Istun ja suunnittelen kevään projektia, joka käsittää vähän säleikön tai aidan pystyttämistä, jos niin haluaa. Olen valmistanut kiinnittämällä tolpparautoja, jotka ovat noin 1500 mm (1400-1600 mm) etäisyydellä toisistaan. Raudat on sovitettu 95 x 95 mm tolppiin ja niissä on 10 mm pultinreiät.
Maallikkona juttelee läheisten kanssa, jotka suosittelevat pulttia ja mutteria, eli jotain tyyliin 2 kpl M10 x 120 mm kuumasinkittynä jokaista tolppaa kohti, kun taas toiset sanovat, että se sujuu hyvin ranskan puuruuvilla, joko 2 kpl 10 mm pituudeltaan jopa 90 mm (yksi kummaltakin puolelta) tai 4 kpl 50 mm ruuvattuna kumpaankin reikään raudoissa.
Maallikkona tuntuu hieman monimutkaiselta porata tolppa täysin suoraan pultteja varten. Tuntuu, että on suuri riski, että siitä tulee hieman vino ja että sen jälkeen on "pelattu", jos reikä on liian suuri pultille?
Tällaisessa tilanteessa ranskan ruuvi tuntuisi vähän mukavammalta, mutta kysymys on, voiko pari "pikkuista" ruuvia pitää yllä 95 x 95 mm tolppaa, kaksi koolingia 70 x 45 mm sekä pystysuoria rimoja/ritilöitä 45 x 45 mm. Minulla ei ole (kuten kaikki huomaavat) mitään tietämystä lujuuslaskennasta tai vastaavasta.
Mutta jos nyt on niin, että pultti ja mutteri eivät ole välttämättömiä tällaiselle puutyölle, koska poraaminen tuntuu vähän riskipitoiselta ja että 2 kpl pitkiä tai 4 kpl lyhyempiä ruuveja voisivat ehkä tehdä työn riittävän hyvin, niin kuulin äskettäin ruuvista, jota kutsuttiin Big Dogiksi, mikä vaikutti mielenkiintoiselta ja kätevältä. Näyttää siltä, että FAST Fastening kutsuu ruuvinsa niin, jota he markkinoivat ranskalaisen puuruuvin korvaajana. Vähän googlettamalla näyttää siltä, että Essveillä on jotain vastaavaa, jota he kutsuvat WAF:ksi.
Koska Big Dog (vaihtoehtoisesti WAF) ruuvi tuntuu sekä esteettisesti houkuttelevalta että helpommalta käsitellä kuin sekä pultti että ranskalainen, kiitos tavallisen Torx-bitsin, ja ettei tarvitse esiporata, tämä vaikuttaa täydelliseltä ratkaisulta minulle - mutta riittääkö se? Onko Big Dog yhtäläinen, kun on kyse tolppien ja koko rakenteen ylläpitämisestä?
FASTilla näyttäisi olevan 10 x 90 mm ja silloin ajattelin 2 kpl, yksi kummaltakin puolelta, kussakin tolpassa. Sitten on myös 10 x 50 mm, jonka voi laittaa 4 kpl (yksi kussakin reiässä) aivan kuten ranskalaisen ruuvin kanssa.
Mikä näistä vaihtoehdoista on oikeastaan paras?
Vai onko se yhdistelmä, esimerkiksi 2 kpl 10 x 70 mm ja 2 kpl 10 x 30 mm (tai 60 mm / 40 mm), jos ruuvit kallistetaan hieman?
Jos joku ihmettelee, kuinka korkea rakenne tulee olemaan, se on luultavasti hiukan yli 1000 mm alimmillaan ja korkeintaan 1600 mm. Kulmatolppien välinen pituus on luultavasti 15-18 metriä. Kuten sanottu, epäilen vahvasti, että kaksi "pikkuista" ruuvia tolppaa kohden pystyy pitämään kaiken ylhäällä, vaikka se tulee olemaan läpäisevä rakenne, mutta tuulenalaalla.
Unohdin mainita, että laitoimme tolpparaudat niin, että reiät kulkevat valmiin aidan suuntaisesti. Syynä oli helpottaa tolppien asettamista suoraan linjaan, kun sen aika on. Se oli ehkä iso ei-ei?
