2 121 lukukertaa ·
12 vastausta
2k lukukertaa
12 vastausta
Kiinnittää portin pylväs?
Minulla on puuportti, jossa on 70x70 tolpat. Ne ovat pelkästään maassa tolppapiikkien avulla kiinnitettynä.
Toinen tolppa löystyy jatkuvasti. Se on tolppa, johon portti ei ole kiinnitetty. Olen joutunut hakkaamaan kiiloja useita kertoja, mutta lopulta se löystyy kuitenkin.
Nyt olen huomannut, että tolppapiikin kärki on katkennut kokonaan.
Jos minun nyt täytyy ankkuroida uusi tolppa, miten voin tehdä sen helpoiten? En pysty rakentamaan muottia tai mitään monimutkaista. Mutta pitäisikö kaivaa syvempi reikä? Pidempi tolppa, joka siis menee syvemmälle maahan? Sekoitetaanko soraa maahan? Valuputki?
Kiitos.
Toinen tolppa löystyy jatkuvasti. Se on tolppa, johon portti ei ole kiinnitetty. Olen joutunut hakkaamaan kiiloja useita kertoja, mutta lopulta se löystyy kuitenkin.
Nyt olen huomannut, että tolppapiikin kärki on katkennut kokonaan.
Jos minun nyt täytyy ankkuroida uusi tolppa, miten voin tehdä sen helpoiten? En pysty rakentamaan muottia tai mitään monimutkaista. Mutta pitäisikö kaivaa syvempi reikä? Pidempi tolppa, joka siis menee syvemmälle maahan? Sekoitetaanko soraa maahan? Valuputki?
Kiitos.
Käytä kunnollista maaruuvia/maanankkuria niin pitäisi riittää. Se on helpoin vaihtoehto, eikä kovin kallista.B Baeckz sanoi:Minulla on puuportti, jossa on 70x70 tolppia. Ne ovat kiinnitettynä maahan vain tolppakiiloilla.
Toinen tolppa löystyy helposti koko ajan. Se on tolppa, johon portti ei kiinnity. Olen joutunut lyömään kiiloja useita kertoja, mutta lopulta se löystyy kuitenkin.
Nyt olen huomannut, että tolppakiilan kärki on täysin katkennut.
Jos minun nyt täytyy kiinnittää uusi tolppa, miten teen sen helpoiten? En pysty rakentamaan muottia tai mitään monimutkaista. Mutta pitäisikö kaivaa syvempi reikä? Pidempi tolppa, joka siis menee syvemmälle maahan? Sekoittaa soraa maahan? Valuputki?
Kiitos.
Edit - onko kärki yhä maassa kiinni? Jos on, sinun täytyy ehkä kaivaa ja valaa. Se tulee ankkurin tielle.
Mitä tarkoitetaan kunnollisella maa-ankkurilla? Voitko linkata jotain 😀 olen käyttänyt sellaisia tavallisia, joita lyödään alas. Mutta ne heiluvat helposti ja menevät vinoon. Olen nähnyt, että on olemassa sellaisia, jotka kierretään maahan. Olisiko ne parempia?K Kardan79 sanoi:
Kyllä kärki on vielä paikallaan. Mutta se on nyt niin vino ja huono, että uutta voisi lyödä alas.
Mutta jos aion valaa, riittääkö putki? Mitä betonia käytetään? Onhan se pelkkää maata, jossa on vähän pieniä kiviä maaperässä.
Googlaa "maaruuvit", niin saat useita esimerkkejä. Tässä on yksi - https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Q-0mc3C0Gz3yOT6L-bMaAtBqEALw_wcB&gclsrc=aw.dsB Baeckz sanoi:Mitä tarkoittaa kunnon maakiila? Voitko linkata jotain 😀
Kyllä kärki on vielä jäljellä tällä hetkellä. Mutta se on nyt niin vino ja huono, että varmaan kannattaa iskeä uusi.
Mutta jos aion valaa, voiko putki olla tarpeeksi hyvä? Minkälaista betonia käytetään? Maassa on pelkkää maata pienten kivien kera.
Olen kokeillut ja se on toiminut hyvin minulle (myös pienen portin pylväälle). Voipa kuitenkin olla tilannekohtaista maaperän olosuhteista riippuen.
