Yrittäessäni tehdä kaiutinjohtoni vähemmän näkyviksi ostin ensin litteäprofiilisia kaapeleita ja sitten kaksipuolista teippiä (http://www.vikingtapes.co.uk/3M_Pro...e_Product_Tapes/3m_9080_double_sided_tape.htm). Kiinnitin kaapelit noin 5cm pituisilla teipin paloilla 20-30cm välein. Aluksi kaikki toimi hyvin ja kesti noin 2 kuukautta, mutta nyt teippi on irronnut ja kaapelit ovat pudonneet alas.

Onko kukaan tehnyt ja onnistunut vastaavassa? Tarvitsenko vahvempaa teippiä?
 
Liimaaminen kuumaliimapistoolilla toimii, jos ne eivät ole liian voimakkaita, niin tein ainakin puhelinkaapeleiden kanssa, kun olin kesätöissä Televerketillä 90-luvulla. Se on sulaa muovia, mikä tarkoittaa, että se ei yleensä vahingoita materiaalia, johon sitä käytetään.
 
Anna_H sanoi:
Limma med limpistol funkar om de inte är allt för kraftiga, det gjorde jag iallafall med telekablarna när jag sommarjobbade på Televerket på 90-talet. Det är ju smältplast vilket gör att det i allmänhet inte förstör materialet man använder det på.
Kun sanot, ettei se tuhoa materiaalia, tarkoitatko, että sen saa pois maalatuista seinistä (jos muuttaa mieltään) ilman, että se näkyy. Miten sen saa pois siinä tapauksessa?
 
Lini sanoi:
Kun sanot ettet tuhoa materiaalia, tarkoitatko, että sen voi poistaa maalatuilta seiniltä (jos muuttaisi mieltään) ilman että se näkyy.
Ehkä, on luultavasti paras vastaus mikä tähän kysymykseen voi antaa. Riippuu varmaan täysin kuumaliimatyypistä, alustasta, maalintyypistä ja kuinka hyvä tuuri on... En odottaisi, että mitään "liimaa", joka pysyy, voidaan poistaa jälkiä jättämättä. Tämä pätee ehdottomasti myös eri teipinmuotoihin, jotka kun/kauan ne ovat kiinni, voivat olla kaikkein vaikeimpia poistaa.

Kun kyse on siitä, kestääkö kuumaliima pitkällä aikavälillä, on siitä varmaan eri mielipiteitä. Luultavasti tämäkin riippuu liimatyypistä, kaapelityypistä ja seinä-/maalintyypistä. En usko, että voit olla varma, että se pysyy valitettavasti.
 
Alfredo sanoi:
Ehkä, on varmaan paras vastaus, joka voidaan antaa tähän kysymykseen. Riippuu aivan sulateliimatyypistä, alustasta, maalista ja onnesta... En laskisi sen varaan, että mitään "liimaa" joka pitää, voidaan irrottaa jälkiä jättämättä. Tämä pätee ehdottomasti myös erilaiseen teippiin, jonka kiinnityttyään voi olla hankalimpia poistettavia.

Mitä tulee siihen, kestääkö sulateliima pitkään, siitä on varmaan eriäviä mielipiteitä. Luultavasti tämäkin riippuu liimatyypistä, kaapelityypistä ja seinä-/maalityypistä. Luulen, että et voi olla varma, että se pysyy valitettavasti.
ok kiitos tiedoista. Onko sinulla jotain ratkaisua, johon itse uskot? Sekä mitä tulee kestävyyteen että mieluiten mahdollisuuteen saada pois jälkiä jättämättä, jos muuttaa mieltään.
 
Maalatuilta pinnoilta en ole koskaan saanut mitään ongelmia poistaa sitä, mutta joskus se voi vetää mukaansa paperitapetteja. Se ei oikeastaan tartu paremmin kuin se, mitä olet käyttänyt, mutta jos sen tekee koko matkan, se voi toimia. Olisin enemmän huolissani, että kaksipuolinen teippi pilaa alustan.
 
Lini sanoi:
Onko sinulla mitään ratkaisua, johon itse uskot? Sekä mitä tulee kestävyyteen että siihen, että sen voi poistaa jälkiä jättämättä, jos muuttaa mieltään.
Ei ole aivan helppoa yhdistää toiveitasi. Kuumaliima on varmaankin paras ehdotukseni, mutta ole tietoinen siitä, että ei kestävyys eikä jäljetön poistaminen ole täysin taattuja. Miten/missä aiot vetää kaapelit? Lattialistojen vierellä tai vapaasti seinää pitkin, esimerkiksi seinäkaiuttimiin? On olemassa erilaisia kaapelikanavia, jotka saattavat sopia riippuen siitä, mitä olet tekemässä.

Jos käytät kuumaliimaa, ottaisin ehkä pienen määrän joka tai joka toinen dm. Laita pieni määrä, kiristä kaapelia ja paina se nappulaan. Odota ehkä 20-30 sekuntia, kunnes se on kiinnittynyt/jähmettynyt, ja jatka seuraavalla määrällä. Näin saat helpoiten siistin ja kireän kaapelin koko matkalle.
 
Alfredo sanoi:
Ei ole aivan helppoa yhdistää toiveitasi. Kuumaliima on kyllä myös minun paras ehdotukseni, mutta ole tietoinen siitä, että kestävyys tai jäljetön irrotettavuus eivät ole täysin taattuja. Miten/missä aiot vetää kaapelit? Lattialistan vieressä vai vapaasti seinällä esimerkiksi seinäkaiuttimille? On olemassa erilaisia kaapelikanavia, jotka voivat sopia riippuen siitä, mitä aiot tehdä.

Jos käytät kuumaliimaa, ottaisin ehkä noin joka tai joka toinen dm yhden tipan. Laita tippa, kiristä kaapeli ja paina se tippaansa. Odota ehkä 20-30 sekuntia, kunnes se on kiinnittynyt/jähmettynyt, ja jatka seuraavalla tipalla. Siten saat helpoiten siistin, kireän kaapelin koko matkalta.
Täytyy kokeilla sitä. Kaiuttimet on seinään kiinnitetty noin 30 cm katon yläpuolelle.
 
Lini sanoi:
Aion kokeilla sitä. Ne ovat seinään kiinnitetyt kaiuttimet, jotka on asennettu korkealle noin 30 cm katosta.
Kaapelia en ole kiinnittänyt lainkaan seinään. Minun tapauksessani kaapeli on upotettu lattialistaan ja nousee esiin pienestä reiästä listan takaa, tiiviisti seinää vasten. Kaiuttimet ovat telineessä lähellä kattoa. Kaapeli kulkee reiästä lattialistassa telineen kiinnikkeen taakse, myös siellä tiiviisti seinää vasten. Olen vain kiristänyt kaapelin niin paljon kuin mahdollista listan ja telineen välissä, mutta en ole kiinnittänyt sitä lainkaan matkan varrella/seinässä. Tämä toimii hyvin minulle. Koska minulla on "onnea", että tapetin ja kaapelin värit ovat samanlaisia, kaapelin huomioiminen on vähäistä.

Nyt en tiedä sinun olosuhteitasi, mutta ehkä jotain vastaavaa toimii.
 
Tai hiipiä verhon tai vastaavan taakse ja sitten vetää kaapeli pitkin kattoa
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.