Hei, kauan sitten ennen kuin muutin taloon, portaikon tasanne rakennettiin kunnon seinillä, ikkunoilla ja ulko-ovella ja siitä tuli eräänlainen eteinen eteiselle. Ainoa ongelma oli, että koko tasanne koostui betonista ja sen alla oleva tila oli eristämätön varasto, joka teki lattian todella kylmäksi talvella ja jäähdytti siksi koko sen yläpuolella olevan huoneen. Nyt olen muuttanut tämän tilan "oikeaksi" eteiseksi ja siksi tarvitsi korjata tämän asian. Olen poistattanut koko lattian ja aion rakentaa uuden puurungolla, eristyksellä ja lattialämmityksellä. Noin 16 cm vanhan lattiapinnan alapuolella on varaston oven laudepuu, joten olen hieman rajoittunut rakentamiskorkeuden suhteen, lisäksi varaston kattokorkeus oli jo valmiiksi melko matala, joten haluaisin mieluiten käyttää mahdollisimman vähän tästä. Vanha betonilattia oli noin 13 cm paksu. Ajatuksena oli rakentaa 120-rungoilla, koska jänneväli on vain 1,6 metriä.
Dilemma, jonka kanssa kamppailen, on miten kiinnitän parhaiten kantavan palkin. Vanha betonilattia/tasanne oli valettu jonkinlaisella viistolla reunalla kaikkia vastaavia seiniä vasten, joka nyt on hieman tiellä. Aloitin poistamalla koko reunan muutamasta kohdasta, jotta pääsen samalle tasolle sokkelin kanssa, mutta aloin pelkäämään, että aiheutan halkeamia betoniin, jolla kantava puu lepää. Pitäisikö viistettävä reuna tasoittaa mahdollisimman sileäksi vai poistaa se kokonaan, jotta pääsen samalle tasolle sokkelin kanssa, jolla kantava puu on? Jos poistan koko reunan, voinko kiinnittää kantavan palkin suoraan kantavaan puuhun vai onko se vain typerä idea?
Rakennus näkyy jossain määrin kuvissa ja koostuu alimmiltaan muurista kevytbetonia, jossa on valettu betonireuna yläosassa, lopulta, jolla kantava puu lepää.
Hieman vaikeaa antaa neuvoja, koska haluaisi tietää, miten betoni loppuu/jatkuu. Yksi vaihtoehto on tehdä itsensä riippumattomaksi epätasaisista betonireunoista asettamalla yksi tai useampi kantolinja jonkinlaisten pilarien (teräs/liimapuupuu/rakennuspuu) varaan, jotka seisovat alemmalla lattialla ja jotka ovat lukittuna kevytbetoniseinään.
Kiitos vastauksesta. Huomasin kuitenkin, että olin ymmärtänyt rakenteen hieman väärin. Se, mitä kutsuin syleniksi ensimmäisessä viestissäni, oli itse asiassa vain vaakasuora lista oikean sylenin päällä, joka oli piilossa kaiken betonin takana. Kun hakkasin pois lisää betonia, löysin oikean sylenin, joka lepäsi suoraan kevytsoraharkon perusmuurilla. Joten hakkasin yksinkertaisesti pois kaiken betonin ja sain siten suoran ja hienon muuratun reunan, jolle asettaa kantava puu. Vastakkaisen seinän kantavalla puulla on kuitenkin sama ongelma, joten aion mahdollisesti yrittää tehdä kuten kuvailit.
Hienoa! Jos tarvitset enemmän tilaa kannatinpalkin asentamiseen (en oikein osaa arvioida kuinka syvä vapaa reuna on) on parempi sahata pois osa vanhasta syllem kuin upottaa kannatinpalkki alareunasta. Aseta kannatinpalkki syllpapp:lle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.