Hei, olen asentamassa uusia sisäseiniä vanhaan kesämökkiin, jossa ei ole erityisiä CC-mittoja. Olen asentanut OSB-levyt ja aion nyt asentaa kipsiä.

Kysymykseni on, onko jollakulla kokemusta kipsilevyjen kiinnittämisestä OSB-levyihin, onko se mahdollista ilman, että alla on koolinkia? Eli vetääkö OSB-levy ruuvin tarpeeksi tiukalle niin, että ruuvinpää katoaa ja toimiiko se hyvin?

/Nygge

kyllä se käy, sinun ei tarvitse ruuvata kipsiä sääntöön.

• Tykkään
stroessel
  • Laddar…
Sama mieltä varmista vain, että osb on ruuvattu kunnolla kiinni koolauksiin, sitten voit ruuvata kipsilevyn kuinka haluat osb:hen, varmista vain, että osn:n ja kipsilevyn saumat eivät ole samassa kohdassa.

Okei, kuulostaa hyvältä. Ja kipsi tarttuu tiukasti kiinni pelkästään OSB:hen siis?

jepp, olen tehnyt juuri tämän, ja vuoden jälkeen en ole havainnut halkeamia tai vastaavaa!

Minkä kokoista gipsskruv käytätte silloin?

30mm kipsilevylle osb:n päällä, 40mm siellä missä voin ruuvata koolauksiin. Joskus on ollut 40mm kaikkialla, mutta silloin on olemassa riski, että rikkoutuu höyrysulku, jos sellainen on suoraan osb:n takana.

Ei höyrynsulku...luonnollinen ilmanvaihto ja ristiveto seinän läpi on se, mikä pätee =)

• Tykkään
Peter Edlund
  • Laddar…
Anteeksi viestialoituksen kaappaaminen...

Mutta päteekö sama asia, jos aikoo laittaa kipsilevyä lastulevyn päälle. Ajattelin nimittäin tehdä sen tulevan remontin aikana...

Hei, ei todellakaan hajuakaan miten se toimii spånskiva, olen liian tietämätön materiaalista. Mutta OSB toimi tosi hyvin, joten kiitos kaikille, jotka auttoivat vastaamaan tähän.

Chepo sanoi:
Anteeksi ketjun kaappaamisesta...

Mutta koskeeko sama asia, jos aikoo asentaa kipsilevyä lastulevylle. Olin nimittäin ajatellut tehdä niin tulevan remontin aikana...
Se on sama tekniikka lastulevylle kuin OSB:lle, mielestäni ruuvit pitävät paremmin lastulevyssä. OSB:ssä olen saanut ruuveja, jotka "luisuvat", tätä ei ole tapahtunut 12mm lastulevyssä.

Gabbe1 sanoi:
Se on sama tekniikka lastulevyssä kuin OSB:ssä, mielestäni ruuvit pitävät paremmin lastulevyssä. OSB:ssä olen saanut ruuveja, jotka "luistavat", tätä ei ole tapahtunut 12mm lastulevyssä.
Hyvä homma! Kiitosd^_^b

Hei, otan kiinni keskustelusta jatkokysymyksellä, joka pitäisi sopia tänne.

Kuinka paljon ruuveja tulisi käyttää, kun kiinnitetään kipsilevy OSB:hen? Olen ruuvannut jokaisen 20 cm välein alla oleviin koolauksiin (cc 60) sekä kipsilevyn reunoihin/upotukseen. Riittääkö se?

peetan2 sanoi:
Hei, kaappaan ketjun jatkokysymystä varten, jonka pitäisi sopia tänne.

Kuinka paljon ruuveja pitäisi käyttää, kun kiinnitetään kipsilevyä OSB:hen? Olen ruuvannut joka 20. cm takana oleviin juoksuihin (cc 60) sekä kipsilevyn reunat/syvennykset. Riittääkö se?
Kyllä vain. Riittää yksi rivi jokaisessa reunassa ja yksi keskellä.

gadeberg gadeberg sanoi:
Kyllä vain. Riittää, että jokaisessa reunassa ja keskellä on yksi rivi
Anteeksi, että esitän kysymyksen liittymättä ketjuun, mutta ehkä se on merkityksellinen muillekin: Onhan olemassa kaksi leveyttä kipsilevyille, noin 90 ja 120 cm. Tarvitseeko ruuvata keskelle myös 90 cm leveää kipsilevyä?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.