Vaikea uskoa, ettei Big dog riittäisi. Ne ovat parempia kuin tavalliset ranskalaiset siinä mielessä, että ranskalaiset yleensä katkeavat päästä. Ranskalaiset ovat itse asiassa paskaa, joita ei pitäisi myydä. Kysymykseen siitä, onko parempi laittaa 4 lyhyttä vai 2 pidempää, en tiedä, mutta en usko, että sinun tarvitsee huolehtia, mitä tahansa teetkin. Itse olisin todennäköisesti laittanut 2 pidempää.
Terveisin Elias.
Vaikea uskoa, että Big dog ei riittäisi. Ne ovat parempia kuin tavalliset ranskalaiset siinä mielessä, että ranskalaiset yleensä katkeavat päässä. Ranskalaiset ovat oikeastaan roskaa, joita ei pitäisi myydä. Kysymykseen siitä, onko parempi laittaa 4 lyhyttä vai 2 pidempää, minulla ei ole aavistustakaan, mutta luulen, että sinun ei tarvitse huolehtia, miten tahansa teetkin. Itse olisin varmaan laittanut 2 pidempää.
Terveisin Elias.
Kiitos vastauksesta!
Okei, ranskalaiset ruuvit pois, voimme siis olla yhtä mieltä siitä
Mutta miten Big Dog tai vastaava voi pitää yhtä hyvin kuin pultti, kun ranskalaiset katkeavat päässä?
Tuntuu siltä, että Big Dog-ruuvilla on enemmän yhteistä ranskalaisen kanssa kuin pultin kanssa.
Johtuuko se ruuvin materiaalista, muotoilusta tai käsittelystä?
Kun kyseessä on 2 pitkää tai 4 lyhyttä, niin se tuntuu olevan aivan sama.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että 90 mm pitkä FAST:sta on kierteet vain 55 mm saakka tai jotain sellaista, kun taas lyhyemmällä 50 mm-versiolla on kierteet koko matkalta. Joten, onko sillä merkitystä?
Ota se 90 mm pitkä, sinun ei tarvitse olla kierteitä koko matkalta. Se on täysin turhaa, ei pidä paremmin kasassa sen vuoksi.
Big dogilla on karkeammat kierteet kuin fransk, mikä tekee siitä paremman.
Ota se 90mm pitkä, sinun ei tarvitse olla kierteitä koko matkalla. Se on täysin tarpeetonta, ei pidä paremmin yhteen siksi.
Big Dogilla on suuremmat kierteet kuin ranskalaisella, mikä tekee siitä paremman.
Okei, sitten on päätetty millaisella kiinnityksellä käytetään; 2 kpl Big Dog 10 x 90 mm hoitaa homman jokaiselle tolppalle.
Toivottavasti se kestää......
Olen samassa tilanteessa kuin TS. Miten on mennyt? Oletko huomannut eroa tai seisooko se hyvin noin kahden vuoden jälkeen?
Kiitos vaan, puu pysyy edelleen pystyssä kuten pitääkin.
Kuten sanottu, asensin 4 kpl 10 x 60 Big Dogia kuhunkin tolppaan. Esiporasin muutaman senttimetrin ehkä 5-6 mm poralla, jotta alku olisi helpompi ja saisi paremman otteen sekä voisi ohjata/kallistaa ruuvia hieman, koska teoreettisesti ne olisivat voineet törmätä.
Kiinnitys sujui suhteellisen nopeasti ja sujuvasti ruuvin ominaisuuksien ansiosta.
Puu on kutistunut kuivuessaan, joten kävimme kaikkien ruuvien läpi ja kiristimme ne uudelleen nyt keväällä.
Näiden kahden vuoden aikana olen kiristänyt muutamia tolppia aiemmin. Mutta nyt tarkastimme kaikki tänä vuonna, ja sen jälkeen mielestäni se on taas vakaasti kiinni.
Aiemmin useat tolpat olivat kutistuneet niin, että ne ”roikkuivat” hieman.
Joissakin tapauksissa ruuvi pyöri ilman kunnon otetta. Todennäköisesti se oli silloin törmännyt kaveriin toiselta puolelta, mikä ei ole optimaalista, mutta muut kolme tolppaa pysyivät hyvin.
Juttelin erään puusepän kanssa, joka tarkisti sen ja sanoi, että saattaa olla, että ne löystyvät taas tulevaisuudessa, jolloin voi joutua harkitsemaan poraamista läpi ja pulttien asentamista. Olen maallikko, joten en tiedä, kuinka todennäköistä tämä on minun tapauksessani.
