Aion tehdä portin, joka kulkee kivikäytävän yli. Haluan tehdä sen kapeammaksi kuin itse kivikäytävä, osittain siksi että portin ei tarvitse olla yhtä leveä kuin käytävä, mutta myös siksi että mielestäni se näyttää paremmalta niin.
Nyt kysymykseen. Olen ajatellut tehdä kuten alla olevassa kuvassa. Aion laittaa vaakasuoria rimoja autotallin viereisestä pylväästä toiseen porttipylvääseen ja vaakasuoria rimoja toisesta pylväästä toiseen porttipylvääseen. Kaikista mieluiten haluan välttää kivikäytävään kajoamista. Mutta täytyykö minun kiinnittää porttipylväät maahan jollain tavalla, vai riittääkö että ne pysyvät paikallaan vaakasuuntaisilla rimoilla?
Minun on vaikea nähdä, kuinka dy pystyy ylläpitämään vakautta kiinnittämättä maahan. Kysymys ei ehkä ole pitäisikö sinun vaan kuinka sinun pitäisi kiinnittää tolpat?
Kyllä, sinun täytyy kiinnittää porttipylväät maahan jollakin tavalla. Et koskaan saa vakautta muuten. Jos välttämättä haluat tehdä sen konstruktion, jonka olet piirtänyt kuvaan, nostaisin muutaman kivilaatan ja iskisin maapiikin. Se ei ole kovin paljon lisätyötä, ja saat vakauden siihen. Muuten on olemassa muun tyyppisiä tolpan kiinnikkeitä, jotka porataan maahan kiinni.
Tolppakiinnike on ehkä paras vaihtoehto minulle. Minkä tyyppistä tolppakiinnikettä tulee käyttää ja millainen ruuvi sekä pora? Kivilaatat ovat 5 cm paksuja.
Koska portti ei ole erityisen leveä ja raskas. Uskon, että pärjäät, jos asennat kaksi vinotukea tolpan ja autotallin seinän väliin. Luulen, että saat parhaan vakauden sillä puolella ja on parasta ripustaa portti siihen.
Varmista myös, että asennat pystysuoran riman autotallia vasten, johon rimat sitten ruuvataan kiinni. Jotta et ruuvaa rimoja suoraan paneeliin.
Toisella puolella ehkä keskelle riittää yksi vinotuki, mutta varmaan laittaisin sinnekin kaksi, jotta siitä tulee symmetrinen.
Koska portista ei tule erityisen leveää ja raskasta, uskon, että pärjäät, jos kiinnität kaksi vinotukea pylvään ja autotallin seinän väliin. Luulen, että saat parhaan jämäkkyyden sillä puolella, ja on parasta ripustaa portti siihen. Varmista myös, että kiinnität pystyssä olevan riman autotallia vasten, johon rimat sitten ruuvataan. Ettet ainoastaan ruuvaa rimoja suoraan paneeliin. Toisella puolella saattaa riittää yksi vinotuki keskellä, mutta olisin silti laittanut kaksi, jotta siitä tulee symmetrinen.
Ok, kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Välttyykö silloin poraamasta kiviseinään?
Luuletko voivasi näyttää, mitä tarkoitat pylväiden vinotuilla?
Ei hieno kuva, mutta ehkä ymmärrät periaatteen.
Joko tyydyt kahteen vinotukeen tai asetat vinotuet jokaiseen rimaan. Saat toki silloin ontelon, mutta sillä ei ehkä ole suurta merkitystä?
Tuskin matkaa on enempää kuin 2m autotallin seinän ja olemassa olevan aidan välillä. Ja ehkä aiot laittaa noin 1m leveän portin? Sitten on vain 50cm aitaa molemmin puolin, joka ulottuu esiin. Sen pitäisi olla riittävän vakaa...
Toinen vaihtoehto on, että asetat portin suoraan sen tolpan viereen, joka on tänään valettu maahan. Sitten rakennat aidan autotallin seinästä ulospäin ja asetat siihen kaksi vinotukea. Mutta olisin varmaan tehnyt ensimmäisen vaihtoehdon mukaan ja sitten asetetaan vinotuet jokaisen riman viereen kummallekin puolelle. Luulen, että siitä tulee myös tyylikkäin.
