26 863 lukukertaa ·
16 vastausta
27k lukukertaa
16 vastausta
Kevytbetoniruuvi - ei tarvitse kiinnitystulppia?
Hei
Kun luen kevytbetoniruuvista, näyttää siltä, että sen voi ruuvata suoraan kevytbetoniin ilman proppua kiinnitykseen? Onko se niin upeaa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Pitäisikö betoniin esiporata jotain?
Huomasin eilen, että ulko-oven karmimme oli irronnut yläosastaan, joten koko paketti putoaa ulos muutaman cm. Kun katson rakoon, näyttää siltä, että se oli aiemmin kiinnitetty ruuvilla proppuun ja että betoni oli murtunut hieman propun kohdalta, ja siksi on syntynyt tila, jossa proppu ja ruuvi voivat liikkua.
Ajattelin ratkaista asian yksinkertaisesti ja vain laittaa joitain uusia ruuveja uusiin kohtiin karmissa, mutta jos minun täytyy käyttää proppuja, niin tulee isot reiät, kun proppujen täytyy mennä karmista läpi.
Kun luen kevytbetoniruuvista, näyttää siltä, että sen voi ruuvata suoraan kevytbetoniin ilman proppua kiinnitykseen? Onko se niin upeaa vai olenko ymmärtänyt väärin?
Pitäisikö betoniin esiporata jotain?
Huomasin eilen, että ulko-oven karmimme oli irronnut yläosastaan, joten koko paketti putoaa ulos muutaman cm. Kun katson rakoon, näyttää siltä, että se oli aiemmin kiinnitetty ruuvilla proppuun ja että betoni oli murtunut hieman propun kohdalta, ja siksi on syntynyt tila, jossa proppu ja ruuvi voivat liikkua.
Ajattelin ratkaista asian yksinkertaisesti ja vain laittaa joitain uusia ruuveja uusiin kohtiin karmissa, mutta jos minun täytyy käyttää proppuja, niin tulee isot reiät, kun proppujen täytyy mennä karmista läpi.
Kävin XL:ssä ostamassa ruuveja, mutta hän suositteli ehdottomasti sinibetonin naulatulppaa sen sijaan, koska se oli niin huokoista. Joten ostin sen ja laitoin tulpan läpi karmin ja betoniin. Hän suositteli, että tulppa voisi liimata ennen kiinnittämistä, jotta betoni pysyisi paremmin koossa.
Viimeksi muokattu:
Kiinnitin karmia nyt naulatulpilla ja se näyttää asettuneen hyvin. Mutta en ollut valmis siihen, että viimeinen senttimetri olisi niin pirun kova naulata sisään. Mutta ehkä se on tulpan viimeinen laajeneminen, joka tekee sen.
Onnistuuko naulojen irrottaminen, vaikka ne olisi lyöty sisään? Ajattelen sitä päivää, kun minun pitää vaihtaa koko ovi karmia myöten.
Onnistuuko naulojen irrottaminen, vaikka ne olisi lyöty sisään? Ajattelen sitä päivää, kun minun pitää vaihtaa koko ovi karmia myöten.
Kyllä. Fischer plugit lyödään sisään vasaralla tai lekalla ja ne kääntyvät neljäsosakierroksen matkansa aikana.
Nyt huomaan tietolehdestä, että siinä lukee erilaisia kevyempiä käyttökohteita, mutta olen vaivatta asentanut mm. elfaskenor niiden kanssa. Tosin kuorma asettuu hyvin paljon seinän suuntaisesti, joten ehkä siksi ne pitävät niin hyvin.....
Nyt huomaan tietolehdestä, että siinä lukee erilaisia kevyempiä käyttökohteita, mutta olen vaivatta asentanut mm. elfaskenor niiden kanssa. Tosin kuorma asettuu hyvin paljon seinän suuntaisesti, joten ehkä siksi ne pitävät niin hyvin.....
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Mutta jos se viimeinen osa oli niin kovaa naulata, saatat olla porannut reiän liian lyhyeksi (sen pitäisi olla noin sentti pidempi kuin pluggi) ja/tai et puhdistanut reikää kunnolla ennen kuin löit pluggen sisään (paineilma purkissa on kätevä).Jacon sanoi:Kiinnitin karmit spikplugilla nyt ja näyttää hyvältä. Mutta en ollut valmistautunut siihen, että viimeinen senttimetri olisi niin jäätävän kova naulata. Mutta ehkä se on pluggen viimeinen laajeneminen, joka tekee sen.
Voiko naulat ruuvata ulos, vaikka ne olisi lyöty sisään? Ajattelen sitä päivää, kun aion vaihtaa koko oven mukaan lukien karmi.
Tärkeintä "raskaassa" kiinnityksessä kevytbetoniin on, että se on pitkä, jolloin se menee syvälle seinään. Spikplugg ovat yleensä melko pitkiä, joten ne istuvat sitten hyvin. Fasadpluggit ovat vielä parempia.