Hei!
Olemme parhaillaan remontoimassa talliamme ja aiomme siirtää olemassa olevan kantopalkin.
Uusi kantopalkki (90x405 liimapuupalkki) asetetaan parvelle ja ajatuksena on ripustaa kattopalkit siihen.
Palkin, joka on jaettu osiin, tukena tulee olemaan 90x90 liimapuupilarit.

Etsin sopivaa kiinnikettä, jolla ripustaa palkit kantopalkkiin. Olen miettinyt omaa ratkaisua naulakulmilla ja kierrepuikoilla, mutta en ole varma niiden mitoista. (Naulakulmat ankkurinaulataan palkkiin molemmin puolin, ja palkit ripustetaan sitten kierrepuikkoon, joka porataan läpi palkkien ja naulakulmien)

Ainoa järkevä tapa on luultavasti ripustaa ne läpivientipultilla ja tukilevyillä. Kullekin liitokselle on syytä laskea senhetkinen kuorma. Voi myös harkita pulttien ja kannattimien yhdistelmää.

Olin hieman epävarma poraamisesta palkin läpi (yhteensä 600 mm) ja kierteytyksen asettamisesta, mutta luulen kuitenkin panostavani siihen. Olen kuitenkin hieman epävarma siitä, minkä kokoinen prikka vaaditaan läpirei'ityksen välttämiseksi. 40x40 näyttää olevan suurin "standardi" koko, mutta mielestäni se tuntuu hieman heikolta. Liitoksen voima on noin 12 KN.

Pystysuorat reiät palkkien läpi vaikuttavat niiden taipumajäykkyyteen huomattavasti vähemmän kuin reiät muihin suuntiin, mikä voi olla hyvä tietää. Prikkojen lisäksi tarvitset puristusta jakavia teräslevyjä. Näiden tulisi olla yhtä leveitä kuin vastaava palkki. Jos otetaan huomioon, että pintapainon tulisi olla enintään 3 MPa (= 3 N/mm2) ja vetovoima on 12 kN, tulisi kunkin puristusta jakavan teräspinnan olla vähintään 4000 mm2, mielellään enemmän.

kulle
J justusandersson sanoi:
pitäisi kunkin painetta jakavan teräksen pinta-ala olla vähintään 4000 mm², mieluiten enemmän.
Oi.. se oli paljon ;)

Neljä tuhatta neliömillimetriä ei ole niin hirveän paljon, esim. 50x80 mm.

• Tykkään
Peter2400
  • Laddar…
Kiitos avusta!
Aion puhua sepän kanssa huomenna ja päättää, käytänkö läpimenevää kierretankoa vai yhden kummallekin puolelle. Ylisuunnittelen levyt kunnolla, koska lattian palkit ovat 200x200, joten tilaa riittää.

kulle
J justusandersson sanoi:
Neljätuhatta neliömillimetriä ei ole niin hirveän paljon, esim. 50x80 mm.
Haha ajattelin liian nopeasti siellä :oops::sweat:

Laattojen pitäisi olla kunnolla paksut, mielellään 8 mm.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.