6 750 lukukertaa ·
9 vastausta
7k lukukertaa
9 vastausta
Kiinnittää kaiutinkaapeli seinään/kattoon
Yrittäessäni tehdä kaiutinjohtoni vähemmän näkyviksi ostin ensin litteäprofiilisia kaapeleita ja sitten kaksipuolista teippiä (http://www.vikingtapes.co.uk/3M_Pro...e_Product_Tapes/3m_9080_double_sided_tape.htm). Kiinnitin kaapelit noin 5cm pituisilla teipin paloilla 20-30cm välein. Aluksi kaikki toimi hyvin ja kesti noin 2 kuukautta, mutta nyt teippi on irronnut ja kaapelit ovat pudonneet alas.
Onko kukaan tehnyt ja onnistunut vastaavassa? Tarvitsenko vahvempaa teippiä?
Onko kukaan tehnyt ja onnistunut vastaavassa? Tarvitsenko vahvempaa teippiä?
Liimaaminen kuumaliimapistoolilla toimii, jos ne eivät ole liian voimakkaita, niin tein ainakin puhelinkaapeleiden kanssa, kun olin kesätöissä Televerketillä 90-luvulla. Se on sulaa muovia, mikä tarkoittaa, että se ei yleensä vahingoita materiaalia, johon sitä käytetään.
Kun sanot, ettei se tuhoa materiaalia, tarkoitatko, että sen saa pois maalatuista seinistä (jos muuttaa mieltään) ilman, että se näkyy. Miten sen saa pois siinä tapauksessa?Anna_H sanoi:
Ehkä, on luultavasti paras vastaus mikä tähän kysymykseen voi antaa. Riippuu varmaan täysin kuumaliimatyypistä, alustasta, maalintyypistä ja kuinka hyvä tuuri on... En odottaisi, että mitään "liimaa", joka pysyy, voidaan poistaa jälkiä jättämättä. Tämä pätee ehdottomasti myös eri teipinmuotoihin, jotka kun/kauan ne ovat kiinni, voivat olla kaikkein vaikeimpia poistaa.Lini sanoi:
Kun kyse on siitä, kestääkö kuumaliima pitkällä aikavälillä, on siitä varmaan eri mielipiteitä. Luultavasti tämäkin riippuu liimatyypistä, kaapelityypistä ja seinä-/maalintyypistä. En usko, että voit olla varma, että se pysyy valitettavasti.
ok kiitos tiedoista. Onko sinulla jotain ratkaisua, johon itse uskot? Sekä mitä tulee kestävyyteen että mieluiten mahdollisuuteen saada pois jälkiä jättämättä, jos muuttaa mieltään.Alfredo sanoi:Ehkä, on varmaan paras vastaus, joka voidaan antaa tähän kysymykseen. Riippuu aivan sulateliimatyypistä, alustasta, maalista ja onnesta... En laskisi sen varaan, että mitään "liimaa" joka pitää, voidaan irrottaa jälkiä jättämättä. Tämä pätee ehdottomasti myös erilaiseen teippiin, jonka kiinnityttyään voi olla hankalimpia poistettavia.
Mitä tulee siihen, kestääkö sulateliima pitkään, siitä on varmaan eriäviä mielipiteitä. Luultavasti tämäkin riippuu liimatyypistä, kaapelityypistä ja seinä-/maalityypistä. Luulen, että et voi olla varma, että se pysyy valitettavasti.
Maalatuilta pinnoilta en ole koskaan saanut mitään ongelmia poistaa sitä, mutta joskus se voi vetää mukaansa paperitapetteja. Se ei oikeastaan tartu paremmin kuin se, mitä olet käyttänyt, mutta jos sen tekee koko matkan, se voi toimia. Olisin enemmän huolissani, että kaksipuolinen teippi pilaa alustan.
Ei ole aivan helppoa yhdistää toiveitasi. Kuumaliima on varmaankin paras ehdotukseni, mutta ole tietoinen siitä, että ei kestävyys eikä jäljetön poistaminen ole täysin taattuja. Miten/missä aiot vetää kaapelit? Lattialistojen vierellä tai vapaasti seinää pitkin, esimerkiksi seinäkaiuttimiin? On olemassa erilaisia kaapelikanavia, jotka saattavat sopia riippuen siitä, mitä olet tekemässä.Lini sanoi:
Jos käytät kuumaliimaa, ottaisin ehkä pienen määrän joka tai joka toinen dm. Laita pieni määrä, kiristä kaapelia ja paina se nappulaan. Odota ehkä 20-30 sekuntia, kunnes se on kiinnittynyt/jähmettynyt, ja jatka seuraavalla määrällä. Näin saat helpoiten siistin ja kireän kaapelin koko matkalle.
Täytyy kokeilla sitä. Kaiuttimet on seinään kiinnitetty noin 30 cm katon yläpuolelle.Alfredo sanoi:Ei ole aivan helppoa yhdistää toiveitasi. Kuumaliima on kyllä myös minun paras ehdotukseni, mutta ole tietoinen siitä, että kestävyys tai jäljetön irrotettavuus eivät ole täysin taattuja. Miten/missä aiot vetää kaapelit? Lattialistan vieressä vai vapaasti seinällä esimerkiksi seinäkaiuttimille? On olemassa erilaisia kaapelikanavia, jotka voivat sopia riippuen siitä, mitä aiot tehdä.
Jos käytät kuumaliimaa, ottaisin ehkä noin joka tai joka toinen dm yhden tipan. Laita tippa, kiristä kaapeli ja paina se tippaansa. Odota ehkä 20-30 sekuntia, kunnes se on kiinnittynyt/jähmettynyt, ja jatka seuraavalla tipalla. Siten saat helpoiten siistin, kireän kaapelin koko matkalta.
Kaapelia en ole kiinnittänyt lainkaan seinään. Minun tapauksessani kaapeli on upotettu lattialistaan ja nousee esiin pienestä reiästä listan takaa, tiiviisti seinää vasten. Kaiuttimet ovat telineessä lähellä kattoa. Kaapeli kulkee reiästä lattialistassa telineen kiinnikkeen taakse, myös siellä tiiviisti seinää vasten. Olen vain kiristänyt kaapelin niin paljon kuin mahdollista listan ja telineen välissä, mutta en ole kiinnittänyt sitä lainkaan matkan varrella/seinässä. Tämä toimii hyvin minulle. Koska minulla on "onnea", että tapetin ja kaapelin värit ovat samanlaisia, kaapelin huomioiminen on vähäistä.Lini sanoi:
Nyt en tiedä sinun olosuhteitasi, mutta ehkä jotain vastaavaa toimii.
Remonttinalokas
· Östergötland
· 5 291 viestiä
Tai hiipiä verhon tai vastaavan taakse ja sitten vetää kaapeli pitkin kattoa
Klikkaa tästä vastataksesi