Asumme asunnossa, joka on rakennettu 1920-luvun lopulla. Muutama vuosi sitten asensin kattokoukun ja muistan olleeni hieman ihmeissäni katon suhteen, mutta en ajatellut asiaa sen kummemmin, kun se tuntui olevan kiinni kunnolla. Asunnon toisessa osassa käytin gyproci-laajenninta, koska siellä oli väli, jossa se saattoi laajentua, mutta ei tässä huoneessa. Koska se pysyi paikallaan, kaikki vaikutti olevan hyvin ja nyt lamppu on ollut siellä kolme vuotta ilman ongelmia. Nyt meillä on kuitenkin suunnitelmia vaihtaa se todella painavaan kattovalaisimeen ja vähän jälkitutkimusta tehtyäni olen tajunnut, että meillä on luultavasti kloasong-katto kaislikolla, naapuri on ainakin löytänyt kaislikkoa seinistä. Haluan tarkistaa kiinnityksen tunteakseni oloni turvalliseksi, ja ajattelin kysyä suoraan, tietääkö joku kuinka paksu kaislikerros yleensä on? Kai löysin kuitenkin lankun, kun tein edellisen kiinnityksen? Ainakin siellä on melko suuri marokkolainen metallivalaisin tänään, enkä voi kuvitella, että se olisi pysynyt siellä jos ruuvi olisi kiinnittynyt vain kaislikkoon ja laastiin. :) Syynä kysymykseeni on, että olen ulkomailla ja olen katsellut lamppua, joka vaatii kunnollisen kiinnityksen. Toivottavasti kyse on vain katon nykyisen koukun vaihtamisesta pidempään ruuvilenkkiin tai vastaavaan. Onhan mahdollista, että vain osa koukusta on kiinni lankussa tänään, ja rehellisesti sanottuna en muista kuinka tukevasti se tuntui, kun laitoin sen kiinni.

Asuntoni vuodelta 1936 on noin 25 mm rappauksen ja järsän peitossa. Sen alla 25x100 lankkuja noin 10 mm välein.

• Tykkään
Kingenkongen
  • Laddar…
Kloasongen oli usein 1 - 1,5 tuumaa eli noin 25 - 40 mm

• Tykkään
Kingenkongen
  • Laddar…
Kiitos vastauksistanne, arvostan kovasti! Lamppu ostettiin ja se on matkalla isossa paketissa Ruotsiin. Olen itse palannut Ruotsiin ja menossa hankkimaan kunnon ruuvilenkkiä!

T tergo sanoi:
kuva spräckpanelista HN Byggnadsvård Instagramissa: "Spräckpanel ja kaislamatto katossa, yksinkertainen mutta kestävä rakenne. Ja se voidaan huoltaa/korjata. Kaislamatto on jälleen ostettavissa…"
Kiitos paljon! Kuva on todella kuvaava!

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.