Valamisessa työlästä on kaivaminen. Sama koskee valmiita pilaria. Putki on yleinen ratkaisu valettaessa. Olen käyttänyt tavallista karkearakenteista betonia. En tiedä, onko se optimaalinen.
Päivitys..K Kardan79 sanoi:Etsi "markskruv" Googlesta, niin saat useita esimerkkejä.
Tässä yksi - [linkki]
Olen kokeillut ja se toimi hyvin minulle (myös pienen portin tolppaan). Se voi kuitenkin varmasti vaihdella maaperäolosuhteista riippuen.
Valaminen on työlästä kaivamisen takia.
Sama koskee valmiita pilaria.
Putki on yleinen ratkaisu valetessa.
Olen käyttänyt tavallista karkeaa betonia. En tiedä, onko se optimaalista.
En saanut uutta ankkuria alas, koska kärki oli tiellä..kuten kirjoitit 😅
Olen tänään yrittänyt tuntikausia saada vanhan ankkurin kärjen irti. Lopulta onnistuin.
Mutta uusi ankkuri on liian pehmeä maaperässä, koska jouduin kaivamaan niin paljon..Joten minun on varmaan valettava jotenkin..en vain tiedä miten. Luin, että valumuotin kanssa pitää mennä aika syvälle ja kiinnittää myös raudoituksella tai mitä siinä lukikaan 😩
Eikö ole mitään helpompaa ratkaisua?
Et tarvitse valamiskourua. Kuoppa, betoni, tolppa. Se on kaikki. Aseta tolppa kuoppaan. Varmista vatupassilla, että se on suora. Kiinnitä kahteen suuntaan tappeja käyttäen, jotka on isketty maahan vinottain tolpasta katsottuna. Sekoita betonia lapiolla sopivassa astiassa tai jonkinlaisella levyllä. Täytä ympäri tolppaa. Valmista.
Onko näin? Minkälaista betonia pitäisi käyttää? Onhan olemassa karkeaa ja hienoa. Kuulostaa tarpeeksi yksinkertaiselta minun taidoilleni 😅 mutta pitäisikö betonia kastella tai onko se tarpeetonta?Bart sanoi:
Sinun ei tarvitse valua putkea. Kuoppa, betoni, pylväs. Siinä kaikki. Aseta pylväs kuoppaan. Varmista, että se on suorassa. Kiinnitä kahdessa suunnassa puupaloilla, jotka on työnnetty maahan vinosti pylväästä. Sekoita betoni lapiolla sopivassa astiassa tai jonkinlaisella levyllä. Täytä pylvään ympäriltä. Valmis.
Portinpylvääseen, jonka valat suoraan maahan nyt tai toukokuussa, sanoisin, että riittää peittää valu betonisäkeillä.B Baeckz sanoi:
Karkea- tai hienobetoni, ei ole väliä. Ota se, mikä on parhaaseen hintaan saatavilla.
Kastelu ei ole välttämätöntä näin pienessä valussa. Mutta siitä ei ole haittaa. Voit peittää muovipussilla, ja sen pitäisi riittää hyvin.
Kastelu ei ole välttämätöntä näin pienessä valussa. Mutta siitä ei ole haittaa. Voit peittää muovipussilla, ja sen pitäisi riittää hyvin.
Aion kokeilla tätä. Reikä, joka nyt on sen jälkeen, kun olen avannut rikkoutuneen ankkuroidun, on noin 40-50 cm syvä. Halkaisija on 20-25 cm.Bart sanoi:
Ajattelin, että voisin laittaa kivilaatan pohjalle, jonka päällä tolppa lepää. Vai mitä? Ja sitten laittaa keppejä tukemaan
Käytä reikä muottina ja on hyvä idea heiluttaa suurempi kivi pohjalle (silloin tarvitaan vähemmän betonia). Ota 3 tai 4 kpl 12 mm raudoitusterästä ja lyö ne vähintään 50 cm syvälle kuopan pohjan alle. Niiden tulisi nousta tolppaan noin 10 cm yläreunasta. Maahan valuva betoni tulee olla tasassa maanpinnan kanssa tai pari senttiä sen yläpuolella. Aseta 2 kpl tällaisia, niitä on saatavilla tavarataloista. Kiinnitä ne pala tolppaa väliin (tällöin tolppa sopii suoraan), aseta ne betoniin ja säädä kokonaan pystysuoraan https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rn-simpson-strong-tie-ph-5/p-1831196-1831198?B Baeckz sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
