38 741 lukukertaa ·
15 vastausta
39k lukukertaa
15 vastausta
Kiinnitä Kipsi OSB-levyyn
Sivu 1 / 2
Hei, olen asentamassa uusia sisäseiniä vanhaan kesämökkiin, jossa ei ole erityisiä CC-mittoja. Olen asentanut OSB-levyt ja aion nyt asentaa kipsiä.
Kysymykseni on, onko jollakulla kokemusta kipsilevyjen kiinnittämisestä OSB-levyihin, onko se mahdollista ilman, että alla on koolinkia? Eli vetääkö OSB-levy ruuvin tarpeeksi tiukalle niin, että ruuvinpää katoaa ja toimiiko se hyvin?
/Nygge
Kysymykseni on, onko jollakulla kokemusta kipsilevyjen kiinnittämisestä OSB-levyihin, onko se mahdollista ilman, että alla on koolinkia? Eli vetääkö OSB-levy ruuvin tarpeeksi tiukalle niin, että ruuvinpää katoaa ja toimiiko se hyvin?
/Nygge
Sama mieltä varmista vain, että osb on ruuvattu kunnolla kiinni koolauksiin, sitten voit ruuvata kipsilevyn kuinka haluat osb:hen, varmista vain, että osn:n ja kipsilevyn saumat eivät ole samassa kohdassa.
30mm kipsilevylle osb:n päällä, 40mm siellä missä voin ruuvata koolauksiin. Joskus on ollut 40mm kaikkialla, mutta silloin on olemassa riski, että rikkoutuu höyrysulku, jos sellainen on suoraan osb:n takana.
Se on sama tekniikka lastulevylle kuin OSB:lle, mielestäni ruuvit pitävät paremmin lastulevyssä. OSB:ssä olen saanut ruuveja, jotka "luisuvat", tätä ei ole tapahtunut 12mm lastulevyssä.Chepo sanoi:
Hei, otan kiinni keskustelusta jatkokysymyksellä, joka pitäisi sopia tänne.
Kuinka paljon ruuveja tulisi käyttää, kun kiinnitetään kipsilevy OSB:hen? Olen ruuvannut jokaisen 20 cm välein alla oleviin koolauksiin (cc 60) sekä kipsilevyn reunoihin/upotukseen. Riittääkö se?
Kuinka paljon ruuveja tulisi käyttää, kun kiinnitetään kipsilevy OSB:hen? Olen ruuvannut jokaisen 20 cm välein alla oleviin koolauksiin (cc 60) sekä kipsilevyn reunoihin/upotukseen. Riittääkö se?
Kyllä vain. Riittää yksi rivi jokaisessa reunassa ja yksi keskellä.peetan2 sanoi:
Anteeksi, että esitän kysymyksen liittymättä ketjuun, mutta ehkä se on merkityksellinen muillekin: Onhan olemassa kaksi leveyttä kipsilevyille, noin 90 ja 120 cm. Tarvitseeko ruuvata keskelle myös 90 cm leveää kipsilevyä?gadeberg sanoi: