Oi näyttää vahvalta! Se näyttää siltä, että se kestää melko paljon.
Minulla on kuitenkin kysymys, johon en ole oikein saanut vastausta. Seinä tuntuu hyvin huokoiselta ja jotkut ovat ehdottaneet rappausta pintamateriaaliksi. Ajattelen, että jos se on rappaus, minun on jotenkin päästävä rappauksen taakse proppun kanssa, kevytbetoniin. Mutta jos se on kevytbetonia, riittää, että poraan saman syvyyden kuin proppu. Juuri se, että pystyin vasaroimaan puuruuvin ilman ongelmia, voiko sen tehdä kevytbetonissa?
Tiedän, että olet sanonut uskovasi kevytbetoniin, mutta mietin vain, voiko puuruuvin vasaroida materiaaliin?
Tein juuri löydöksen yhdestä sisäseinän pistokkeesta. Siellä on kaksi materiaalia. Harmaa materiaali kauimpana sisällä, joka vaikuttaa olevan se, mistä seinä koostuu, ja sen päällä 2 cm keltaharmaata/vaaleanruskeanharmaata materiaalia. Voisiko se olla kevytbetonia ja tasoitetta ehkä? Tai kevytbetonia ja kipsiä?
Ok, silloin sen täytyy olla kevytbetonia, koska oletan, että ei voi vasaroida puuruuvia tavalliseen betoniin? Silloinhan seinä on seuraava: ensin kaksi cm mitä ikinä se onkaan, sitten kevytbetonia. Minun täytyy siis porata reikä 2 cm pidemmäksi kuin tulppa, jotta saan sen kokonaan kevytbetoniin? Vaihtoehtoisesti käyttää tulppaa kuten tämä, jossa laajeneva osa alkaa hieman sisempää. https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h6d/9208262459422/23252_APC_ORIG.jpg Niinhän sen täytyy olla, vai mitä?
Tein löydön, en tiedä onko sillä merkitystä. Mutta reiän, johon katsoin keittiössä, ei jaa ollenkaan samaa seinää kuin olohuone. Niiden välissä on kylpyhuone. Seinä on noin 9-10 cm paksu. Onko olemassa riski, että siellä on putkia? Kun otetaan huomioon, että toisella puolella on kylpyhuone? Voinko porata ilman riskiä?
Suunnitelma kommentilla: https://ibb.co/cOcLQ5
Ehkä se oli hieman epäselvää, mitä tarkoitan on, että toisella puolella sisäseinää on kylpyhuone. Onko riskejä porata tällaiseen seinään? Voiko seinässä olla vesiputkia? Seinä on 9-10 cm paksu.
Siinä seinässä, johon aiot porata, ei pitäisi olla vettä. Tarkista kiinteistönomistajalta ja kysy samalla, miten seinät on rakennettu, jos tunnet olosi epävarmaksi.
Hei! Kysyin kiinteistönomistajalta, mutta hän ei tiennyt, koska tarkkoja piirustuksia ei ole. Hän kuitenkin luuli, kuten sinäkin, että siellä ei pitäisi mennä mitään putkia. Hän sanoi kuitenkin, että teen sen omalla vastuulla ja jos jotain tapahtuu, olen vastuussa. Mutta olen siitä tietoinen.
Juttu on, että sekä pesuallas että WC ovat kiinnitetty seinään, joka on keittiötä vasten. Ainoa, mikä on kiinnitetty olohuoneen puoleiseen seinään, on suihku, ja sen putket menevät suoraan ylös alakattoon. Tällainen katto http://image.basekit.com/bkpam261176_undertak.jpg
Voisi ajatella, että putket jatkavat alakaton yläpuolella ja liittyvät huoneen toiselle puolelle. Tai miksi muuten olisi alakattokin, jollei piilottaakseen putkia? Jos ne ovat vesiputkia, niiden pitäisi olla metallisia (?), ja silloin minun pitäisi huomata se poratessani, eikö? Silloin poraaminen pitäisi yllättäen pysähtyä. Ja jos ne ovat viemäriputkia, ne ovat varmaan muovia, ja silloin minun pitäisi huomata, että poraaminen käy yhtäkkiä helpommaksi, jos olen porannut läpi. Silloin vahinko on jo tapahtunut. Mutta tiedän kuitenkin, että toisen seinän sisällä menee viemäriputkia, niin se olisi outoa, jos viemäriputkia olisi kahdessa seinässä. Yläpuolellani olevan asukkaan viemäri menee alas WC:n takana olevassa seinässä. Joten olohuoneen seinän on oltava ilman putkia. Ellei siellä ole vesiputkia. Mutta sehän ei ole ongelma, sillä huomaan sen poratessani. (Jos ne ovat metallia.) Jos ne ovat muovia, tulee vesivahinko, jos osun niihin.
Mitä mieltä olette?
Onko yleistä muuten, että vesiputket ovat muovia?
Ajattelin aloittaa nyt. Aloitan takaseinästä. Otan katon viimeiseksi.
Kysymys, lattia on linoleumlattia. Voinko laittaa säännön suoraan sen päälle vai tarvitsenko suojan alle? Mietin, jääkö siihen jälkiä? Kuinka leveäksi säännöksi ajattelette olevan riittävä lattiaan? Mitä leveämpi se on, sitä enemmän kuorma jakautuu lattialle. Riittääkö 120 mm vai pitäisikö olla leveämpi?
Toinen kysymys on: Tarvitseeko tämä seinä tuulettaa kuten etukulmat? Eli luoda kanava, jossa ilma voi kiertää. Ilmarako on noin 20, villa ja seinä, mutta ei aukkoa, josta ilma pääsisi sisään. Tarvitaanko tätä seinää?
/Jens
Ok, mahtavaa! Kiitos paljon! Mitä mieltä olette lattiasäännöstä? Voinko laittaa sen suoraan lattialle vai tarvitsenko suojan alle? Kuinka leveä sen pitäisi olla?
Riittää varmaan, että käytetään 45mm sääntöä, joten valitse se mikä näyttää parhaalta. Olisin laittanut lattiafoam:in sääntä ja lattian väliin vähentääksesi natinan riskiä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.