Hei!
Aion rakentaa pienen kellarin, joka toimii perustana talvipuutarhalle uuden vapaa-ajan asuntoni yhteyteen. Kellari muurataan kevytsoraharkoista 19x19x59cm valettuun laattaan. Koko on noin 7.5x2.5x1.6m (PxLxK) eli 12x4x8 harkkoa.
Olen lukenut Maxitin ja Finnjan asiakirjat ja etsinyt paljon tietoa tältä foorumilta, mutta minulla on silti vielä joitakin kysymyksiä ennen kuin aloitan, joihin toivon jonkun/joidenkin voivan auttaa minua:
1. Liukukerros. Näyttää olevan suurin piirtein yhtä monta, jotka ovat sitä mieltä, että liukukerroksen voi jättää pois, kuin niitä, jotka pitävät sitä välttämättömänä. Ajattelin siksi jättää sen pois ja muurata suoraan laattaa vasten. Onko se OK?
2. Kiinnitys laattaan. Tarvitseeko minun kiinnittää ensimmäinen kierros laattaan jotenkin (paitsi muurilaastilla, koska jätän liukukerroksen pois)? Siellä on monia ehdotuksia, kuten porata raudoitusristikot laattaan, joihin harkot kiinnitetään, jyrsiä ura ensimmäistä kierrosta varten, valaa kiertävä valuharju, valaa sisäpuolelle peruslaatta muuraamisen jälkeen jne.
3. Pilarit. Päärakennus seisoo pilareilla, joista kolme on samalla laatalla, johon kellari muurataan. Pitäisikö minun muurata seinä suoraan pilareita vasten vai jättääkö tila pilarin ja seinän väliin (ja siten myös talon seinän ja kellarin seinän väliin, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan...)?
4. Välipohja. Ajattelin valaa betonisen välipohjan kellarin seinän päälle. Tässäkin näyttää olevan eri koulukuntia, oma ideani oli rakentaa muotti ja valaa suoraan kruunaa vasten niin, että lattia lepää ja on kiinnitetty kevytsoraharkkoseinään. Onko se hyvä idea vai pitäisikö siellä olla liukukerros ym. välipohjan ja muurin välissä? Ajattelin alun perin käyttää yhdistelmälevyä valetessa, ja valmistaja suosittelee valamaan suoraan muuriin, eikö sama päde, jos rakennan oman muotin?
5. Välipohja uudestaan. En ole käyttänyt suunnittelijaa kantavuuslaskelmissa, mutta sen perusteella, mitä olen itse laskenut ja lukenut, siitä tulee varsin ylimitoitettu, jos valan 10 cm lattian raudoitusraudalla alareunassa ja raudoitusverkolla keskellä. Koska vapaa jänneväli on vain noin 2.20, eikö sen pitäisi riittää? Vai pitäisikö minun ottaa suunnittelija laskemaan...
Olisin todella kiitollinen avusta tässä asiassa!
Terveisin,
Fredrik Thunved