Olen hankkinut seinälaattoja asennettavaksi hyvin salaojitetussa kellarissa, joka on rakennettu vuonna 1969, elokuvahuone saa kaivatun kasvojenkohotuksen. Sisäpuolella seinä koostuu kevytbetonista (sinibetonista?) mitoiltaan 700x200x50mm.

Nyt kun olen poistanut vanhan mäntypaneelin, joka oli seinällä, minulla on kysymyksiä siitä, kestääkö se - nykyisessä muodossaan - laatoituksen painon?
Kevytbetoni ei näytä olevan täysin kiinni alapuolisessa ontelolaatassa, kun koputan, suurin osa lohkoista ei näytä olevan kiinni tukevasti, vaan se on ontto. Samalla kevytbetoni näyttää olevan suhteellisen hyvin kiinni.
Kysymys on siis, täytyykö minun irrottaa kaikki ja tehdä työ uudestaan uudella kevytbetonilla (esimerkiksi Multipor-levyillä). Kevytbetonia ei ehkä muurattu täysin alustaan kiinni 70-luvulla? Näen esimerkiksi, että seinissäni on melko suuret saumaukset täynnä laastia, mutta nykyään kevytbetonia kiinnitetään ilman saumoja ja se liimataan alustaan. Arvelen, että kevytbetonin asennusmenetelmä on muuttunut vuosien varrella, joten ehkä kellarini lohkot on kuitenkin asennettu oikein?

Olen ollut yhteydessä Kiiltoon, joka suositteli minua tasoittamaan seinän kuitukitillä (Kiilto KL) ennen laatoitusta.
Riippumatta siitä, onko nykyinen kevytbetoni oikein asennettu ja riittävän kestävä vai täytyykö minun tehdä kaikki alusta alkaen, olen ymmärtänyt, että ennen laatoitusta tulisi tasoittaa jonkinlainen (lasikuitu?)panssari, välttääkseen painumisvauriot tai vastaavat? Onko tämä oikein tai turhaa ylivarovaisuutta?

Mitä asiantuntijat sanovat?
1. Pitäisikö minun poistaa nykyinen kevytbetoni ja korvata se uudella?
2. Pitäisikö minun tasoittaa koko vahvistus ennen kuin kiinnitän laatat?
3. Onko terveydelle haitallista itse poistaa nykyistä kevytbetonia, jos se on sinibetonia?

Olen ottanut pari kuvaa, jotka näyttävät laattojen kunnon, ja nauhoittanut videon, josta voi kuulla, miltä se kuulostaa, kun koputan seiniä (anteeksi karkea göteborgin murteeni, joka jostain syystä tulee aina esille, kun nauhoitan ääntä):
Vaurioitunut kevytbetoniseinän osa kellarissa, jossa paneelit on poistettu; näkyy suuria laastiaukkoja ja epätasaisuuksia pinnassa. Rakenteellisesti heikko betoniseinä, jossa näkyy halkeamia ja painaumia, sekä metallikiinnike vasemmalla puolella.

Vaimo pelkää radonia, joten näyttää siltä, että minun täytyy purkaa ja tehdä uudestaan.

Tässä muutamia uusia kysymyksiä:

1. Riskit kevytbetonin purkamisessa? Lukemani perusteella tarvitaan hyvä hengityssuoja. Mutta jotkut sanovat, että rakenteessa voi olla asbestia, toiset väittävät, että radoni vapautuu purkamisen yhteydessä ja saneerausfirma on kutsuttava. Itse olen skeptinen...

2. Onko vaihtoehto asentaa metallipalkkeja ja levyjä uuden kevytbetonin sijaan? Hyödyt ja haitat? Minusta tuntuu helpommalta ja halvemmalla asentaa levyjä (kosteudenkestävää kipsilevyä?) sen sijaan, että muuraisin uudet kevytbetonilaatat?

Epäselvää, onko kyseessä radonpitoista kevytbetonia. Minulla on radonmittari ja se näytti viime viikolla arvoksi 286 ppm, eikä meillä ole alueella maaperäradon, joten luultavasti sinibetonista tulee radonia. Joka tapauksessa sinibetoni ei ollut kunnolla kiinni, joten vaihdamme sen varmuuden vuoksi.

Jackoboard voisi ehkä olla vaihtoehto kellarin kylpyhuoneessa, mutta tähän huoneeseen se voi olla hieman liioiteltua? Minun täytyy tutustua aiheeseen paremmin. :)

Kirjoitat, että sinulla on radonarvo viime viikolta, tarkoittaako se, että sinulla on elektroninen radonmittari?
Jos näin on, voit kapseloida sen seinälle kiinnittämällä muovilaatikko tai vastaava seinää vasten varmistaaksesi, että se tulee todellakin seinän materiaalista.

Koska olen poistanut jo kolme neljäsosaa sinibetonia, aion tehdä vertailumittauksen elektronisella radonmittarillani syksyn aikana.

• Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
Yksi vaihtoehto voisi olla asentaa valmiiksi laatoitettuja levyjä märkätiloihin, jos olet huolissasi painosta. Sinun tulisi kuitenkin silloin olla varma, että ilmanvaihtokanavat ovat olemassa, jotta mahdollinen kosteus voi haihtua.

On vain hyvä saada pois mahdollisimman paljon sinibetonista (jos ei muuten niin arvosta!).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.