Olen kaiken kaikkiaan melko tyytyväinen Big Dog -ruuviin. Ainoana negatiivisena puolena oli, että ostamissani laatikoissa oli hieman liikaa viallisia ruuvinkantoja, eli ruuvin bitinreikä oli niin tukossa, että se oli täysin käyttökelvoton. Onneksi en tilannut mitään tarkkaa määrää.
Kiitos, puutavara seisoo yhä ylhäällä kuten on tarkoitettu.
Laitoin kuten sanottu 4 kpl 10 x 60 Big Dog jokaiselle tolvalle. Esiporasin muutaman sentin ehkä 5-6 mm poralla vain, jotta aloittaminen oli kevyempää ja sai otteen, ja pystyin ohjaamaan/kallistamaan ruuvia hieman, sillä teoriassa ne olisivat voineet törmätä toisiinsa.
Kiinnitys kävi suhteellisen nopeasti ja sujuvasti ruuvin ominaisuuksien ansiosta.
Puu on kutistunut kuivuessaan, joten kävimme läpi kaikki ruuvit ja kiristimme ne keväällä.
Olen näiden kahden vuoden aikana kiristänyt muutamia tolppia aiemmin. Mutta nyt kävimme kaikki läpi tänä vuonna, ja sen jälkeen mielestäni ne ovat jälleen tukevasti paikallaan.
Aiemmin oli useita tolppia, jotka olivat kutistuneet niin paljon, että ne "roikkuivat" hieman.
Joissain tapauksissa ruuvi pyöri ilman kunnon tartuntaa. Luultavasti se oli törmännyt toiseen ruuviin toiselta puolelta, mikä ei ole optimaalista, mutta muut kolme tolpassa pysyivät hyvin.
Puhuin kirvesmiehelle, joka tarkisti sen ja sanoi, että saamme nähdä, löystyykö se taas myöhemmin, silloin voisi harkita läpivientiporausta ja pultin kiinnittämistä. Olen maallikko, joten en tiedä, kuinka todennäköistä se on minun tapauksessani.
Kaiken kaikkiaan olen melko tyytyväinen Big Dog -ruuviin. Ainoa negatiivinen asia oli, että ostamissani laatikoissa oli hieman liikaa viallisia päitä bittiä varten, eli ruuvin bitti-aukko oli niin tukossa, että se oli täysin käyttökelvoton. Joten oli onni, että en tilannut tarkkaa määrää.
Toivottavasti tämä oli vastauksena kysymykseesi
Tuhannet kiitokset perusteellisesta ja järkevästä vastauksesta.
Onhan toki tuhansia ja taas tuhansia eri vaihtoehtoja ja menetelmiä, joten kuten sinäkin (maallikko), saa kiitettävästi päänvaivaa. Menetelmä, jota käytätte, kuulostaa hyvältä. On myös hyvä, että jos alkaa löystyä muutaman vuoden kuluttua, voi porata uudelleen ja kiinnittää pultilla. Silloin kaikki on asettunut paikoilleen, eikä suuria maanmuutoksia odoteta.
Ajattelin kiinnittää meidän aidan ranskalaisilla puuruuvilla, mutta tämä ketju sai minut parempiin ajatuksiin!
Voi mitä hienoja ruuveja, loistavaa T-40:llä, joka osoittautui todella kestäväksi. Ajoin ruuveja Hilti TE2-M:llä vaihteella 1 eli aivan sikavahvalla momentilla, kunnes momenttilukko kytkeytyy päälle, jos kohtaa äärimmäistä vastustusta (turvamekanismi, ettei murru kädet esimerkkinä, jos osuu naulaan paksulla puuporalla).
Siinä vaiheessa jatkoin vain hakkaamalla todella vahvalla Milwaukee M12 FIWF12 iskuruuvinvääntimellä, jossa oli adapteri, yli 300+ Nm, mutta vain muutamassa ruuvissa tarvittiin (tyyliin jos ruuvaa vanhaan naulaan). Täysin hämmästynyt siitä, kuinka paljon voimaa ruuvit kestävät ilman, että mikään voima ketjussa hajoaa, ajoin 40 kpl 8x120mm Big Dogia ja jopa Bilteman bitsetti pysyy kasassa, mikä oli suurin yllätys.
