Minulla on kysymys, johon toivon saavani apua täältä;
Nykyisessä vinokattooni (jonka olen purkanut raakaponttiin asti) on 4 näkyvää kattopalkkia CC ~960 mm etäisyydellä. Aion lisätä 45x45 vaakasuuntaisia rankoja saadakseni tilaa enemmän eristystä varten. 45x45 rangat on tarkoitus asentaa CC 600 mm etäisyydelle. Jokaisella 45x45 rangalla tulee siis olemaan 4 kiinnityskohtaa. Näihin rankoihin kiinnitetään sitten höyrynsulku ja sen jälkeen, pystysuuntaiset 28x70 harvaksi asetetut listat CC 300 mitalla kipsilevyille. Kysymykseni on, kuinka parhaiten kiinnitän 45x45 rangat, jotka tulevat "kantamaan" harvaa listaa ja kipsiä. Riittääkö 1 ruuvi kattopalkkia kohden, eli 4 ruuvia per ranga vai suositellaanko enemmän? Ruuvi mitat? Mietin 6x80 C4 (lähinnä siksi, että minulla on sellaisia jäljellä). Riittääkö vai suositellaanko paksumpia näin vähillä kiinnityskohdilla?
6x80 toimii hyvin. Ei mielellään kokokierteinen. Ne kiristävät puuta hieman huonommin. Todennäköisesti riittää 4 ruuvia per palkki. Vaihtoehtoisesti voit laittaa kaksi ruuvia hieman vinosti jokaiseen kattotuoliin. Silloin mieluiten hieman pidempi ruuvi.
Jos kuitenkin on hieman huolissaan, voi sisäpuolelle laittaa kulmaraudan. Maksaa vain noin 6-7 kr kappale plus vähän pikkuisia ruuveja.
Olen varmasti ymmärtänyt väärin, mitä sinun pitäisi tehdä, mutta yleensä takaristikkoa kasvatetaan, jotta sinne mahtuisi enemmän eristystä, ja silloin voit ruuvata niin monta ruuvia kuin haluat. Glesen kiinnität sitten oikeassa kulmassa takaristikoihin.
Olen varmasti ymmärtänyt väärin, mitä aiot tehdä, mutta yleensä kattoristikkoa korotetaan, jotta eristykselle saadaan enemmän tilaa, jolloin voit kiinnittää niin monta ruuvia kuin haluat.
Ristikon laitat sitten poikittain kattoristikoihin.
[kuva]
Huone ei ole kovin suuri, joten en halua rakentaa liikaa lisää, ja syy tähän on se, että aion laittaa 120mm eristystä kattoristikoiden väliin ja 45 mm eristystä kohtisuoraan sen kanssa (uusissa koolauksissa) ja siten vähentää kylmäsiltaa hieman.
Onko se masoniittia, jota olet käyttänyt ilmarakojen muodostamiseen? Itse ajattelin käyttää tuulensuojakangasta ulkokerrokseen ja pahvia sisäkerrokseen. Aion käyttää pellavaeristystä.
Kuva on lainattu, halusin vain näyttää, mitä tarkoitin. Jos haluat kiinnittää ne 6*80 ruuveilla niin sinun täytyy kuten sanottu esiporata, 5*100 tuntuu mielestäni paremmalta jos ei jaksa porata.
Hanki 80 mm ruuvi, jonka kaulan pituus on 45 mm. Olin esiporannut ja vetänyt sisään kaksinkertaiset ruuvit tai ostanut 6,0x120 mm. Etkö usko, että ilmarako puristuu kasaan, kun eristät kangasta vasten?
Saa 80 mm ruuvit, joissa on 45 mm kaulapituus. Olisin esiporannut ja vetänyt tuplaruuvilla tai ostanut 6,0x120 mm. Etkö usko, että ilmarako puristuu kasaan, kun eristät kangasta vasten?
Ajatus on käynyt mielessäni, mutta ruuvaan 25x35 riman joka puolelle kattotuolien väliin sekä yksi rima keskelle lokeroa, jotta estän eristystä painamasta tuulensuojakangasta aluskatetta vasten. Toivon, että tämä riittää, jotta eristyksellä olisi vähintään 20 mm rako, vaikka se ehkä painaakin hieman ylimääräistä.
Minäkin teen yleensä noin, mutta käytän öljykarkaistua masoniittia ilmarakon luomiseksi...
Minulle suositeltiin kangasta masoniitin sijaan yhteydessä linisolering, perusteena oli että masoniitti on liian tiivis. Mikä on oikea en tiedä, mutta tässä tapauksessa (n. 11 m2 vino katto) ajattelin toimia isolina-suosituksen mukaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.