Voit myös tehdä portinpylväistä 2 metrin korkuisia (tai enemmän) ja sitten laittaa ylätuen aidan kulmatolpasta seinään ja kiinnität portinpylväiden yläpäät ylätukeen. On kuitenkin tehtävä jotakin myös maapintaan, mutta se voi periaatteessa olla vain porattu 10 mm reikä, johon asetat metalliputken (esim. raudoitusraudasta). Sitten poraat 10 mm reiän portinpylväiden päähän ja asetat ne metalliputkiin. Tämä ratkaisu on erittäin vakaa.
Kiitos kuvituksesta. Laitetaanko vinotuki tukin yläpuolelta keskeltä ja sitten alas tolppaan?
Et varmaan ymmärrä mun heikkoa kuvitusta...
Ajatus ei ole, että kiinnität vinotuen tukin yläpuolelta tolppaan. Ehkä väärin kutsua sitä vinotueksi tästä syystä.
Ajatukseni oli, että asennat tukit 45 astetta tolpasta ja taaksepäin. Autotallin puolella asetat siis maalatut tukit, plus tukit 45 astetta taaksepäin muiden tukiesi tasolla. Oletko mukana? Joten tulet siltä puolelta, niin ensin on täysi leveys, sitten se kapenee porttia kohti 45 asteen kulmassa...
Jos et ymmärrä, niin teen paremman kuvituksen!
Pers ideakin on vaihtoehto, jos haluat niin korkean kulkureitin.
Minulla on hieman vaikeuksia portinpylväiden kanssa
Minulla oli kerran serkku nimeltä Svante.
Hän sitoi köyden portinpylväiden väliin voidakseen istua ja keinua.
Toinen pylväs kaatui, ja sitten Svantea ei enää ollut.
Ne olivat tosin oikeita graniittipylväitä, mutta olkaa varovaisia!
Ole kiltti ja varmista, että kaikki on hyvin kiinnitetty, jotta se ei voi kaatua pienien seitsemänvuotiaiden päälle!
Et ymmärrä minun huonoa kuvausta...
Ajatus ei ole, että kiinnität vinotuen yläpuolella olevan riman ja tolpan väliin. Ehkä on väärin kutsua sitä vinotueksi tästä syystä.
Ajatukseni oli, että asennat rimat 45 asteen kulmassa tolpasta taaksepäin. Eli garagepuolella asetat ne rimat, jotka olet maalannut, plus rimat 45 asteen kulmassa taaksepäin samalla tasolla kuin muut rimasi. Ymmärrätkö? Joten kun tulet siltä puolelta, on ensin täysi leveys, sitten se kapenee kohti porttia 45 asteen kulmassa...
Jos et ymmärrä, minun täytyy tehdä parempi kuvaus!
Perin idea on myös vaihtoehto, jos haluat niin korkean sisäänkäynnin.
Ok, mutta nyt ymmärrän . Ongelma on, että olen kuvannut sisäpuolelta. Joten se on siis toinen puoli, joka on etupuoli. Ei ehkä näytä hyvältä asettaa vinotukia etupuolelle, joka täytyy tehdä autotallin vastakkaiselle puolelle.
En haluaisi tehdä suurta porttia, jossa on 2m porttitolppia. Mutta ehkä riittää porata maahan harjaterästä ja asettaa tavalliset rimat?
Jos haluat siitä vakaata, sinulla on kolme vaihtoehtoa.
1. Kaiva kunnon reikä, aseta betonijalusta tai valaa se.
2. Pienempi/yksinkertaisempi kiinnitys maahan (tyyppi kiinnitetty armeringsjärjestö olemassa olevaan kivetys):
a) Sivutuki yhteen tai molempiin suuntiin yllä olevien kuvien mukaan
b) Pidemmät portin tolpat poikkipäällyksellä. Vaikka tolpat ovat 2+ metriä, voit tehdä portista juuri sen
kokoisen kuin haluat
Henkilökohtaisesti tekisin 2 b). Tulee todella vakaata. Tämä voi jopa harmonisoitua tyylikkäästi olemassa olevien aidantolppien kanssa. 10 mm reiän poraaminen kiveen on yksinkertaista, ei kaivamista.