.
Autotallissa käytin 32mm lastulevyn ruuveja OSB:lle, sitten 45mm kipsiruuvit kipsille + että varmistin, että kipsilevyn saumat tulisivat keskelle runkoa.
Nyt talossa luulen, että en välitä hienosäädöstä, ensin OSB 32mm lastulevyn ruuveilla, sitten kipsi puolikkailla levyillä siirretyin saumoin 32 mm kipsiruuvilla ja että en lainkaan välitä missä rungot ovat.
Koska nyt esimerkiksi ulkoseinät ovat ristirunkoisia, joten vaakasuorat rungot eivät kuitenkaan voi osua yhdenkään levyn sauman taakse. Mutta silloin on erittäin tärkeää, että levysaumat ovat siirrettyjä.
+1!slacker sanoi:Minulla on tapana laittaa kipsin saumat eri kohtaan kuin OSB:n saumat - Eli, aloitan kokonaisella OSB:llä, mutta puolikkaalla kipsillä. Tämä siksi, että on helpompi katkaista kipsi (Eikä halua aloittaa puristetusta reunasta kulmassa) ja sitten asettaa kipsi OSB:hen sopivasti. Käytän aina 45 ruuvia OSB:ssä ja 35 ruuvia kipsissä. Muistelen, että halkeamien välttämiseksi ei pidä laittaa saumoja samaan paikkaan, kuten sanoit. Minusta riittää, että kipsi on kiinni OSB:ssä, riippumatta siitä onko alla koolinkia vai ei.
Pane merkille, MISSÄ sinulla on koolingit, kun joskus aiot laittaa isompia ja raskaampia hyllyjä tai vastaavaa.
Näin minä teen!
Mutta mielestäni riittää 40 ja 30 mm ruuvit...
Ja jos et ole jo hankkinut, osta iskuruuvinväännin. Uskomattoman mukava ruuvata kipsilevyruuveja sillä, nopea alussa ja menee hitaasti lopussa, joten on helppo kiristää sopivasti. Mahtava kaikkeen muuhunkin.
Jos asennat paljon kipsiä: osta tai vuokraa ruuviautomaatti. Se toimii todella nopeasti ja hyvin.
Kiitos vastauksista, juuri mitä toivoin d^_^b
Olen käyttänyt 32mm lastulevyruuveja OSB:hen ja aion käyttää 42mm kipsilevyihin.
Minulla on hyvä käsitys siitä, missä koolaukset sijaitsevat, joten aion ruuvata niihin, mutta en välitä, mihin itse saumat osuvat. Tämä helpottaa huomattavasti, kun on hankalia kulmia.
Ruuvinväännin olisi ollut mahtava, mutta minun kipsilevyruuvinvääntimeni tekee todella hyvää työtä.
Vain asettaa syvyys ja sitten kiristää niin paljon kuin jaksaa
Olen käyttänyt 32mm lastulevyruuveja OSB:hen ja aion käyttää 42mm kipsilevyihin.
Minulla on hyvä käsitys siitä, missä koolaukset sijaitsevat, joten aion ruuvata niihin, mutta en välitä, mihin itse saumat osuvat. Tämä helpottaa huomattavasti, kun on hankalia kulmia.
Ruuvinväännin olisi ollut mahtava, mutta minun kipsilevyruuvinvääntimeni tekee todella hyvää työtä.
Vain asettaa syvyys ja sitten kiristää niin paljon kuin jaksaa
Ostin tämän Englannista ja täytyy sanoa, että se on yksi parhaista ostoksistani pitkään aikaan:
http://www.axminster.co.uk/makita-6843-auto-feed-screwdriver-prod656303/
Hyvä, edullinen ja mahtava kuin mikä. Vielä yksi hyvä vinkki!
http://www.axminster.co.uk/makita-6843-auto-feed-screwdriver-prod656303/
Hyvä, edullinen ja mahtava kuin mikä. Vielä yksi hyvä vinkki!
Minulla on myös sellainen käsitys, että se halkeaa helpommin, jos saumat ovat samassa paikassa, mutta muuten se yleensä ratkeaa, kun ruuvaa koolinkeihin kuitenkin, se on sama c/c, jos asentaa OSB:n pienellä raolla, esimerkiksi mittatikun kapeimman osan, niin se sujuu hyvin. Jos olen laittanut muovin OSB:n taakse, en halua ruuvata 2000 ruuvia sen läpi turhaan, joten silloin olen hieman tarkempi kuin muuten, sitten voin ruuvata kipsilevyn OSB:hen, se kestää hyvin.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 058 viestiä
Mikael, voit asettaa OSB vaakasuoraan, niin reuna tulee kattoparrulle, lyhyen pään saumaa pitää yhdessä kipsi.Mikael_L sanoi:
Protte
Niin, pohdin sitä vähän edestakaisin. Mutta valinta oli lopulta pystysuora OSB ja sitten pystysuora kipsi siirretysti saumoin. Sisäseinissä ei kuitenkaan ole vaakasuoria rankoja. Ajattelin, että yhtä hyvin voi käyttää samaa järjestelmää joka paikassa.
Näen sitten, kun olen valmis, kadunko valintaa.
Näen sitten, kun olen valmis, kadunko valintaa.
Naapurilla on sellainen ja se on aivan mahtava d^_^bslacker sanoi:
Miten on ruuvien kanssa, ovatko ne huomattavasti kalliimpia?
Klikkaa tästä vastataksesi