Ainoa pieni asia oli, että yksi ruuvi katkesi kärjestä, kun se meni liian raskaaksi, mutta se on anteeksiannettavaa, kun ajattelee järjettömän korkeaa vääntömomenttia, jonka laitoin. Tuskin voi uskoa, että T40 voi kestää niin suuria vääntömomenteja!
Kiva kuulla!
Big dog vaikuttaa olevan arvostettu tuote.
Sinulla vaikuttaa olevan käytössä hieno "konepuisto" myös.
Aion ostaa plintin, jossa on kaksi reikää jokaisessa plinttiraudassa, tolppa on 70x70. En osaa päättää, pitäisikö minun käyttää yksi pidempi joka suuntaan (2 kpl per plintti) vai kaksi lyhyempää joka suuntaan (4 kpl per plintti) ?
Juuri puupylväiden kiinnittämiseen tolppakenkiin voin kyllä ajatella, että ranskalaiset puuruuvi karkean kokoisena, joka sopii tolppakengän reikiin, voisi toimia erinomaisesti. Olen asentanut vastaavia aiemmin ja käytin vain pari pitkää, karkeaa ranskalaista puuruuvi, rakenne antaa, että kuorma siirtyy ruuveihin ajan myötä ennemmin kuin se vääntövoima, jolla ne kiinnitettiin (puut kuivuvat ajan myötä jne.). Toki voi kiristää jälkeenpäin, mutta tuskin sillä on merkitystä. Läpi ruuviliitos muttereineen jne. en näe mitään järkeä ollenkaan.
Nämä ”Big Dog” joita käytin viimeksi, 8 x 120 mm, ovat oikeastaan vain 6 mm paksuja, sisältäen kierteet ne ovat 8 mm halkaisijaltaan. Ruuvejen tehtävä minun sovelluksessani oli vetää tiukasti vasten takana olevia koolauksia, ei ollut tarkoitus, että pystysuuntainen kuorma laskisi ruuvien varaan, kuten kiinnitettäessä kantavia pylväitä tolppakenkiin.
En ole lainkaan rakennusalan asiantuntija, sanon vain, mitä ajattelen tästä. Ranskalaisia puuruuveja aion käyttää myös jatkossa, esimerkiksi kiinnittäessäni pylväitä tolppakenkiin.
__
Yksi etu tavallisilla ranskalaisilla puuruuveilla on, että ei tarvita muuta kuin sopiva holkki ja räikkäväännin, tosin yleensä tarvitaan myös esiporata, mutta kaiken kaikkiaan se on hyvin yksinkertaista. En ole koskaan ollut tilanteessa, jossa ranskalainen puuruuvi katkeaisi päästä (mutta toisaalta en ole käyttänyt mutterinväännintä, joka ehkä voisi onnistua siinä).
Kiva kuulla!
Big Dog vaikuttaa olevan arvostettu tuote.
Näyttää siltä, että sinulla on pääsy hienoon "konepuistoon" myös.
Aion ostaa perustuksen, jossa on kaksi reikää jokaisessa perustusteräksessä, tolppa on 70x70. En osaa päättää, pitäisikö minun käyttää pidempiä molemmista suunnista (2 kpl per perustuspilari) vai kaksi lyhyempää molemmista suunnista (4 kpl per perustuspilari).?
Sinun sijassasi valitsisin luultavasti 2 pidempää, yksi kummastakin suunnasta. Luulen, että ruuveista tulee liian lyhyitä, jos käytät 4 lyhyempää. Minusta omat 60 mm olivat hieman lyhyitä (lisäksi 95 mm tolpille).
Todennäköisesti voit käyttää 10 mm paksuja Big Dog -ruuveja perustusteräksillesi. Joten ehkä sinun kannattaa valita samat kuin minulla, eli 10 x 60 mm 70 mm tolpille?
Voisin lisätä, että Big Dog 8x120 mm loppui minulta, löysin ruuvin, joka näytti identtiseltä Byggmaxista, paitsi että se oli hieman kiiltävämpi pintakäsittelyssä ja hieman karheampi viimeistelyssä. Hinta per ruuvi oli suunnilleen sama, täällä oli toinen merkki "InFe". Aion tehdä kunnon kidutustestin, samanlaisen kuin olen jo tehnyt alkuperäiselle "Big Dogille" valmistajalta FAST, mielenkiintoista nähdä, kestääkö kopio myös todella voimakkaita momentteja vai hajoaako se vain, kun koettelemukset kovenevat. Palaan tuloksien kanssa ehkä huomenna.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.