Hei,

Minulla on oviaukko/käytävä kellarin lecatiiliseinässä, joka täytyy päällystää jollakin. Olen liimannut kipsiä itse huoneiden seiniin, jotka liittyvät seinään, mutta harkitsen MDF:n kiinnittämistä itse aukon sisäpuolelle. En kuitenkaan ole löytänyt tietoa siitä, onko MDF sopiva tähän tarkoitukseen (asennettuna Leca-seinään kuivassa kellarissa) ja, jos se on, kuinka se parhaiten kiinnitettäisiin. MDF-ruuveja on paljon, mutta en ole onnistunut löytämään mitään, joka vaikuttaisi suositellulta MDF+Leca-yhdistelmään.

Onko jollakin hyviä vinkkejä?

MDF on erittäin herkkä kosteudelle, mutta jos olet varma, että kellari on kuiva, niin sitten voit vain jatkaa. On paljon parempi, jos maalaat MDF:n myös siltä puolelta, joka tulee seinää vasten. Puukehys on vähemmän herkkä kosteudelle, mutta arvaan, että on aika laaja pinta-ala, koska mainitset kulkuaukon, joten se ei varmaankaan toimi. Muuten voisi ajatella kipsiä tai rappausta, ehkä?

Kiinnitys johonkin tällaiseen (joka luullakseni on vain ulkonäön takia) ei ole supertärkeää. Valitse vain riittävän pitkä ruuvi, jonka voi upottaa MDF:ään ja kiinnitä lecaan, tai jos haluat tehdä sen vielä yksinkertaisemmin, käytä naulatulppia.

Claes Sörmland
Jos aiot liimata, niin sättlim tai MS-polymeeriliima ovat ne vaihtoehdot, jotka löydän suositelluiksi vaihtoehdoiksi MDF-paneeleille.

Kostuta seinä kukkaruiskulla, levitä kipsilaastikerrosta 10 mm kampalastalla ja paina kiinni. Pysyy kuin vuori!

Tarkoititko, että oviaukko on jäljellä, niin rakenna kehikko oviaukkoon, jonka kiinnität kevytbetoniin ja sitten ruuvaat levyn runkoihin kiinni, jolloin voit yhtä hyvin käyttää OSB:ta ja kipsiä. MDF-levy antaa toisenlaisen pinnan maalattuna, ja lisäksi se liikkuu enemmän kuin kipsi, mikä aiheuttaa helpommin halkeamia tasoitteessa/liitoksissa myöhemmin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.