Hei
Seurasin ketjua "Trä vs. Sten", mutta minulla on muutama lisäkysymys.

Olemme "melkein" päättäneet rakentaa talon kevytbetonista ja ajattelimme käyttää Ytongin seinäelementtejä (600mm tai 900mm leveitä).
Valitettavasti näitä ei enää valmisteta ja etsimme siksi vaihtoehtoja.

Onko muita valmistajia, jotka valmistavat mainittuja elementtejä?
Linkit, osoitteet, puhelinnumerot valmistajille olisivat loistavia!

Onko mahdollista/suositeltavaa, että normaalisti kätevä (insinööri mutta ei rakennusalan) henkilö muurata seiniä kevytbetonilohkoista itse?
Kuinka kauan se kestää / tyyliin per neliömetri tai jokin muu mitattava arvo?
Linkkejä, jotka kuvaavat tällaista rakennusprosessia, olisivat loistavia!

Ilmeisesti kevytbetonilohkot liimataan yhteen. Onko tässä jotain hankaluuksia/ongelmia?

Minkälaisen hintahaarukan saan, jos palkkaan muurarin tekemään työn?

Kiitollinen vastauksista
/Fredrik

Hei,

Hyvä valinta rakentaa kivestä mielestäni.

Muut toimittajat ovat H+H Celcon (www.hhcelcon.se), mielestäni heillä on myös hieman kehittyneempi kevytbetoniohjelma.

Lisäsin vähän tietoa meidän rakennusprojektistamme puu vs kivi -keskusteluketjuun.

Kesti 9 päivää rakentaa 9 seinää 1-tasoon muurarilta, jolla on 40 vuoden kokemus, ja apulaiselta (minä). Minä tein enimmäkseen lohkojen sahausta, soitin ja järjestin nosturiautoja, pesin, kannoimme, kannoimme, kannoimme, kannoimme, jne.

Työskentelimme kuitenkin auringonnoususta auringonlaskuun. Muistan, että lähistöllä oli toinen rakennusprojekti, joka oli pienempi (noin 120m2) ja siihen meni 3 muuraria 2-3 viikkoa. Mitä he maksavat tunnissa, en kuitenkaan tiedä.

Nyt näin jälkikäteen, kun on käyty läpi projekti, on MAHDOLLISTA, että ryhtyisin johonkin vastaavaan itse jonkun muun yhtä kokemattoman kanssa, mutta huomattavasti enemmän aikaa varaten. En kuitenkaan koskaan tekisi sellaista projektia ensimmäistä kertaa ilman kokenutta muuraria. On liian suuri taloudellinen riski, jos epäonnistuu.

Voin yhä muistaa, kun seisoin ulkona laatan päällä satojen kevytbetonilavojen ympäröimänä varhaisena huhtikuun aamuna ja hiljaa mietin ... mihin ihmeeseen olen ryhtynyt. Oli mukavaa kuulla appiukon rauhallinen ääni; "ok, sitten aloitetaan."

Suhde oli hieman kireä muutaman päivän alussa, ennen kuin pääsin yli ja irti akateemikko/insinööri-ajattelusta ja enemmän rakennustyyliseen ajatteluun ...
  • Jos piirustuksessa sanotaan, että seinän tulee olla 21000mm, niin se on +/-0,5mm ;)
  • Puhumattakaan, kun juoksentelin mittanauhan kanssa ja hienovaraisesti mittailin saumoja.
  • Hmm. Anna olla thomas, kunhan tiedän taipumuksen, säädän sen ajan myötä ...
  • Kuule appi, mikä on pituuden lämpölaajenemiskerroin metallimitalla verrattuna lasikuituun, ottaen huomioon tämän päivän kylmyyden.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.