Se tullaan rakentamaan kuisti, ja kaksi takaosaa tolpat, jotka tukevat sekä kattoa että lattiaa, ripustetaan seinään. Niitä ei voi antaa levätä maassa, koska kivijalka työntyy epätasaisesti ulos julkisivun ulkopuolelle. On mahdollista tukea ne jotenkin, mutta jos voi ripustaa takapotkat seinälle samalla kun etummaiset lepäävät kahdella hakattulla graniittitolpalla, jotka nousevat kiveyksestä, siitä tulee varmasti melko tyylikäs.
Joten kysymykseeni. Tolpat ovat 10*15 cm pitkä sivu seinästä ulospäin. Jos kukaan ei keksi mitään älykkäämpää, ajattelin yksinkertaisesti vetää ruuvit 15 cm tolpan läpi, muutaman cm puupaneelia, tuuletusrako, kuitulevy ja vähän muuta kiinnittäen sitten kunnolla hirteen. Jotta tolppa ei "kutoa" vaan pysyy paikallaan, arvelen, että ruuvien täytyy olla syvällä hirressä ja silloin tarvitaan tukevia ruuveja noin 30 cm.
Tulen rakentamaan kuistin ja kaksi takaista tolppaa, jotka kannattavat sekä kattoa että lattiaa, on ripustettava seinään. Niitä ei voi jättää lepäämään maahan, koska kivijalka ulottuu sopivan epätasaisesti julkisivun ulkopuolelle. Tukeminen on mahdollista, mutta jos takaisten tolppien ripustaminen seinään, samalla kun etummaisten annetaan levätä kahden hakkaavan graniittitolpan päällä, jotka nousevat kivetyksen yläpuolelle, onnistuu, näyttää se varmaan aika kivalta.
Sitten kysymykseeni. Tolpat ovat 10*15 cm, pitkä puoli ulospäin seinästä. Jos kukaan ei keksi mitään fiksumpaa, aion yksinkertaisesti porata ruuveja 15 cm tolpasta läpi, muutama cm puupaneelia, ilmarako, kuitulevy ja vähän muuta, kiinnittääkseni kunnolla hirren runkoon. Jotta tolppa ei "luhistuisi" vaan pysyisi paikoillaan, arvelen, että ruuvien täytyy olla syvällä hirressä ja siksi tarvitaan tukevat ruuvit, noin 30 cm.
Ajattelenko oikein ja mitkä ruuvit siinä tapauksessa? Ensimmäinen googlauskokeilu antoi nämä [linkki] Voivatko ne toimia? Kalliita ne ainakin olivat.
Voit porata tolppaan, jonka aiot kiinnittää, jos jätät kaksi tuumaa väliä tolppa pysyy todella hyvin ja voit tyytyä bilteman 6x200mm art 87-6291 50kpl hintaan 159kr.
Hyvin ajateltu. Olin suunnitellut poraavani, jotta voisin tukkia reiät, koska ruuvinpäät eivät näytä hyvältä talossa, mutta reikiä voi tehdä melko syvälle.
Mutta luuletko, että se pysyy, jos kiinnittää joukon ruuveja, huolimatta melko suuresta välimatkasta ilman lujuutta tolpan ja hirren välillä?
Hyvä ajatus. Olin suunnitellut porata ja kiinnittää reikiä uudelleen, koska ruuvin kannat eivät näytä hyvältä talossa, mutta reikiä voidaan tehdä aika syviksi.
Mutta luuletko, että se kestää, jos laittaa nipun ruuveja, vaikka onkin aika iso rako ilman kestävyyttä tolpan ja hirren välissä?
Täytyykö päästä hirteen asti? Onko sinulla paneelin takana mitään runkoa, johon voisi kiinnittää?
