17 115 lukukertaa ·
16 vastausta
17k lukukertaa
16 vastausta
Kipsi nurkissa
Sivu 1 / 2
Hei,
Aiomme laittaa kipsiä huoneen sisäseiniin ja sitten tapetoida. Kysymys on, miten tehdä parhaiten/helpoimmin kulmissa? Pitäisikö säilyttää kipsilevyjen viisteet ja sitten käyttää lasikuitukangasta/pakkausta vai yksinkertaisesti leikata levyistä 45 mm ja vain laittaa lateksitiiviste kulmaan? Sen pitäisi kai olla hieman joustava, jotta se ei halkeile jne? Se tuntuu paljon helpommalta kuin hioa/pakata kulmissa? Mitä ammattilaiset uskovat?
Aiomme laittaa kipsiä huoneen sisäseiniin ja sitten tapetoida. Kysymys on, miten tehdä parhaiten/helpoimmin kulmissa? Pitäisikö säilyttää kipsilevyjen viisteet ja sitten käyttää lasikuitukangasta/pakkausta vai yksinkertaisesti leikata levyistä 45 mm ja vain laittaa lateksitiiviste kulmaan? Sen pitäisi kai olla hieman joustava, jotta se ei halkeile jne? Se tuntuu paljon helpommalta kuin hioa/pakata kulmissa? Mitä ammattilaiset uskovat?
On olemassa kipsin kulmia,,, eli ohut rauta-arkki, jossa on paljon reikiä, kulmasta tulee vahva, suora ja se on helppo paklata ja tapetoida sen avulla.
Vaihtoehtona on asettaa puinen kulmalista.. toki hieman -70-lukua, mutta siitä tulee suora ja siisti.
Vaihtoehtona on asettaa puinen kulmalista.. toki hieman -70-lukua, mutta siitä tulee suora ja siisti.
Ratkeaa hyvin automaattisesti, jos haluaa ruuvata C-C puurimoihin?
Olipa kyseessä viiste tai ei, asennan aina lasikuitunauhan ja tasoitan. Kulmissa ei ole niin tarkkaa, että se on täysin tasainen. Se on huomattavasti anteeksiantavampaa kuin suurella seinäpinnalla.
Olipa kyseessä viiste tai ei, asennan aina lasikuitunauhan ja tasoitan. Kulmissa ei ole niin tarkkaa, että se on täysin tasainen. Se on huomattavasti anteeksiantavampaa kuin suurella seinäpinnalla.
Tulin ajatelleeksi, että "hantverkarskolan" (dvd-sarja GDSareille) näyttää, miten rakennetaan seinä teräksisillä regleillä ja siinä asetetaan ensimmäinen regeli seinästä 40 cm päähän sen sijaan, että se olisi 45 cm, ja leikataan ensimmäisen levyn viiste pois. Oikein tai väärin, en tiedä... mutta se vaikuttaa loogiselta... välttää viisteen tasoittamisen nurkassa...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 viestiä
Näin verkossa jonkin kipsilevyvalmistajan kokoamisohjeen, jossa he täysin tuomitsivat Latexin käytön nurkissa. Se ei ole tarpeeksi vahva. Tulisi käyttää paperinauhaa.
Pahvin suikale on se, joka toimii parhaiten, koska se estää liikkeet kaikkiin suuntiin, kangassuikaleet eivät ole hyviä, koska ne eivät ota vastaan liikkeitä vinottain kudontasuunnassa. Lateksitiiviste ei minun maailmassani ole vaihtoehto, ellei puhuta vain maalaamisesta, mutta jos kyse on tapetoinnista, lateksitiiviste ei toimi ollenkaan, koska tapetti halkeilee ja kuplii kulmassa.
Hmm. Vähän riippuu siitä, mikä aiheuttaa nurkkahalkeamat... Jos on ollut huolimaton eikä ole kunnolla koteloinut tai asentanut LP50:ä nurkkiin, pappinauha voi varmasti auttaa, mutta jos on liikettä puussa tai pieniä asettumisia talossa, minun on vaikea nähdä, että pappinauha pitäisivät sitä vastaan... Siinä tapauksessa lateksi on kätevämpi, koska se voi ottaa vastaan vähän liikettä - MUTTA - kokonaan uudenrakennetussa talossa on kyllä vaikeaa välttää täysin halkeamien muodostumista... Ainakin minun mielestäni näkee niitä halkeamia lähes joka talossa...
LP50? Onko se metallikehikko malli kulma? Onko se normaali menettely? Kysyin nimittäin puusepältä, pitäisikö se laittaa, mutta hänen mielestään riitti kottlingit, jotka olin laittanut.Styx sanoi:
Meillä on tapana käyttää LP50, kun laitetaan kaksoislevyt - kuten OSB + kipsilevy.
Sitten sen voi laittaa OSB:n ja kipsilevyn väliin ja välttää takana olevat lotat - mutta parasta on tietenkin käyttää lotia.
Sitten sen voi laittaa OSB:n ja kipsilevyn väliin ja välttää takana olevat lotat - mutta parasta on tietenkin käyttää lotia.
Ok. Minulla on kaksinkertainen OSB ja kipsilevy.Styx sanoi:
En ole asettanut ulkokehystä talon ulkokulmiin ja kun ajattelen asiaa, en ole todellakaan tehnyt tukikoolausta siinä merkityksessä. Olen ruuvannut kolme tavallista kulmarautaa tukikoolauksiksi, jotta uloimmat kehykset ovat oikein sisäpuolelta. Olen lukinnut ulkoseinät vaakasuuntaisilla 45 rimoilla, joihin olen sitten ulkokulmissa laittanut metallikulman (LP50?).
Minulla on jäljellä ylimääräisiä kulmarautoja, kun laitoin lattiahiomalevyä, joka riittää myös sisäkulmiin. Ehkä minun pitäisi laittaa ne sinne... ja onko parasta silloin laittaa ne kipsin ja OSB:n väliin? Eikö tule ongelmaa, että kipsilevyruuvi tarttuu väärin, niin että tulee rako metallin ja OSB:n väliin?