Hei!
Aion asentaa savupiipun taloni ulkopuolelle, ja sen tulee myös kulkea perustuksen/kellarin seinän läpi. Savupiippuun tulee myös ulkopuolelle kiinnike, joka tukee sitä. Kysymys onkin, miten parhaiten kiinnitän tämän kiinnikkeen seinään, joka koostuu betoniharkosta.
Jokin laajennuskiinnike? Ruuvit ja tulpat? Kellarin seinä koostuu täällä yhdestä "kerroksesta" betoniharkkoa, sillä se on verhoiltu osb- ja kipsilevyllä sisäpuolella. Pitäisikö ehkä pyrkiä menemään koko seinän läpi ja käyttää vaikka pulttia, mutteria ja isoa prikkaa sisäpuolella?
Kuvassa savupiipun on tarkoitus tulla ulos ikkunan välistä, joka on lähimpänä kameraa kellarissa, ja nurkkaa.

Vinkkejä ja neuvoja otetaan kiitollisena vastaan!
Jari

Luminen piha, jossa näkyy valkoiseksi maalattu talo. Talossa on pieni kuisti ja kellari-ikkunat maan tasalla.

Viimeksi muokattu:
Olin luultavasti kaivanut ja valanut perustuksen, joka kantaa savupiippua sen sijaan, että yrittäisin ripustaa sen kellariseinään.

Kellariseinää ei todennäköisesti ole mitoitettu kantamaan raskasta savupiippua, talon painon lisäksi.

PS
Kellari ei ole kovin hyvin lämpöeristetty, vai mitä?
Paljas maa aivan talon ympärillä :p

M
Betoniharkko voi olla vaikea varmistaa hyvä kiinnitys, sillä se koostuu suurelta osin onkaloista. Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa, mutta ehkä riittää, että on pari oikein asennettua pilaria, joissa on karkeita rautoja, jotka pitävät putken ylhäällä...

Peruslaatta on hieman hankala, koska savupiippu on suunniteltu kiinnitettäväksi konsoliin. Se on NVI2000 terässavupiippu. Ei, kellari ei ole kovin hyvin lämpöeristetty, ei, se tulee, kun on aika salaojittaa uudelleen.

M
M
jivanoff sanoi:
Tämä, jonka aion laittaa, on suunniteltu ulkoasennukseen: Katso kuvat täällä [linkki]
Mielenkiintoista. Tuollaista kiinnitystä en ole aiemmin nähnyt. Aiotko mennä räystään kautta?

Ehkä porata, painaa sisään ankkurointimassa ja työntää sisään pätkä kierretyskiskoa ja kiinnittää. 6 sellaista suurilla prikoilla?

Jep, sen pitäisi mennä räystään läpi. Joo, se täytyy varmaan tehdä jotain sellaista, vaihtoehtoisesti porata koko seinän läpi ja laittaa isot prikat molemmille puolille. Minulla on väli ja sitten tulee sisäseinä sisäpuolella.

Jos käytät ankkurimassaa betoniharkossa, sinun tulee ensin asentaa jakoholkki (Hilti kutsuu sitä niin). Se on kuin muoviverkkoputki tai -tulppa, joka täytetään ankkurimassalla ennen kuin asetetaan kierrevarsi tai muu kiinnitettävä esine. Jos et käytä sitä, saatat joutua pumppaamaan paljon kallista ankkurimassaa, joka katoaa kiven onkaloihin eikä hyödytä lainkaan.

Olen kuitenkin enimmäkseen onnistunut hyvin kiinnittämään isolla julkisivutulpalla betoniharkkoon.

Jepp, bygghandlarens rekommendation med nån form av expanderskruv sket sig kapitalt. Det lossnade så det stod härliga till. Ankarmassa, med perfo-hylsor och gängstång gjorde susen! Sitter som berget!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.