Kuten kuvasta näkyy, kivijalka ei ole aivan toivotunlainen. Se on 1700-luvulta, joten en voi enää moittia rakentajia. Mietin, että muotoilisin tolpan kivien mukaan, mutta uskon, että se näyttäisi rumalta ja sen pitäisi ulottua yli 20 cm seinästä maahan saakka. Tolpan asettaminen hieman kauemmas seinästä olisi ollut ratkaisu, mutta tässä talossa on kaksi siipeä, joissa on kuistit, joita osittain kopioimme ulkonäöksi, ja niiden sisemmät tolpat ovat kiinni seinässä. Lattian alla ne näyttävät erilaisilta, joten tolppien alaosat eivät näy siellä.
Haluan mieluiten pitää sen mahdollisimman siistinä. Eli kaksi takaista tolppaa seinässä ja kaksi etummaista kivien päällä (jotka ovat peräisin vanhasta talosta pihalla ja saavat kunniapaikan) ja avoin portaat edessä.
Paneelin sisäpuolella ei ole varsinaisia sääntöjä, vaan sellainen hieman paksumpi rakenne. Tiedän, että väli on huono, mutta jos tolppa on koko pituudeltaan tiukasti paneelin vasten ja kiinnitetään sen läpi vähintään 10 cm puuhun, uskon maallikkona, että sen pitäisi toimia. Jos ei muuta, voin kiinnittää valtavan määrän ruuveja voiman jakamiseksi. Sisäänkäynnin katon koko on kolme neliömetriä puuta ja tiiltä, ja se lepää neljän tolpan varassa. Paino per tolppa (ja ruuvi) pitäisi olla melko maltillinen.
Sinulla onhan ponttilaudoitus. Sinun pitäisi pystyä irrottamaan paneeli siitä kohdasta, mihin aiot asentaa tolpat, ja sitten halkaista sääntö samankokoiseksi kuin tukilistat ilmarakoon, ja sitten kiinnittää paneeli takaisin paikoilleen ja sen jälkeen asentaa tolpat. Siten saat puuta koko matkalta ja voit ottaa ruuvit pois pahimmasta mahdollisesta paikasta, jolloin sinulla on vain poikittaisvoima, kuten witten kirjoitti. Olisin varmaan upottanut ruuvit, kuten fribygg kirjoitti, ja sitten käyttänyt essve waf 10mm tai vastaavaa jonkun toisen valmistajan ruuveista. Tällainen ruuvi kestää noin 200 kg poikittaissuuntaista painetta, joten sinun ei tarvitse laittaa kovin monta. Mutta ne maksavat kyllä jonkin verran, mutta yleensä rakennuskaupat myyvät ruuveja kappaleittain, joten se ei ehkä tule niin kalliiksi, jos tarvitset 6-8 kpl?
Varmasti fiksua, mutta jos tuon esiin kaksi faktaa. Ensimmäinen on, että se on kuusi metriä korkea hemmetin paneeli ja minulla on lapsellinen korkeanpaikankammo. Toinen on, että minulla on varaa melko moneen ruuviin.
Kysymys on sitten, mitä sanot, jos kolminkertaistan ruuvimääräsi enkä koske paneeliin - kestääkö se, vai tuleeko paska niskaan, kun ensimmäinen lumi sataa?
Olin tehnyt dom snickarkirre kirjoittanut.
Sitten et varmaan tarvitse mennä 6 m ylös, vaan sahaa paneeli siltä osin, missä kiinnität tolpat.
Mitenpäin sitten ruuvaatkaan, on parempi upottaa koolaukset.
