24 949 lukukertaa ·
16 vastausta
25k lukukertaa
16 vastausta
Kipsi + lastulevy kaikilla seinillä uudessa talossa - paras ruuvi/kiinnitys?
Sivu 1 / 2
Hei!
Olen muuttanut melko uuteen taloon, ja koko talossa on kipsilevyä + lastulevyä seinissä. Nyt olen täydessä vauhdissa asentamassa verhotankoja, TV:tä, hattuhyllyjä, seinähyllyjä jne.
Mitkä ovat teidän vinkit parhaisiin kiinnitysratkaisuihin? Tuplamolly raskaille esineille ja lastulevyruuvi ehkä 55 mm kevyemmille?
Onko mitään tapaa tietää kuinka paksuja lastulevyt ovat? Talo on rakennettu 2015 ammattitaitoisten kirvesmiesten toimesta.
Olen muuttanut melko uuteen taloon, ja koko talossa on kipsilevyä + lastulevyä seinissä. Nyt olen täydessä vauhdissa asentamassa verhotankoja, TV:tä, hattuhyllyjä, seinähyllyjä jne.
Mitkä ovat teidän vinkit parhaisiin kiinnitysratkaisuihin? Tuplamolly raskaille esineille ja lastulevyruuvi ehkä 55 mm kevyemmille?
Onko mitään tapaa tietää kuinka paksuja lastulevyt ovat? Talo on rakennettu 2015 ammattitaitoisten kirvesmiesten toimesta.
Viimeksi muokattu:
Talonrakentaja sanoi juuri spånskiva. Ehkä kannattaa porata reikä jollekin merkityksettömälle paikalle ja tarkistaa ja sitten tasoittaa uudelleen, jos olet sitä mieltä.Kane sanoi:
Mutta onko epätavallista, että kipsilevyn takana on spånskiva?
Viimeksi muokattu:
Onko siinä jokin suurempi ero teknisesti? Minulla on lastulevyä gyprocin takana huoneessa, joka on remontoitu nykyaikaisella ajalla. Luultavasti 90-luvun puolivälin-loppupuolella ja silloin OSB ei varmaankaan ollut niin yleistä?
Teknisesti ottaen OSB on monesti parempi kiinnittää asioita kuin lastulevy. En olisi koskaan ajatellut, että talonmyyjä ei ehkä olisi täysin perillä siitä, onko kyseessä lastulevy vai OSB tai tietääkö hän niiden eron. Aion ehkä tehdä 10 mm reiän ja katsoa. Jos se on OSB, niin eihän siinä sitten muuta kuin antaa mennä.
lastulevy ja OSB eivät ole hyviä kiinnityksen suhteen. paras on vaneriZidane sanoi:Tekniseltä katsottuna OSB on usein paljon parempi asentaa asioita kuin lastulevy. En olisi koskaan edes ajatellut, että talonmyyjä ei välttämättä ole 100-prosenttisesti varma, onko se lastulevyä vai OSB:tä, tai tietääkö hän eron. Taidan porata noin 10 mm reiän ja vilkaista. Jos se on OSB, niin sitten vain mennään täysillä.
juuri hyvä staattiseen kuormitukseen. mutta jos mekaaninen vaikutus kohdistuu siihen, se on heti huonompi.Zidane sanoi:
on syy, miksi puusepät haluavat vaihtaa vaneriin.
Talossani on 80-luvulta peräisin olevia lastulevyjä, ei kipsiä. Ei ole koskaan ollut ongelmia ripustaa mitään. Hyvin kuormitettu hattuhylly on edelleen paikoillaan 35 vuoden jälkeen. Luultavasti ei ole mitään dramaattista eroa osb:n ja lastulevyn välillä. Itse asiassa osb:n pitäisi olla huonompi, koska se on "lastumaisempi".
Mekaaniseen rasitukseen ja raskaalle kuormalle luulen, että useimmat valitsevat vahvistukset seinään ennen vaneria, mutta jos on varaa, niin totta kai voi mennä vanerilla.SBH sanoi: