9 864 lukukertaa ·
19 vastausta
10k lukukertaa
19 vastausta
Kiinnitä sauma porraspalkin ja seinän väliin
Hei
En tiedä, onko tämä oikea foorumi, mutta kokeilen.
Aiomme virkistää portaikkoa, joka johtaa kellariin, asentamalla neulehuopa ja maalaamalla uudelleen jne., mutta minulla on täydellinen ideapula siitä, miten saisin aikaan tyylikkään ja luonnollisen siirtymän vangstykkejen ja seinien välillä.
Ylin vangstykke on ikään kuin upotettu seinään, kun taas kaksi muuta sijaitsevat ulkopuolella. Rako on paikoin suuri. Onko jotain, millä voin täyttää, joka ei halkeile, vai pitäisikö laittaa lista?
Kaikki ideat otetaan kiitollisina vastaan.
Yst.terv.
En tiedä, onko tämä oikea foorumi, mutta kokeilen.
Aiomme virkistää portaikkoa, joka johtaa kellariin, asentamalla neulehuopa ja maalaamalla uudelleen jne., mutta minulla on täydellinen ideapula siitä, miten saisin aikaan tyylikkään ja luonnollisen siirtymän vangstykkejen ja seinien välillä.
Ylin vangstykke on ikään kuin upotettu seinään, kun taas kaksi muuta sijaitsevat ulkopuolella. Rako on paikoin suuri. Onko jotain, millä voin täyttää, joka ei halkeile, vai pitäisikö laittaa lista?
Kaikki ideat otetaan kiitollisina vastaan.
Yst.terv.
Joo, lateksisauma oli myös minun ensimmäinen valintani, mutta sain erittäin huonoja vastauksia rakennuskaupasta siitä, mikä sauma on parhaiten soveltuva.
Onko teillä mitään vinkkejä, minkä sauman minun pitäisi valita, joka kestää sen joustavuuden ja on ylitettävissä maalilla?
Ystävällisin terveisin
Onko teillä mitään vinkkejä, minkä sauman minun pitäisi valita, joka kestää sen joustavuuden ja on ylitettävissä maalilla?
Ystävällisin terveisin
Kiitän inputista ja kokeilen todella hyvää lateksisaumaa, jos paska alkaa halkeilla niin laitan listan sen päälle.
Terveisin
Terveisin
En ole kotona enkä voi mitata nyt, mutta arvaan noin 10 mm.
Terveisin
Terveisin
Entisessä talossamme meillä oli suunnilleen samanlainen portaikko. Aiemmin siellä oli lista, joka valitettavasti ei selvinnyt sorkkaraudasta, kun remontoimme. Korvasin sen uudella, ohuella listalla ja se onnistui oikein hyvin.
Minulla oli sama tilanne kun kunnostin portaikkoa talossani. Portaikko ei ollut kiinnitetty seinään millään tavalla, vaan se oli noin 10 mm seinästä irti. Höyläsin välikappaleita, jotka puristin väliin muutamissa kohdissa ja ruuvasin sitten koko askelmapuun seinän runkotolppiin. Lopetin peitelistalla seinää vasten sekä ylhäällä että alhaalla. Tunne portaikossa kävellessä muuttui hieman heppoisesta erittäin jämäkäksi.
Olen juuri kohdannut saman ongelman. Lopulta käytin Tec7:ää listojen taivuttamisen sijaan.
Käytin tec7:ää lateksifogin sijasta, koska se kestää 25% liikettä toisin kuin lateksi/akryyli, joka on hieman jäykempää (useimmissa tapauksissa 12,5%). Lisäksi lateksi/akryyli ei ole yhtä ikääntymiskestävä ja kuivuu/halkeilee ajan myötä.
Nyt joitakin hieman enemmän "spekulatiivisia" argumenttejani: Minulla on käsitys, että lateksi/akryyli on alttiimpi homehtumaan ollessaan kosketuksessa mahdollisesti kosteaan kellariseinään. MS-polymeeriä on käytetty merenkulussa pitkään ja sen pitäisi siksi olla kestävämpää. Tec7 on ainakin hyväksytty ISO 846 mukaan homeen ja bakteerien kestävyyden osalta (mitä se nyt ikinä onkaan). Tec7 kestää saumaleveyksiä jopa 20 mm heidän taulukoiden mukaan, lateksifogille olen nähnyt ilmoitetun enintään 10 mm.
Käytin tec7:ää lateksifogin sijasta, koska se kestää 25% liikettä toisin kuin lateksi/akryyli, joka on hieman jäykempää (useimmissa tapauksissa 12,5%). Lisäksi lateksi/akryyli ei ole yhtä ikääntymiskestävä ja kuivuu/halkeilee ajan myötä.
Nyt joitakin hieman enemmän "spekulatiivisia" argumenttejani: Minulla on käsitys, että lateksi/akryyli on alttiimpi homehtumaan ollessaan kosketuksessa mahdollisesti kosteaan kellariseinään. MS-polymeeriä on käytetty merenkulussa pitkään ja sen pitäisi siksi olla kestävämpää. Tec7 on ainakin hyväksytty ISO 846 mukaan homeen ja bakteerien kestävyyden osalta (mitä se nyt ikinä onkaan). Tec7 kestää saumaleveyksiä jopa 20 mm heidän taulukoiden mukaan, lateksifogille olen nähnyt ilmoitetun enintään 10 mm.