Olin poistanut paneelilaudasta kannen ja alaosan 10 cm, jotta voisin kiinnittää kulmaraudan suoraan hirteen tolpan asettamista varten. Melko kätevä myös asennuksessa. Ruuvin syvälle upottaminen on kyllä järkevää. Itse olisin valinnut esimerkiksi:
Haha okei joo sitten voi olla hieman hankalaa repiä pois paneelia. Hmm joo ne voi varmasti kestää mutta en itse asiassa tiedä. Ongelma on juuri se, että siellä takana on ilmarako, joten koko paino roikkuu ruuvien varassa. Mutta voit ottaa monitoimityökalun (tyyliin fein) ja sahata paneelin noin 2m ylös tai kuinka korkeat tolpat nyt ovatkaan. Ja sitten irrottaa paneelin, laittaa jotain ilmarakoon ja sitten takaisin paneeli. Tai jos otat 70mm reikäsahan ja mittaat tarkalleen missä pylväiden keskipiste on, niin poraat 3 reikää, yksi alimmaksi, keskelle ja ylös. Sitten mittaat, mitä sinulla on hirsirungosta paneelin ulkopintaan. Ja sitten halkaiset säännön tuohon mittaan ja sahaat reikäsahalla sen läpi, niin saat 3 valmista etäisyyttä. Sitten otat pylvään, teet syvennykset rei'ille ja vedät ruuvit hieman läpi etäisyyksien rei'istä keskiruuvin kohdalla, joka ulottuu hieman, nostat koko roskan paikalleen ja kiinnität. Tuli vähän pitkä ehkä, toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitan.
@Snickarkirre Luulen ymmärtäväni. Hyvin ajateltu, mutta luulen, että 70mm-palat eivät riitä, jos haluaa sen olevan vakaa sisäänpäin, koska puutavara on melko epätasaista. Mutta jos muotoilisin suorakulmion palan sijaan ja tekisimme samalla tavalla, sen pitäisi toimia.
Koko pylvään upottamista haluan välttää. Osittain siksi, että on vaikea saada sovitus todella tiukaksi ja osittain siksi, että haluan välttää kaikki keinot päästää vettä rakenteeseen. Kapeampi aukko kuin pylväs sen takana, ei pitäisi päästää sisään suuria määriä sadetta.
@JKrister Nyt kun olen vihdoin ymmärtänyt, että ranskalaiset puuruuviit ovat jotain vanhanaikaista, jota tulisi välttää, tuot sen juuri esiin. Mitä olen unohtanut? Onko se vain hinta, vai ovatko ne joskus edelleen parempia?
@Snickarkirre Luulen ymmärtäväni. Hyvin ajateltu, mutta luulen ettei 70mm-palat ehkä riitä sen vakauden saavuttamiseen sisäänpäin, sillä hirsit ovat melko epätasaisia. Mutta jos teen suorakulmion palan sijaan ja teen samalla tavalla, niin sen pitäisi toimia.
Koko tolpan upottamista haluan välttää. Ensinnäkin, koska on vaikea saada liitos todella tiukaksi ja toiseksi, jotta vältetään kaikki tavat päästää vettä rakenteeseen. Kapeampi aukko kuin tolppa sen takana ei pitäisi päästää suuria määriä vettä sisälle.
@JKrister Nyt kun olen vihdoin oppinut, että ranskalaiset puuruuvit ovat jotain vanhanaikaista, jota tulee välttää, niin tuot kuitenkin juuri sen esille. Mitä olen missannut? Onko kyse vain hinnasta vai ovatko ne joskus edelleen parempia?
Enemmän kuin tiedän. Joten täytyy sanoa hinta. Mielestäni myös ruuvin poikkileikkaus on melko tärkeä, kun kyse on vedon- ja kallistuksen kestävyydestä. Mutta todennäköisesti halvempaa ja heikompaa terästä, joten käytä sitä mitä olet oppinut.
Okei ja sitten voit sahata regtanglereita sen sijaan, ne toimivat vielä paremmin. ei ole väliä käytätkö franskskruv tai jotain waffers-mallia, molemmat pysyvät kiinni pirullisen hyvin. Itse pidän enemmän waf-ruuveista, koska niissä on suurempi kanta, joten voit kiristää paljon kovempaa ilman, että kanta menee liian syvälle, ja jos ei ole käytettävissä brutaalia konetta, niin melkein täytyy esiporata, jotta koneella ei mene ihan toivottoman raskaaksi. Mutta mikä sitten pitää parhaiten, siitä ei ole mitään hajua.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.